Elemzések Alternatíva egyáltalán a napelemes autó?

Alternatíva egyáltalán a napelemes autó?

autopro.hu/Sz.K. | 2019.07.23 15:27

Alternatíva egyáltalán a napelemes autó?

Soha többé tankolás, soha többé rostokolás a töltőállomásnál – a napelemes autóknak ideális esetben sem üzemanyagra, sem töltőállomásokra nem lesz szükségük. Az első modellek hamarosan megérkeznek az utakra.

Hirdetés

Tökéletes kombináció lehetne a jövő tekintetében az elektromos autó és a napelem. A mini fotovoltaikus erőművek egyszerűen zárójelbe tehetik a hatótávval és a töltő-infrastruktúrával kapcsolatos aggodalmakat. A napenergiával töltött akkuk megfelelő alternatívát nyújthatnak a mobilitásra, sőt, az első napenergiát használó autók hamarosan meg is jelennek az utakon.

Már létezik napelemes autó

A napimádók úttörője a Toyota Prius. Nagyjából 2017 óta kérhető a plug-in hibrid verzió napelemes tetős megoldással, melynek fotocellái napközben töltik a kiegészítő akkumulátort, ami utazás közben árammal látja el az elektromos motort. Azonban akadály is hárult a technológia elé: a töltés eddig csak álló helyzetben működött.

A napelemes Toyota Prius már 2017 óta megtalálható az utakon.

A napelem-technológia jelenleg nem képes a teljes meghajtást ellátni. Vonzereje viszont abban rejlik, hogy az e-autó egy fokkal függetlenebbé válik a töltő infrastruktúrától. Ha valaki vidéken autózik, nem muszáj azonnal töltőt keresnie, hanem energiaszükségletének egy részét napelemekkel pótolhatja.

A cellák a napenergia 20%-át alakítják elektromossággá. Mivel a napelemek hosszú életűek, és a napsugárzás ingyenes, a probléma csak a helyhiány, a megfelelően nagy felület biztosítása a celláknak. Ha a cellák hatékonyabbak lennének – mondjuk 30%-os hatásfokkal, egyúttal kevesebbre lenne belőlük szükség. Ekkor körülbelül két négyzetméter terület lenne elég ahhoz, hogy rövidtávon is elég áramot termeljenek az utazáshoz, így elég hely lenne a tetőn, a motorháztetőn és a csomagtartó tetején.

A Toyota most újabb, napelemes technológiával ellátott prototípust tesztel. A karosszéria nagy teljesítményű cellákkal van felszerelve, melyek 34%-os hatásfokkal bírnak, és névleges teljesítményük eléri a 860 wattot is, továbbá utazás közben is tud áramot termelni. Hogy a technológia mikortól lesz elérhető a nagyközönség számára, még nem árulták el, de remélhetőleg már nem kell sokat várni arra, hogy az első napelemes autók megjelenjenek az utakon.

A németek is ringbe szállnak, de hatótáv-problémákkal

A müncheni központú Sono Motors e-autó startup 2020 végén tervezi piacra dobni Sion modelljét, melynek karosszériáját napelemekkel borítják, amely 1,2 kW teljesítménnyel bír, és napos időben akár 34 kilométer megtételére elegendő energiát is generálhat, míg egy borús, téli időben három kilométerre. Akinek több áramra van szüksége, a töltőállomásokon tankolhat, mivel sajnos önmagában a napenergia nem lesz elég a mobilitáshoz.

A Sono Motors Sion modelljét teljes egészében fedik a napelemek.

A pénzügyi és mindennapi előnyök mellett a napelemes autót használók számára még egy jelentős előny is létezik: részben megoldódik a megújuló energiák tárolási problémája azzal, hogy azonnal felhasználásra kerülnek. Mert az a helyzet, hogy ha éjjel szeretnénk használni a napenergiát, azt hidrogén formájában kell valahol – szivattyús erőművekben vagy nagy akkumulátorokban – tárolni. Az elektromos autók kiküszöbölik ezt, hiszen a helyben generált energiát helyben fel is használják.

Mélyre kell nyúlnunk a zsebünkben

A holland Lightyear napelemes autót fejlesztő startup szerint az ilyen autók egy napon hosszú utakat is meg tudnak majd tenni egy töltéssel. Az Eindhoveni Egyetem hallgatói által alapított cég egy olyan kirándulóautót fejlesztett ki, amelyet napelemek borítanak. A nagyjából öt négyzetméternyi napelem cella óránként 12 kilométer megtételéhez szükséges áramot fog termelni, bármilyen évszakban. Ez nem csak a felhasznált napelemek hatékonyságának köszönhető, hanem az optimális aerodinamikának is, az energiafogyasztás rendkívül alacsony, mindössze 83 wattóra kilométerenként.

A Lightyear One nem épp olcsó alternatíva, de áramvonalasságának köszönhetően sok energiát spórol haladás közben.

Ha nincs elegendő napsütés ahhoz, hogy az akkumulátor megfelelően töltődjön, akkor konnektorba csatakoztatva rá tudunk segíteni. És az akkumulátorban eltárolt elektromosságot nem csak a vezetéshez, hanem a külső fogyasztók, vagy egy egész háztartás energiaellátására is fel lehet használni.

Az önmagát árammal ellátó autó ideális esetben tehát rugalmas otthoni erőműként is üzemelhet. Csak hát nem háztartási áramszükséglet kielégítésére volnának ezek az autók, hanem utazásra. A 2021-ben piacra kerülő, Lightyear One autó nem olcsó; kezdetben közel 49 millió forintba fog kerülni, így ha autóvásárlás után nem is költünk a lakás villanyszámlájának kiegyenlítésére, akkor is csak hosszú idő alatt térül meg ez a technológiai kísérlet.

Képek: Handelsblatt

Kiemelt Partnereink