Elemzések Egyre többet kérnek a beszállítók a gyártóktól

Egyre többet kérnek a beszállítók a gyártóktól

autopro.hu/E.M. | 2022.09.26 04:23

Egyre többet kérnek a beszállítók a gyártóktól

Fotó: GM Corporate Newsroom

Az autóipari beszállítók mindenütt emelik az árakat ügyfeleiknek, és egyelőre nem látni esélyt a költségnyomás enyhülésére. Ez azt is jelenti, hogy Ford Motor nemrég bejelentett egymilliárd dolláros beszállítói költségnövekedése egyáltalán nem egyedi eset.

Hirdetés

Jelenleg az autógyártóknak általánosságban egyre nagyobb terhet kell vállalniuk a beszállítók megugró energia-, munkaerő- és nyersanyagköltségeik miatt. A Reuters által megkeresett beszállítók elmondták, hogy az alkatrészek árait hét és húsz százalék között emelték.

Az idei év folyamán egyre több beszállító követelt magasabb árakat az autógyártóktól – mondta Andreas Weller, az alumínium alkatrészeket gyártó Aludyne vezérigazgatója. „Megpróbáltak mindenkit visszatartani, de végül átszakad a gát, és akkor fizetniük kell az embereknek” – fogalmazta meg az autógyártókról.

Nincs esély javulásra

Weller elmondta, hogy csak Európában a földgáz és a villamos energia ára majdnem tízszerese a két évvel ezelőtti szintnek, köszönhetően Oroszország ukrajnai inváziójának, de még az Egyesült Államokban is ötszörösére emelkedtek ezek az árak. Ha ehhez hozzávesszük a munkaerőhiányt és a munkavállalók vonzásához szükséges magasabb fizetéseket, akkor „nincs javulás a láthatáron.”

Ez a nyomás tükröződött a Ford figyelmeztetésében, miszerint az infláció miatt a beszállítói költségek egymilliárd dollárral magasabbak lesznek a vártnál a folyó negyedévben. A növekvő terhektől való félelem miatt a Michigan állambeli autógyártó részvényei az elmúlt több mint egy évtized legnagyobb egynapos csökkenését mutatták. A Ford figyelmeztetése más részvényekre is kihatott egészen széles körben, nemcsak az olyan amerikai gyökerekkel rendelkező autógyártók részvényeit sújtotta, mint a General Motors vagy a Stellantis.

Ismerik lehetőségeiket a beszállítók

„Addig nem adjuk vissza, amíg igazán ki nem csavarják a karunkat” – mondta a transzformátorokat és üvegformázó berendezéseket gyártó RoMan Manufacturing társtulajdonosa, Bob Roth az áremelésekről. A gyorsan változó árak emellett arra is késztették a céget, hogy csökkentse a szerződéses árak rögzítésére korábban kiszabott 90 napot 15-re.

„Egyértelmű, hogy (az autógyártóknak) lehetőségük van az új autók árainak emelésére, mi pedig az anyagok oldalán emeltünk, (és) sok esetben képesek voltunk ezeket az emeléseket továbbadni ügyfeleinknek” – nyilatkozta Andreas Wolf, a Vitesco Technologies vezérigazgatója.

Felkészülni szinte lehetetlen

Sok beszállító azonban nem tud elég gyorsan lépni, így olyan szerződéseket kínálnak, amelyek az árak megugrása esetén alacsonyabb haszonkulcsot biztosítanak számukra.

„Nehéz elébe menni ennek” – jegyezte meg Bill Berry, a Die-Tech & Engineering tulajdonosa. „A nyersanyagköltségeink történelmi távlatban az egekbe szöktek.”

Még nincs vége

Az autógyártók az elmúlt két évben egy sor olyan ellátási láncbeli problémával szembesültek, amelyek többször késleltették a járműgyártást, beleértve a félvezető chipek hiányát is.

„A Ford bejelentése azonban azt mutatja, hogy még nem vagyunk túl a nehezén" – írta jegyzetében Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője. Hozzátette, csak idő kérdése volt, hogy a beszállítók elkezdjék költségeik megtérítését kérni.

A beszállítók szerint azonban a dolgok valószínűleg nem fognak egyhamar megváltozni. „Ez az új gazdasági valóság, és továbbra is harcolni fogunk a (pénzügyi) könnyítésért” – mondta Joe Perkins, a michigani Mobex Global mérnöki és megmunkáló cég vezérigazgatója.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink