Elemzések Ennél tovább ne húzzuk a gumicserét!

Ennél tovább ne húzzuk a gumicserét!

autopro.hu/F.M. | 2023.02.19 08:19

Ennél tovább ne húzzuk a gumicserét!

Fotó: Pixabay

Hány emberben merülhet fel a kérdés: mennyi az abroncsaim maximális használati ideje? Íme néhány tipp arról, honnét tudhatjuk meg a gyártási dátumot, mit kell figyelembe vennünk az abroncs korát illetően és hogy mikortól jelent veszélyt az abroncs a vezetőre.

Hirdetés

Merev gumi, kis repedések, rossz tapadás: a gumiabroncsok idővel elvesztik a biztonság szempontjából releváns tulajdonságaikat. Ez többek között pedig fizikai és kémiai behatások miatt történik, amit az olyan időjárási jelenségek okoznak, mint az UV-fény, a nyirkos idő, illetve az extrém magas vagy alacsony hőmérséklet.

Az alig vagy egyáltalán nem használt gumik is kiszáradhatnak, ami ronthatja a tapadóképességet és a fékutat is kedvezőtlen időjárási viszonyok között. Idővel pedig mindezen hatások miatt egyre veszélyesebb lehet a régebbi abronccsal való közlekedés. A következőkben az Auto Zeitung szempontjaival sorra vesszük, hogyan állapíthatjuk meg a gumik korát.

Maximum milyen öreg lehet egy gumiabroncs?

Nem vonatkozik külön szabályozás a gumiabroncsok korára Európában, sőt, még az új abroncs vásárlasakor meghatározott szavatossági időt sem szabályozzák. Kizárólag a minimális profilmélység 1,6 milliméteres értéke van kőbe vésve. A szakemberek alapvetően azt ajánlják, hogy ne használjunk hat évnél idősebb gumit.

Téligumik esetében ez a szabály fokozottan érvényes, mivel igencsak puha gumiból állnak, hogy jó közlekedési körülményeket biztosíthassanak a síkos utakon. Így, ha a gumi puhasága elillan, a biztonság is drasztikusan csökken. Természetesen nyárigumik és négyévszakos abroncsok esetében sem érdemes hat évnél öregebbet használni, de a nyolc évet már biztosan ne haladja meg a használati idő!

DOT-szám: A gumiabroncs korának meghatározása

A kor meghatározása nem bonyolult feladat a gyártási év leolvasása után. Az abroncson egy úgynevezett DOT-szám található, amit az abroncs külső felületére helyeztek el. Ez a szám több részre bontható, amiből számunka az utolsó négy szám releváns, amelyek a gyártási időt írják le. Az első két szám a naptári hét számát a második kettő az évszámot írja le, amikor az abroncs készült.

Egy példa erre: ha egy személyautó abroncsán a DOT-szám utolsó négy jegye 2720, akkor ebből tudhatjuk, hogy a 2020-as év 27. hetében gyártották.

Fontos észben tartanunk, hogy ha új abroncsot veszünk is a kereskedőnél, esélyes, hogy olyan gumit kapunk, ami akár évek óta raktáron van. A német előírások szerint a három évnél nem öregebb raktári abroncsok gyári újnak, öt évnél öregebbek csak „újnak” nevezhetők. Alapvetően nem tilos olyan abroncsokat sem felszerelni, amelyek öt éven át szakszerű tárolásban részesültek. Ezeket viszont sokkal rövidebb ideig használhatjuk mielőtt elveszítik tulajdonságaikat. Éppen ezért érdemes az értékesítővel egyeztetni az abroncs maximális korát, hogy lehetőleg ne túl régi darabokat kapjunk. Az ADAC maximum két éve tárolt abroncs vásárlását javasolja.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink