Elemzések Betörhetnek a piacra az európai akkumulátor-gyártók

Betörhetnek a piacra az európai akkumulátor-gyártók

autopro.hu/H.J. | 2020.08.16 04:21

Betörhetnek a piacra az európai akkumulátor-gyártók

Fotó: northvolt newsroom

A koronavírust követően az iparban egyre nagyobb szerepet kapnak a környezetbarát termékek. A legtöbb gyártó igyekszik kihasználni a zöld hullámból származó előnyöket, így az európai akkumulátorgyártók is – habár nehéz lesz felvenniük a versenyt a piacon domináló ázsiai versenytársakkal szemben.

Hirdetés

Míg a svédországi Northvolt és a francia Verkor a nagyüzemi termelésre helyezi a hangsúlyt, addig más európai vállalatok inkább a réspiacok kiaknázására és az új technológiákra összpontosítanak – ugyanis kockázatos lenne felvenni a versenyt az olyan piaci óriásokkal, mint a kínai és dél-koreai vállalatok, melyek az akkumulátorok tömeggyártására specializálódtak.

A legtöbb vállalat – például a görög akkumulátor-gyártó Sunlight, a szlovákiai start-up InoBat Auto, vagy a svájci Innolith – úgy gondolja, hogy a járványt követő zöld hullám jó lehetőség a kitörésre. A cégek szerint a gyors versenyképesség megteremtése és a piaci rések megkeresése vezethet jelenleg a sikerhez.

Meg kell találni a technológiai réseket

A görög Sunlight ólom-sav akkumulátorokat gyárt autonóm rakodógépek, targoncák és energiatároló rendszerek számára. A járványt követően a vállalat a lítiumcellák fejlesztésével kezdett el foglalkozni.

Lampros Bisalas, a vállalat vezérigazgatója elmondta, hogy a piacot domináló lítium-ionos rendszereket gyártó felek az elektromos áramra koncentrálnak, ezért a görög gyártó másra helyezte a hangsúlyt – a termelés fókuszában a lítium-vas-foszfát áll. Az ebből az anyagból előállított akkumulátorok targoncákhoz, mozdonyokhoz és robotokhoz alkalmasak, melyek általában rövid feladatokat látnak el.

Ázsiai gyártók ellensúlyozása

Kína jelenleg a világ lítium-ion cella termelésének nyolcvan százalékáért felel – a következő néhány évben ezek a típusú akkumulátorok dominálhatnak az elektromos járműpiacon, valamint az európai készletek nagy része is kínai tulajdonú gyártóktól származhat.

Az Európai Unió beruházása azonban hamarosan ellensúlyozhatja a kínai termelőket – az EU az elkövetkező hét év folyamán mintegy 550 milliárd eurót költ az éghajlatvédelemre és a tiszta technológiákra, a fejlesztések középpontjában pedig az akkumulátorok lesznek, melyeket a megújuló energia tárolására és az elektromos áramforrások táplálására szeretnének felhasználni.

Eddig 13 olyan európai akkumulátor-projektet azonosítottak, amelyekre uniós támogatás nyújtható – például Franciaországban, Németországban, Szlovákiában és Lengyelországban. Az elektromos modellek gyártása várhatóan hatszorosára növekszik a következő öt évben Európában. A támogatást biztosító európai vezetők pedig bíznak abban, hogy az akkumulátor-hálózat értéke a 250 milliárd eurót is eléri 2025-ig.

A kisebb gyártók is versenyképesek lehetnek

A nagyobb gyártókkal szemben van néhány olyan kisebb gyártó is, mely nem tud felzárkózni a nagyszabású, olcsó ázsiai szolgáltatókhoz. Az InoBat Auto például egy szlovákiai start-up cég, melyet az amerikai Wildcat Discovery Technologies és a cseh CEZ energetikai vállalatok támogatnak. A vállalat szerint az európai piac teljes mértékben az ázsiai termékektől függ – az autókat is a tömeggyártott akkumulátorokhoz tervezik, nem pedig fordítva.

Ezért a vállalat nagy teljesítményű járművekhez tervez testre szabott akkumulátorokat. Jövőre pedig egy 100 MWh-os gyártósort hozna létre Szlovákiában a Peugeot, a Kia Motors és a Jaguar Land Rover gyárainak közelében. Az üzemben a vállalat az akkumulátorok kémiai vegyületeit tesztelheti, valamint prototípusokat gyárthat az ügyfelek számára.

Ki kell használni a lehetőségeket

Az elemzők szerint az akkumulátorok következő generációjának már hosszabb élettartamúnak kell lenni, emellett gyorsabban kell töltenie, biztonságosabbnak és zöldebbnek kell lennie – ez pedig lehetőséget ad az európai vállalatok számára az innovatív projektek és a termelés beindításához.

Mitalee Gupta, a Wood Mackenzie energiatárolókkal foglalkozó szakértője elmondta, hogy Európa az új lehetőségek kiaknázásával tud szert tenni versenyelőnyre Kínával szemben. Az elemző szerint az európai piac nagyon gyorsan versenyképesség fog válni.

Az Innolith svájci akkumulátor-technológiával foglalkozó vállalat az új technológiai beállításokkal szeretne versenyelőnyhöz jutni. A gyártó nyilatkozata szerint németországi laboratóriumai még az idén bemutatják az NMC 811-cella prototípusát, mely akár 315 Wh/kg teljesítménnyel is bírhat. Az NMC 811 cellák kevesebb kobaltot tartalmaznak, mint a legtöbb elem, így több energia biztosítására képesek, emellett olcsóbbak is.

A Northvolt lehet az európai óriás

Míg az európai vállalatok a technológiai fejlesztésekkel és a piaci rések kiaknázásával foglalkoznak, addig az ázsiai versenytársak egyre nagyobb kapacitásokat építenek ki az európai kontinensen. Az SK Innovation és a CATL első európai gyárait jelenleg is építik, miközben az LG Chem már Lengyelországban gyárt akkumulátorokat, a Samsung pedig Magyarországon nyitott üzemet.

Jelenleg egyedül a Northvolt tűnik az egyetlen európai start-up vállalkozásnak, mely a jövőben felülmúlhatja az ázsiai gyártókat a kontinensen. A vállalat tervei szerint egy évtized alatt az európai akkumulátor-piac 25 százalékát megszerezi. A céget olyan gyártók is támogatják, mint a Volkswagen és a Goldman Sachs. A Northvolt első gyárát a tervek szerint jövő évben nyitják meg Svédországban – írja a Reuters.

Kiemelt Partnereink