Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Díjazták a Hankook Tire elektromos buszokhoz készült gumiabroncsait
2024.05.18 04:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az EU a kipufogóra figyel, de komoly levegőterhelést okoz a gumikopás is
A szigorú európai szabályzásnak köszönhetően az új autók kipufogóiból származó részecske-kibocsátás rendkívül alacsony. Az abroncsok kopása által azonban ennél akár ezerszer is nagyobb mennyiségű szilárd részecske kerülhet a légkörbe.
Az abroncs- és fékkopásból származó szilárd részecskék egyre nagyobb légszennyezést okoznak, ahogy az SUV-k, és az akkumulátoraik miatt az átlagos személygépkocsinál nagyobb össztömegű elektromos autók egyre népszerűbbé válnak.
Míg a járművek kipufogóvégi emisszióját az Európai Unió szigorúan szabályozza, addig a gumi-, fék- és útkopást, valamint a járművek által felvert port is magába foglaló nem kipufogóból származó kibocsátások (non-exhaust emissions – NEEs) a jogalkotók figyelmén kívülre esnek. Márpedig ezekből a forrásokból származik a közúti forgalomhoz köthető primer részecske-kibocsátás túlnyomó hányada, egészen pontosan a PM2,5 60 százaléka, illetve a PM10 73 százaléka.
Még ideális körülmények között is óriási a különbség
A járműhasználatból származó károsanyag-kibocsátás mérésével foglalkozó Emissions Analytics tesztet végzett egy általuk meg nem nevezett, de népszerű ötajtóssal. A vadonatúj, megfelelő nyomásra állított abroncsokból kilométerenként 5,8 grammnyi részecske került a légkörbe, ami több mint ezerszerese az EU előírásaiban szereplő kilométerenkénti 4,5 milligrammos limitnek. A szervezet szerint az érték ennél még nagyobb is lehet, ha a jármű leeresztett vagy rossz minőségű abroncsokkal, esetleg rossz úton közlekedik.
Nick Molden, az Emission Analytics vezérigazgatója szerint komoly probléma, hogy a vásárlók szinte semmilyen információval nem rendelkeznek a gumikopásból származó károsanyag-kibocsátást illetően. Szerinte rövid távon a jobb minőségű abroncsok használata, valamint a guminyomás ideális szinten tartása szolgálhatnak megoldással, később pedig az autógyártók is megtalálhatják a módját, hogy tovább csökkentsék járműveik súlyát. Hozzá tette, hogy a jövőben kétségtelenül implementálásra fognak kerülni a problémát kezelő korlátozások.