Elemzések A teherautókat is elhódíthatják a hidrogén elől

A teherautókat is elhódíthatják a hidrogén elől

autopro.hu/V.M. | 2022.02.09 10:20

A teherautókat is elhódíthatják a hidrogén elől

Fotó: ACEA Press

A német Fraunhofer tudományos kutatásokkal foglalkozó vállalat egy új tanulmányában arra a következtetésre jutott, hogy a nagy tömegű haszonjárművek szegmensében is az akkumulátoros elektromos hajtás fog dominánssá válni, míg az üzemanyagcellás hajtások csak alacsony piaci részesedéshez fognak jutni.

Hirdetés

A kutatás szerint az akkumulátoros elektromos technológia a felhasznált energia alacsonyabb költsége miatt élvez előnyt a hidrogén üzemanyagcellással, de még a dízellel szemben is.

„A hidrogén kulcsszerepet fog betölteni az iparban, a szállítmányozásban és a szintetikus repülőgép-üzemanyagok esetében. Azonban a közúti szállításnál, úgy hiszem, nem várhatunk arra, hogy a hidrogéntechnológia fejlesztésében behozzák a lemaradást, ehelyett az áruszállításnál és a személyautóknál is az akkumulátoros elektromos hajtásra kellene koncentrálnunk” – vélekedik Patrick Plötz, a kutatás szerzője.

A Green Car Congress által is összefoglalt kutatást a Volkswagen Csoport haszonjárműgyártással foglalkozó üzletága, a Traton Csoport rendelte meg. Catharina Modahl-Nilsson, a vállalat műszaki vezetője elmondta, az eredmények megerősítik, hogy helyes az akkumulátoros hajtásra koncentráló stratégiájuk.

A részlegvezető az eredményeket kommentálva rámutatott, hogy a teherautók többségénél az akkumulátoros technológia olcsóbb és környezetkímélőbb lesz, mivel a hidrogénes hajtásoknál csak az energia negyede hasznosul a jármű tényleges hajtásában, míg háromnegyede a hidrogén előállítása során elvész. „Az e-teherautóknál az arány ellentétes” – tette hozzá.

Nemsokára a dízel is alulmaradhat

Az intenzíven használt haszonjárműveknél az üzemanyagárak miatt a használat költségei többszörösen meghaladják a vételárat, ezért az elektromosság gázolajnál alacsonyabb ára kulcsfontosságú lesz az e-teherautók gyors terjedésében – áll a Fraunhofer tanulmányában. Minél több kilométert tesznek meg a teherautókkal, annál nagyobbra nő az elektromos változatok költségelőnye a hajtáshoz felhasznált energia tekintetében.

A tanulmány szerint Európában egy nehéz kategóriás e-teherautó teljes tulajdonlási költsége 2025-re valószínűleg alacsonyabb lesz, mint egy dízelé, feltéve, hogy addigra kiépül a megfelelő töltőinfrastruktúra.

A Fraunhofer publikációja továbbá felhívja a figyelmet arra, hogy a költség mellett a zöld hidrogén rendelkezésre állása sem lesz elégséges. Például az EU területére 2030-ig betervezett zöldhidrogén-gyártási kapacitást csak az ipar igénye messze meg fogja haladni.

Ösztönzőkkel gyorsabb

Modahl-Nilsson szerint az elektromos átállás gyorsítható lenne olyan ösztönzőkkel, mint például a vasárnapi kamionstop alóli mentesség, vagy az éjszakai ki- és berakodások lehetővé tétele.

A Traton úgy becsüli, hogy amennyiben a töltőhálózat megfelelő ütemben fejlődik, 2030-ra a nagy, távolsági szállítmányozásra tervezett járművek eladásainak felét akkumulátoros elektromos típusok tehetik ki.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink