Elemzések Európában annyi új e-autót adnak el, mint dízelt

Európában annyi új e-autót adnak el, mint dízelt

autopro.hu/P.B. | 2024.02.21 10:19

Európában annyi új e-autót adnak el, mint dízelt

Fotó: Volkswagen Newsroom

2023-ban tisztán elektromos autóból lényegében annyi fogyott, mint dízelből Európában. A tölthető hibridekkel együtt már az e-autók fölénye figyelhető meg, ugyanakkor a benzines autók továbbra is a legnépszerűbbek.

Hirdetés

A mögöttünk hagyott esztendőben az európai újautó-eladások már magukra találtak, 14 százalékkal több autó talált gazdára, mint 2022-ben, a 12.792.151 eladott új autó már közelíti a járvány előtti számokat. A növekedéshez nagyban hozzájárultak az elektrifikált járművek – különösen a tisztán elektromos autók.

Az európai újautó-regisztrációkban 15,7 százalékos piaci részesedésig jutottak a tisztán elektromos autók, ami rekordnak számít, ahogy a 2.011.209 értékesített példány is – ami alig marad el az új dízelek mögött, abból a hajtástípusból 2.049.157 fogyott. Tölthető hibridből 992.133 talált gazdára, ami három százalékkal kevesebb a 2022-es adatoknál, de így is a két külső forrásból tölthető, elektromos hajtástípus együttesen hárommilliós darabszámot ért el Európában.

Ezzel az eredménnyel az Európai Unió (kiegészítve Nagy-Britanniával) még stabilabban a világ második legnagyobb piaca az elektromos autóknak, jócskán lemaradva Kína mögött, de jelentős előnnyel az USA előtt.

Nem áll rosszul Magyarország

A piac kis méretéből kifolyólag darabszámok tekintetében Magyarország természetesen a lista végén található, de ennél beszédesebb a piaci részesedés. Hazánkban 5,4 százalékos a tisztán elektromos autók részesedése az új járművek piacán a JATO Dynamics adatai szerint. Ezzel több régiós országot megelőz Magyarország, sőt, néhány nagy piacot is.

A legjobban a kontinensen természetesen Norvégia áll a 82 százalékos arányával, Izland 53 százaléka a második legnagyobb arány, Dánia 36 százalékkal harmadik. Darabszámban Németország vezet, a legnagyobb európai piacon már 18 százalék az elektromos autók részaránya az újautó-eladásokban.

A környező országok közül Csehországot (három százalék), Szlovákiát (2,6), Szerbiát (0,8), Horvátországot (2,9) és Lengyelországot (3,6) is megelőzi hazánk, ám közben Romániában 11, Ausztriában 20 százalékot értek el az elektromos autók a tavalyi eladásokban.

A nagy piacok közül Olaszországban csak 4,2, Spanyolországban pedig 5,7 százalékos az e-autók részesedése, miközben az említett német piac mellett a francia és a brit piacon is 17 százalékos részaránnyal rendelkeznek az elektromos autók – írja a Green Car Congress.

Uralja a mezőnyt a Tesla

A tisztán elektromos autók közül a Tesla Model Y és a Model 3 lett a két legnépszerűbb modell Európában 251 ezer és 100 ezer eladott példánnyal tavaly. a Volkswagen ID.4 fért fel a dobogóra 85 ezer autóval, a negyedik a kínai MG4 lett 72 ezer példánnyal. Az 5-6-7. helyen szinte egyforma eladásokkal jön a Škoda Enyaq, a Fiat 500 és a Volkswagen ID.3 66, 64 és 63 ezer autóval.

A legnépszerűbb tíz modell között megtaláljuk még a Dacia Springet 59 ezer regisztrációval, a Volvo XC 40-et 50 ezer autóval és a BMW i4-et 48 ezer eladott példánnyal.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink