Elemzések A gyártók után összeborulnak a beszállítók?

A gyártók után összeborulnak a beszállítók?

Biró Csongor | 2014.06.24 11:15

A gyártók után összeborulnak a beszállítók?

Az elmúlt években, évtizedekben számos autógyártó kötött szoros, illetve laza szövetséget egymással a piaci túlélés érdekében. Itt az idő, hogy ugyanezt megtegyék a beszállítók?

Hirdetés

Az idei európai járműgyártó-kongresszuson (XV European Automotive Congress; XV Congreso Hispano-Alemán del Automóvil) az osztrák Herbert Demel, a kanadai Magna korábbi stratégiai vezetője és jelenlegi tanácsadója (aki korábban a Boschnál, a Fiatnál, a Volkswagennél és az Audinál is volt csúcsvezető), a gyártók és az elsőkörös beszállítók viszonyának fejlődéséről tartott előadást. Hangsúlyozta, hogy a beszállítóknak ugyanolyan szövetségeket kellene kötniük egymással, mint amilyeneket az autógyártók kötöttek. A mostani ádáz harcban a nagy beszállítók is elvérezhetnek és helyüket átveszik másik. Az autógyártók is élre menő harcot vívnak a piacért, de sokszor, akár csak egy-egy részleges cél érdekében összefognak és a fejlődés útján pár lépést közösen tesznek meg. Ugyanezt hiányolja Demel a beszállítók esetében.

Herbert Demel, az autóipar egyik meghatározó vezetője

Az úgynevezett nyugati beszállítók (Észak-Amerika és Európa), valamint a keleti beszállítók (Ázsia és a világ több része) saját hazai környezetükben egyeduralkodók ugyan, de nem tudnak olyan mértékben globális pozícióba kerülni, mint ahogy azt az autógyártók teszik. Emiatt rengeteg az átfedés, azaz mindkét világ ugyanazt az alkatrészt legyártja, pedig, ha osztoznának a munkán és a megrendelőkön, hatékonyabban működhetne ez az üzletág. Ha megosztanák erőforrásaikat és piacaikat, a beszállítók globális tényezőkké válhatnának.

2008 óta radikálisan megváltozott az autógyártók és a beszállítók viszonya. A kutatás és fejlesztés egy része a beszállítókhoz került, akik a gyártási folyamatban már nemcsak alkatrészekkel, hanem technológiákkal, szerszámokkal, anyagválasztással és innovációikkal vesznek részt. Így sokkal erősebb tárgyalási pozícióban vannak, akaratukat könnyebben érvényesítik az OEM-ekkel szemben, valójában ők, a beszállítók diktálják az irányt a járműiparban.

A múltban voltak sikertelen házasságok, mint például a DaimlerChrysler, de a jelen frigyei igencsak gyümölcsözők, gondoljunk a Renault-Nissan, a Peugeot-Citroen vagy a legfrissebb Fiat Chrysler frigyekre. A francia-japán kapcsolat csak 2012-ben 1,1 milliárd dollárnyi megtakarítást hozott. Ha nagy beszállítói szövetségek nem is születnek, de a közös beszerzés már divatot nyert. A Continental és a Schaeffler a közös 20 milliárd dolláros beszerzéssel 2013-ban jelentősen csökkentette a költségeket.

Lökhárító készül a Magna egyik németországi gyárában

Előadásában Demel elmondta, hogy a Magna hazai területén folyamatosan teret veszít, a bevételeinek több mint felét 2013-ban már nem Észak-Amerikában érte el a vállalat, amely a világ 26 országában 338 telephelyen 96 ezer dolgozót foglalkoztat. Európai megrendeléseik stabilak, de a feltörekvő piacok egyre hangsúlyosabbak számukra. A Magna hatékonyságának javítását közös beszerzéssel és szövetségekkel alapozná meg, de a beszállítók közötti közeledés ellenállásba ütközik. A beszállítók féltik saját gyártói kapcsolataikat, intellektuális javaikat, szabadalmi információikat nem szívesen osztják meg versenytársaikkal. Ám, ha ezeket nem akarják sírba vinni, meg kell fontolniuk, hogy nyitnak kelet felé, a keletiek pedig nyugat felé. Bármennyire is húzzák az időt, egyedül egyre nehezebben megy.

Kiemelt Partnereink