Elemzések Egyedülállóan rosszul szerepelt a magyar járműpiac

Egyedülállóan rosszul szerepelt a magyar járműpiac

autopro.hu/P.B. | 2023.07.21 16:20

Egyedülállóan rosszul szerepelt a magyar járműpiac

Fotó: Pixabay

Miközben Európában már kezd helyre állni a piac, és ismét növekedett az újautó-eladások száma júniusban, addig Magyarországon – az egész Európai Unióban egyedüliként – kevesebb autót helyeztek forgalomba újonnan a tavalyinál.

Hirdetés

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint 2023-ban eddig 5,4 millió új autót adtak el az Európai Unióban, ebből mintegy egymilliót júniusban. Az egész első fél évben és júniusban is 17 százaléknál nagyobb mértékben nőttek az eladások Európában, úgy tűnik tehát, rendeződik a piac – kivéve Magyarországon.

Hazánk volt az egyetlen olyan uniós ország, ahol 2023 júniusába kevesebb új autót adtak el, mint ugyanebben a hónapban tavaly. A visszaesés mértéke nem túl nagy, mindössze 1,4 százalékos, ám az összes többi tagállamban növekedés volt tapasztalható, a négy legfontosabb országban is: Németországban 24,8, Spanyolországban 13,3, Franciaországban 11,5, Olaszországban pedig 9,1 százalékos volt a növekedés.

Az első hat hónapot tekintve is némi visszaesés tapasztalható a magyar újautó-piacon: januártól márciusig enyhén még nőttek az eladások, áprilisban és júniusban kisebb mértékben, májusban jobban csökkent a forgalomba helyezett új autók száma. Magyarországon idén eddig 56.467 új autót adtak el, tavaly az első fél évben ez a szám 57.407 volt, a visszaesés tehát 1,7 százalékos.

Nálunk a hibrid a nyerő

Érdekesség, hogy az európai trendekkel ellentétben Magyarországon 2023 első hat hónapján nem benzines, hanem hibrid hajtású volt a legtöbb új autó – a piac 39,1 százalékát teszik ki a lágyhibridek, a benzines autók pedig a 38,2 százalékát. A harmadik helyen hazánkban még a dízelek állnak 12 százalékkal, a tisztán elektromos autók részesedése 5,1, a plug-in hibrideké 4,9 százalék – ez tehát azt jelenti, hogy 2824 új elektromos autót adtak el Magyarországon az idén.

Júniusban azonban a benzinesek taroltak 42 százalékos részesedéssel, a lágyhibridek a piac 35 százalékáért feleltek, a dízelek pedig 13,1 százalékáért. Tisztán elektromos autóból mindössze 337-et helyezte forgalomba újonnan, ez a teljes piac 3,6 százaléka.

Megtört a Suzuki uralma

A hazai piacon a szokásokkal ellentétben idén eddig nem a Suzuki dominált. Júniusban a legkeresettebb új autó a Škoda Octavia volt, amiből 723-at adtak el. A második helyen a Suzuki S-Cross áll 465 példánnyal, a harmadik a Toyota Corolla. Az első hat hónapot nézve az első két helyezett nem változik, Octaviából 2903 fogyott június végéig, S-Cross-ból 2341. A harmadik a Kia Ceed 1926 darabbal.

Márkákat vizsgálva jobban szembe tűnik az őrségváltás, a Suzuki csak ötödik a listán, piaci részesedése 7,2 százalékos a 4887 eladott autóval. A listát a Toyota vezeti 9007 példánnyal, ez 13,2 százalékos részesedés az idei újautó-eladásokból. Második a Ford 6236 autóval, harmadik a Volkswagen 5964-gyel. Negyedikként fért fel a listára a júniust uraló Škoda 5566 autóval – derül ki a BestSellingCars Blog gyűjtéséből.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink