Elemzések Éjszaka vannak igazán veszélyben a gyalogosok

Éjszaka vannak igazán veszélyben a gyalogosok

autopro.hu/P.B. | 2022.08.30 13:23

Éjszaka vannak igazán veszélyben a gyalogosok

Fotó: twitter.com/saeintl

Az amerikai biztosítók által finanszírozott nonprofit szervezet, a Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (Insurance Institute for Highway Safety - IIHS) bevezeti a gyalogosérzékelő automatikus vészfékező-rendszerek éjszakai tesztelését, hogy javítsa a sötétben történő gázolások statisztikáját.

Hirdetés

Az első teszt alkalmával 23 modellt teszteltek, köztük közepes méretű autókat, SUV-kat és kis pickupokat. A teszt megerősítette azt, amit a statisztikák alapján is várni lehetett: éjszaka nem működik ugyanolyan hatékonysággal ez a vezetést segítő asszisztens, mint nappal. Mindössze négy autó érdemelte ki a legmagasabb, kiváló minősítést, míg a többség csak alap pontszámot kapott – vagy azt sem.

David Harkey, az IIHS elnöke az eredményekről elmondta, hogy láthatóan tudnának javítani az OEM-ek az esti gyalogosbiztonságon, ugyanis a Ford, a Toyota vagy a Nissan némelyik modellje el tudta érni a kiváló minősítést. Érdekesség, hogy a nappali teszteken a 23-ból 19 autó a maximális vagy az eggyel az alatti értéket kapta, viszont este csak négyen érték el a maximumot, további heten a második szintet. Különösképpen ijesztő, hogy főleg az SUV-k és a pickupok végeztek rosszul az éjszakai teszten.

Romló tendencia

Az Egyesült Államokban 2009-ben halt meg a legkevesebb gyalogos az utakon, azóta ismét növekszik ez a szám. A romló tendenciát az sem tudta megfordítani, hogy 2019 óta külön értékeli az IIHS a gyalogosérzékelő vészfékrendszereket, ráadásul a legtöbb vizsgált modell kiváló vagy jó minősítést szokott elérni ezeken a teszteken.

2021-ben körülbelül 7300 gyalogos vesztette életét közúti balesetben, ez a szám az ötöde az összes közúti balesetben elhunyt emberének. Ezen balesetek mintegy háromnegyede sötétben történt: az IIHS statisztikája szerint a gyalogosokat védő rendszerrel felszerelt autók negyedével kevesebb gázolásban részesek nappal az ilyen rendszerrel nem rendelkező autókhoz képest, sötétben viszont nincs lényegi különbség.

Nem túl fényes eredmény

Az éjszakai teszt két gyakori gázolásos forgatókönyvet tartalmaz: egy felnőtt keresztezi az utat, egy másik esetben egy felnőtt sétál az út szélén. A tesztpályát körülvevő környezeti megvilágításnak 1 lux alatt kell maradnia – körülbelül a telihold által leadott fény mennyisége alatt – az értékelés során.

Az előbbi tesztet 12 és 25 mérföld (körülbelül 20 és 40 kilométer/óra) sebességgel, a párhuzamos tesztet pedig 25 és 37 mérföld (40 és 60 kilométer/óra) sebességgel hajtják végre. A pontokat az öt ismételt próbafutás átlagos sebességcsökkenése alapján ítélik oda száraz útburkolaton. Külön próbákat végeznek a távolsági fényszórókkal és a tompított fényszórókkal, és a pontszámokat módosítják, ha a jármű fel van szerelve távolsági fényszóró asszisztenssel – ez a funkció automatikusan bekapcsolja a távolsági fényszórókat, ha nincs a közelben más jármű.

Még a maximális minősítést elérő autók sem tudták minden esetben elkerülni az ütközést, egyedül a Nissan Pathfinder nem gázolta el a bábut egyik teszt alkalmával sem. A többi kiválóan teljesítő autó – Toyota Camry és Highlander, valamint a Ford Mustang-E a 60 kilométeres tempónál nem tudta kikerülni az út szélén sétáló gyalogost, de jelentősen lelassított.

A jó eredményt elérő hét modell az alacsonyabb sebességnél végzett teszteken nem ütötte el mindig a bábukat, a többség a nagyobb sebességnél átkelő bábut sem érintette, a párhuzamos tesztnél viszont mind gázoltak. Az átlagos minősítést kapó autók alacsony tempónál nem gázoltak, a nagyobbnál szinte mindig – áll az IIHS közleményében.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink