Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A zöldítés szorításában a beszállítók
Az autóipar egy zöldebb és tisztább jövő iránti törekvése hatalmas terhet ró a beszállítói lánc vállalataira. A beszállítók környezetbarát megoldásokra való átállása közben nagy a harc a versenyben maradásért és az árrés megtartásáért, amelyben csak az erősek és az ügyesek maradhatnak életben.
Az autóipari beszállítók kénytelenek az elszabadult infláció és a növekvő energiaárak mellett is vállalni az alkatrészeik fenntarthatóvá tételével járó többletköltségeket, hogy megfeleljenek az autógyártók környezetvédelmi céljainak. „Ha nem teszed, öt-hat éven belül nem tudsz majd a nagy autógyártóknak szállítani” - mondta Shane Kirrane, a hő- és zajszigetelési megoldásokat kínáló Autins Csoport kereskedelmi igazgatója.
Az összes nagy autógyártó elkötelezte már magát amellett, hogy eltüntesse a szennyező anyagokat az ellátási láncából. Számos beszállító pedig ennek megfelelően nagy beruházásokat hajt végre a zöldítés érdekében, az újrahasznosítható alkatrészek kifejlesztésétől kezdve a megújuló energiára való áttérésig.
Vízválasztó lesz a mostani helyzet
Sok beszállító azonban arra panaszkodik, hogy kevés mozgásterük van arra, hogy emeljék az autógyártóknak felszámított árakat miközben több tízmilliárd dollárt költenek, hogy bebiztosítsák helyüket az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású korszakban is. „A következő öt-tíz évben az autóipari ellátási láncban igazi nagy átrendeződésnek nézünk elébe” - mondta Joe McCabe, az AutoForecast Solutions kutatócég vezérigazgatója.
„Az autógyártók arra kérik a beszállítókat, hogy fejlesszenek ki új technológiákat az e-autók támogatására és fektessenek be egy zöldebb ellátási láncba” - tette hozzá McCabe. „Ha a beszállítók azonban részt akarnak venni ebben az új zöld forradalomban, akkor a gyártók azt is elvárják tőlük, hogy a lehető legjobb árat adják, hogy ne a konkurenciájukhoz forduljanak.”
Elkel a segítség
A TE Connectivity technológiai vezetője, Ralf Klädtke szerint a zöldítés még a legnagyobb beszállítók számára is költséges, de „a kisebb beszállítók számára a kihívás még komolyabb.”
A Mercedes-Benz a Reuters-nek azt nyilatkozta, hogy tisztában vannak azzal, hogy a zéró károsanyag-kibocsátásra való áttérés „monumentális feladat” a beszállítók számára. Éppen ezért ezt a célt velük együttműködve tervezik elérni, beleértve akár a beszállítók képzését is.
A Volkswagen szintén elmondta, hogy kooperatív kapcsolatot tart fenn a beszállítókkal, és egy közös programot is említett, amelyet az emelkedő energiaárak kezelésére hozott létre.
Nincs választási lehetőség
Klädtke felhívta a figyelmet arra, hogy az zöldítés nem választás kérdése: „Azok a beszállítók, akik nem felelnek meg a fenntarthatósági követelményeknek, ki lesznek zárva a beszerzési folyamatból.”
Az öntöttvas alkatrészeket készítő M. Busch tulajdonosa, Andrea Guell szintén úgy véli, hogy az autógyártók csak zöld energiát használó beszállítókkal akarnak együttműködni.
Innováció pénz nélkül
A műanyag és gumi alkatrészeket gyártó Sigit vezérigazgatója, Emanuele Buscaglione szerint a világjárvány idején kezdődött ellátási lánci problémák és az emelkedő költségek „megölték” a cég árrését.
Az elvárt innováció magas költségei azonban tovább nehezítik a vállalatok helyzetét, hiszen egyre csökkennek a haszonkulcsok, mivel még a Sigit luxus szegmenst erősítő autógyártói ügyfelei sem hajlandóak többet fizetni a zöldebb termékekért. A kihívás, amit a többletköltségeknek az ügyfelekre való áthárítása jelent, Buscaglione szerint éppen ezért „minden, csak nem triviális”.
„Ahhoz, hogy a beszállítói ipar innovatív legyen, pénzre van szüksége” – mondta a Volkswagen és a Continental számára anyagokat szállító német alumíniumbeszállító G.A. Roeders tulajdonosa, Gerd Roeders. „Kicsit elakadva érezzük magunkat.”
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!