Elemzések Alapanyaghiány hajthatja fel az autók árát

Alapanyaghiány hajthatja fel az autók árát

autopro.hu/V.M. | 2021.05.13 04:22

Alapanyaghiány hajthatja fel az autók árát

Fotó: Volkswagen Newsroom

Gyors ütemben drágulnak az autók alapanyagai, sok nélkülözhetetlen anyag, mint a réz, az acél vagy az alumínium ára rekord magasságban jár vagy ahhoz közelít, mivel a kínálat nem tud lépést tartani a növekvő kereslettel. A folyamat az autók drágulását eredményezheti, ami különösen rosszul érintheti a villanyautók gyártóit.

Hirdetés

Az áremelkedés gyorsaságát kiválóan tanúsítják a számok. A Bloomberg nyersanyagár-indexe 2011 óta a legmagasabb szintet érte el, és év eleje óta a fémek árai 21 százalékkal emelkedettek.

A J. P. Morgan elemzői arra figyelmeztetnek, hogy az áremelkedés folytatódása széleskörű inflációt idézhet elő. Elemzésükben azt írják, hogy az autók nyersanyagainak ára a márciussal zárult egyéves időintervallumban 83 százalékkal nőtt. Ezek az anyagok átlagosan tíz százalékát teszik ki egy autó gyártási költségeinek, ami azt jelenti, hogy egy 40 ezer dollár (11,8 millió forint) értékű autó árának 8,3 százalékkal, vagyis közel egymillió forinttal kellene emelkednie ahhoz, hogy a költségnövekedést kiegyenlítse az árváltozás.

Az alapanyagok drágulásához hozzájáruló egyik tényező az autóvásárlások állami ösztönzése mellett az acél kínálatának beszűkülése, miután Kína – a fém legnagyobb előállítója – visszafogta termelését.

Jim Farley, a Ford vezetője nemrég maga is megszólalt a piaci folyamatok kapcsán. Mint elmondta, az iparág több szegmensében is már évek óta nem tapasztalt áremelkedést tapasztalnak.

A Stellantis már lépett

Az autógyártók általában nehezen tudják továbbadni a költségnövekményt a vásárlóiknak. Kérdés, hogy most mi fog történni, mikor az autók iránti kereslet ismét növekszik, közben pedig a chiphiány visszafogja a termelést – ami szintén árfelhajtó hatású.

A Stellantis már jelezte, hogy kénytelen a költségnövekmény egy részét áthárítani a vásárlóira, a piaci viszonyok azt azonban támogatják egyelőre.

Keresztbe tesz az elektrifikációnak

A drágulási folyamat különösen rosszul érintheti az elektromos autók gyártóit, akik azon dolgoznak, hogy elérhetőbbé tegyék alternatív hajtású modelljeiket – írja az Autoblog.

Sokat emelkedett a réz ára, az alapanyagból pedig a több kábel miatt nagyobb mennyiségben használnak az elektromos autókban. Az akkumulátorok elemi részét képző lítium, kobalt és nikkel árában legalább 47 százalékos emelkedés ment végbe az elmúlt 12 hónapban. Ez egyúttal arra is ösztönzi a gyártókat, hogy alternatív kémiai összetételű akkumulátorokat fejlesszenek.

A Ford és a BMW egyike azoknak a vállalatoknak, akik a Solid Power startupba fektetnek. A cég olyan akkumulátoron dolgozik, amihez nincs szükség a három fémre, ezáltal tizedére csökkentve a telepek árát.

A BMW arra számít, hogy a nyersanyag-árak növekedése egymilliárd euróval vetheti vissza az idei nyereséget. A jövőben azonban a bajor prémiumautó-gyártó kevésbé lehet kitéve az áringadozásoknak, 2025-től ugyanis egy új padlólemezt vezet be, ami lehetővé fogja tenni az újrahasznosított anyagok, mint az acél, az alumínium és a műanyagok nagyobb arányú használatát.

Kiemelt Partnereink