Elemzések Az emberi jogok miatt nő a nyomás a gyártókon

Az emberi jogok miatt nő a nyomás a gyártókon

autopro.hu/E.M. | 2022.10.30 12:19

Az emberi jogok miatt nő a nyomás a gyártókon

Fotó: MP Materials

Az év eleji hatalmas brazil bányászati tragédiát követően az elektromosautó-gyártóknak egyre inkább törekedni kell az emberi jogok és a környezetvédelem megsértésétől mentes ellátási láncok kiépítésére. Az ügyfeleket ugyanis egyre inkább érdekli, hogy honnan és milyen körülmények közül származnak az egyes alkotóelemek.

Hirdetés

Habár a 270 emberéletet követelő tragédia előtt a Vale fémipari vállalat auditokkal és tanúsítványokkal is bizonyította a biztonság és a környezetvédelem iránti elkötelezettségét, az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) vádja szerint ezek manipulált jelentések voltak.

Igaz, hogy a vállalat tagadja vétkességét és azt állítja, hogy a bányászati mellékterméket visszatartó gát leomlása „észszerűen nem volt előrelátható”, azonban a per ébresztő volt az autóipar számára. Hiszen tisztviselői széles körben elismerik, hogy a termelés gyors felfuttatásához az elengedhetetlenül fontos anyagok hiánya miatt a vállalatok túl gyakran hagyják magukat gátlástalan szereplőkre hagyatkozni.

Pénzügyek motiválják a szigorúbb átvilágítást

Az új szövetségi szabályok azonban a jövedelmező adókedvezményeket az ellátási lánc átláthatóságához kötik, ezzel is ösztönözve a világ nagy autógyártóit arra, hogy jobban megismerjék az anyagok eredetét és azt, hogy kinek árt a kitermelés és feldolgozás módja.

Azonban más indíték is van, ugyanis a nemrég elfogadott inflációcsökkentő törvényben szereplő, e-autós adókedvezmények egy része csak azokra a modellekre vonatkozik, amelyek az Egyesült Államokban vagy néhány más országban előállított anyagokból készültek. Az alkatrészek eredetének nem nyomon követése így sokkal nagyobb pénzügyi kockázat lett.

Egyre több titokra derül fény

Ahogy a vállalatok igyekeznek kiépíteni és ellenőrzésük alá vonni ellátási láncaikat, egyre inkább rájönnek, hogy mennyi mindent nem tudnak. Szembesülnek azzal például, hogy azok a vállalkozók, akik fenntartható kobaltot ígértek, esetleg gyermekmunkával kitermelt fémeket csempésznek be zsákokban.

„A legtöbb vállalatnak nincs nagy rálátása az ellátási láncokra. Fogalmuk sincs, honnan származnak ezek a dolgok, amíg be nem üt a krízis” - mondta Y. Karen Zheng, az MIT Sloan Üzleti Iskola műveletirányítási ösztöndíjasa.

Az akkumulátor-útlevél, mint potenciális megoldás

A fogyasztók, a szabályozó hatóságok és a befektetők is egyre inkább azt követelik, hogy az autógyártók az ellátási lánc átláthatóságával támasszák alá fenntarthatósági ígéreteiket. A vállalatok ezért keresik azokat az úttörő technológiákat, amelyekkel ezt az igényt kielégíthetik.

A figyelem középpontjában az akkumulátor-útlevelek víziója áll, amelyek pontosan megmutatják a fogyasztóknak, hogy az elektromos autók akkumulátorának anyagai honnan származnak. Szakértők szerint ennek elkészítése autónkként nagyjából tíz dollárral növelné a költségeket, amely csekély ár a több ezer dollárnyi adókedvezményért cserébe.

„Részletes nyomon követhetőséget dolgozunk ki…, hogy azt is meg tudjuk mutatni, hogy az emberi jogokat hogyan védik az ezeket az alkatrészeket és anyagokat gyártó vállalatok” - mondta Fredrika Klaren, a Polestar fenntarthatósági vezetője.

A gyártók értik, de a vásárlók is?

Az autógyártók emellett számos egyedi vállalati megoldást dolgoztak már ki, azonban, hogy ez az adatáradat milyen mértékben lesz hatékony marketingeszköz a fenntarthatóságra törekvő elektromos autógyárak számára, azt még nem tudni. Mindenesetre a gyártók próbálják ezeket a legfogyasztóbarátabb módon tálalni, ezzel egyidejűleg pedig elkerülni, hogy a vevőket zavaros adatpontokkal árasszák el.

Nick Nigro, az Atlas Public Policy, egy fenntartható technológiákra összpontosító kutatócég alapítója szerint azonban minden, ami arra készteti az elektromosautó-gyártókat, hogy szorgalmasabbak és nyitottabbak legyenek az ellátási láncukkal kapcsolatban, jó irányba tett lépésnek számít – olvasható a The Detroit News cikkében.

„Végső soron a fogyasztók tudni akarják, hogy az általuk megvásárolt termék nem okoz-e indokolatlan károkat másoknak” - mondta. „Az iparágnak biztosítania kell, hogy az elektromos járművekre való átállás során ne csak egy újabb rossz dologra cseréljük az olajtól való függőséget.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink