Elemzések A nikkel okozhatja a következő válságot

A nikkel okozhatja a következő válságot

autopro.hu/P.B. | 2022.02.16 07:17

A nikkel okozhatja a következő válságot

Fotó: Deutsche-Nickel

Ahogyan az elektromobilitás egyre jobban terjed, és a gyártók egyre inkább keresik a fenntartható megoldásokat, úgy nő a kereslet az alumínium és a nikkel iránt. A következő években akár globális hiány is előállhat ezekből a fémekből, ami a chiphiányhoz hasonló válságot idézhet elő.

Hirdetés

Az elektromos járművek piaca az egyik leggyorsabban növekvő globális iparág, a legfrissebb, 2022-re vonatkozó előrejelzések szerint az elektromos személygépjárművek globális értékesítése meghaladhatja a 10,5 milliót, ami körülbelül négymillióval múlja felül a 2021-es szintet. 2030-ra az elektromos járművek várhatóan az új autók globális értékesítésének negyven százalékát fogják adni.

Az olyan fémek, mint az alumínium és a nikkel kulcsszerepet játszanak az elektromos járművek fejlesztésében, mivel ezek az anyagok könnyebben újrahasznosíthatóak, mint például a lítium. Ugyanakkor ezen fémek előállítása sem számít környezetbarátnak.

A nikkel az akkumulátorok egyik legfontosabb alapanyaga, és az újabb technológiák előtérbe kerülésével még inkább azzá válhat.

Az acélhoz képest könnyű szerkezetének köszönhetően különösen az alumíniumot sokkal gyakrabban használják majd elektromos járművekben, mert minél nehezebb az autó, annál jobban lemeríti az akkumulátort, így az autók súlyának csökkentésére vonatkozó igényekkel együtt az alumínium iránti kereslet is nőni fog.

Más szektorok diktálják az árat

A nikkel azonban közel sem csak a járműipar számára fontos alapanyag. Évente több száz millió tonna rozsdamentes acélt állítanak elő olyan ötvözetekkel, amik nikkelt is tartalmaznak.

Ami az árakat illeti: egy Kínából Európába szállított konténer átlagos költsége két éve körülbelül 1100 dollár volt, míg 2021 végén ez a szám meghaladta a húszezer dollárt. Noha a becslések szerint a kereslet enyhén mérséklődik az év első néhány hónapjában, az előrejelzések szerint soha többé nem fogunk 1100 dollár körüli árakat látni.

A nikkelhiány hatása a gyártásban

A nikkel iránt tehát nagy a kereslet az elektromos járművek piacának gyors növekedése miatt. A Goldman Sachs eredetileg 49 ezer tonnányi nikkelhiányt prognosztizált a tavalyi évre, ehhez képest a valóságban körülbelül 159 ezer tonna nikkel esett ki a termelésből. Az idei évre már „csak” 30 ezer tonna hiányt jósol a bank, ami ugyan csökkenés a hiány mértékében, de láthatólag továbbra sincs elég nikkel az ipar számára.

Pozitívum lehet Indonézia törekvése arra, hogy növelje nikkelgyártási kapacitását az elektromos járművek akkumulátoraihoz. Bár ez egy nagyon örvendetes lépés az iparban, ez biztosan nem egyik napról a másikra oldja meg a gondokat – írja a Manufacturing Global.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink