Elemzések A koronavírus felgyorsítja az autóipar változásait

A koronavírus felgyorsítja az autóipar változásait

Végh Martin | 2020.06.30 15:47

A koronavírus felgyorsítja az autóipar változásait

Fotó: Audi MediaCenter

A Hays Hungary „Élet a válság után” című első online kerekasztal-beszélgetésén az autóipar, a logisztika és az építőipar képviselőivel beszéltek többek között arról, hogy a koronavírus-járvány milyen hatással volt a mindennapi tevékenységeikre, illetve a válságnak milyen hosszú távú iparág-specifikus hatásai lesznek.

Hirdetés

Autóipari részről Barkóczi Balázs, a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. értékáram menedzsere volt jelen az eseményen. Arra a kérdésre válaszolva, hogy a járvány milyen változásokat okozott a tervekben, Barkóczi elmondta, hogy az autóipar eleve egy nagy változáson megy keresztül az elektromos, összekapcsolt és autonóm járművek előtérbe kerülésével. Mivel a Bosch ezen a területen mozog, a tervekben expanzió szerepelt, az elképzeléseket azonban keresztülhúzta a koronavírus.

Az autógyárak egyik napról a másikra álltak le, ebben a helyzetben pedig a legnagyobb kihívás a Bosch számára a likviditás megőrzése volt, miközben az újraindulásra is fel kellett készülni. A megrendelőiknek nem mondhatják, hogy nem tudnak gyártani anyag- vagy létszámhiány miatt, de ugyanakkor készleteket sem halmozhatnak fel. Mindezen felül az előrelátás hiánya továbbra is gondot jelent.

Barkóczi azt is elmondta, hogy a részleges leállásokon átesett hatvani üzemben az egyébként sikeres otthoni munkavégzésre átállás csak a járvány idején kezdődött el. Hozzátette, hogy a helyzet nagyon bizonytalan volt, a leállások tovább tartottak a jósoltnál, és voltak vevők, akiktől a bepakolás kezdete előtt kapták csak meg a rendelés lemondását.

A logisztikai vállalatok sem ússzák meg

Kovács Gábor, a szállítmányozással és más logisztikai szolgáltatásokkal is foglalkozó Agility Global Integrated Forwarding Közép-Kelet-Európa déli részéért felelős ügyvezető igazgatója arról számolt be, hogy nagyon erősen érintette őket a vírushelyzet. Tavaly a globális logisztikai piac 2,5 százalékos növekedését jósolták az elemzők, most azonban az egész évre vonatkozóan 7,5 százalékos visszaesés valószínűsíthető. Kovács Gábor részlegén a 2,5 százalékosnál valamennyivel nagyobb növekedést vártak, és a járvány ellenére most 30 százalékkal vannak a tervek felett.

Az igazgató folytatólagosan elárulta, hogy a nehézségeket az otthonról történő megfelelő munkavégzés, a partnerekkel egyeztetés, illetve a szállítások előírások szerinti végzése jelentette.

Fejlesztésekkel kerülhetünk ki győztesen a válságból

Azzal kapcsolatban, hogy kik lehetnek a krízis győztesei és vesztesei, Barkóczi Balázs a több lábon állás, a fejlesztések folytatásának, a lehetőségek megragadásának, valamint a piacon elsőként való megjelenés fontosságát hangsúlyozta. Ezt követően a több lábon állásra hozott egy vállalaton belüli példát. Mint elmondta, a Bosch miskolci szerszámgyárában a járvány alatt folyamatos felvétel volt, az otthon rekedt emberek ugyanis barkácsolni kezdtek, és megugrott a szerszámok iránti kereslet.

A logisztikai piacon már a járvány előtt is jelentős átalakulások zajlottak, ide értve a felvásárlásokat, az automatizálást, illetve a folyamtok racionalizálását, amikre most rájöttek a vírus okozta új kihívások – magyarázta Agility Global Integrated Forwarding ügyvezető igazgatója. A cégek túlélését nagyban meghatározta a tőkeerősségük és a reakcióidejük.

Kovács Gábor úgy véli, az ügyfélközpontú gondolkodás is segíti a válsághelyzeteken való túljutást, és azt is elárulta, hogy az Agility mindig igyekezett friss információkkal szolgálni a szállítmányozásról, amit a vevőik el is vártak. A cégnél ezenkívül csökkentették a költségeket, megkönnyítve a járványhelyzet átvészelését.

Felgyorsulnak a változások az autóiparban

Barkóczi Balázs szerint a válság nem nagyon fog új trendeket behozni az autóiparba, inkább a már korábban indultakat gyorsítja fel, az egyik ilyen pedig az elektromos autók térhódítása lesz.

Mivel a Bosch már jelen van az innovatív technológiák piacán, a krízisből való kilábalást célzó stratégiájában az szerepel, hogy az új fejlesztéseit minél előbb tegye elérhetővé. Elsődleges kihívásuk most az, hogy beruházás nélkül és azonnal álljanak át olyan új termékek gyártására, amiket vásárlóik plug and play módon tudnak beépíteni új autómodelljeikbe.

Kovács Gábor végezetül kifejtette, hogy a járvány okozta változásokra igyekeznek lehetőségként tekinteni. Céljuk a digitalizáltság új szintre emelése, a szervezeti felépítés racionizálása, a hatékonyság javítása, valamint egy agilis, ügyfélközpontú gondolkodás meghonosítása.

Kiemelt Partnereink