Autopro Blog Amit nem tud tesztelni az Audi Győrben, az nincs is

Amit nem tud tesztelni az Audi Győrben, az nincs is

Pörge Béla | 2022.04.15 16:17

Amit nem tud tesztelni az Audi Győrben, az nincs is

Fotó: Pörge Béla

Április 12-én a sajtó számára betekintést engedett az Audi Hungaria a Shared Competence Center nevű egységébe, ezen belül is a járműfejlesztéshez kapcsolódó tesztállomások egy részét nézhettük meg. Felmerül a kérdés: mi lehet, amit nem tudnak tesztelni Győrben?

Hirdetés

A gyárlátogatás során először a villamos hajtásokhoz kapcsolódó fejlesztések néhány állomását néztük meg. Ekkor hangzott el az információ, amit a túra is alátámasztott: az egész Volkswagen Csoporton belül a győri a legnagyobb tesztközpont. Ez úgy lehetséges, hogy a németországi üzemekben egy-egy szegmensre koncentrálnak – nyilván azokra, amik az adott helyen gyártott modellek miatt fontosak –, Győrben viszont széles típuspalettához végezhetőek tesztek.

Az elektromos autókhoz az Audi hajtásokat fejleszt Magyarországon, az akkumulátorral azonban nem foglalkozik. Így a tesztek és a fejlesztések is a villanymotorra vonatkoznak. Például akusztikai vizsgálatokkal szűrik ki a lehetséges hibákat – ezt az állomást, és egy úgynevezett back-to-back fékpadot nézhettünk meg először.

Főszerepben az akusztika

Az Audi gyárában talán még annál is nagyobb szerepe van a hangnak, mint azt gondolnánk. Az elektromos motorok fejlesztése során a hangok vizsgálata különösen fontos, hiszen ezek a hajtások alapvetően csendesek, csak egy jellegzetes hang várható használatukkor. Így bármilyen apró zaj valami hibára utalhat, ennek kiszűrése kulcsfontosságú.

Egy hangfelvétel hőképén láthattuk, hogyan kezdődik egy ilyen vizsgálat – azért csak a kezdetről lehet szó, mert a hibás alkatrész azonosítása után további vizsgálatokra van szükség, ezt természetesen nem várhattuk végig.

A hang azonban nemcsak ebből a szempontból érdekes egy autógyárban: egyre fontosabb a felhasználók számára egy jármű csendessége. A hangszigetelés tehát különleges jelentőséggel bír, főleg egy olyan cég esetében, aki a prémiumszegmenst célozza meg autóival. Egy Audiban egyszerűen nem engedhető meg, hogy a minimumnál nagyobb zaj szűrődjön be az utastérbe a motor felől. Hogy ez miért nem olyan egyszerű feladat, arra egy remek példát láthattunk Győrben: egy hangszigetelt teremben egy teljesen kibelezett karosszéria áll. Ebbe behelyezve az addig alig hallható kis játékóra hangja komolyan felerősödött – sajnos pontos decibeleket nem tudok írni, de úgy kell elképzelni a jelenséget, mintha egy jól szigetelt ablakot nyitnánk ki a budapesti Nagykörúton. Ezt követőn a kis óra alá előbb behelyeztek egy szőnyeget (olyan anyagot, ami az autókba bekerül), ekkor máris körülbelül megfeleződött a zaj. Ezután az órát egy, a motorháztetőt imitáló fém pohárral letakarva a hangerő olyan minimálisra csökkent, hogy a hangszigetelt szobában is alig lehetett hallani.

A tesztelésre használt váz

A tesztelésre használt váz | Fotó: Pörge Béla

Természetesen az autók szigetelésekor ennél szofisztikáltabb vizsgálatokat végeznek, ehhez számos, a rezgéseket mérő műszer áll a szakemberek rendelkezésére.

Négy hét alatt egy teljes élet

A gyárlátogatás során sajnos nem volt lehetőség minden tesztet megnézni, erre valószínűleg egy nap is kevés lett volna. Ugyanakkor láthattuk a forgórész-vizsgáló centrifugát is, ami egy nem akármilyen szerkezet – ahogy az sem, amit vizsgál. A próbadarab 18 ezres fordulaton pörög, így tesztelik 50 ezer cikluson át, ami 200 ezer kilométernek felel meg. Ez alatt folyamatosan elindul, „felgyorsul”, majd leáll a villanymotor, mintha egy autóval gyorsítanánk-lassítanánk. Lényegében négy hét alatt lemodellezik egy autó életciklusát, így tökéletesítve az eszközt.

Az előbb említett akusztikai vizsgálóhoz képest ez a terem óriási kontrasztot mutat, hiszen a forgórész-vizsgáló nem éppen egy halk szerkezet. A hangja alapján viszont könnyen kitalálható a rendeltetése, ugyanis folyamatosan ismétlődik az elektromos autókból ismert hang. A tesztet végző centrifuga egyedülálló a Volkswagen Csoporton belül, akár egy száz kilós motort is képes tesztelni, és a 63 ezres fordulatot is kibírná – ellentétben a legtöbb belehelyezett motorral.

Fotó: Pörge Béla

A centrifugák termében egyébként nemcsak a hang miatt kellemetlen hosszabb időt eltölteni: kifejezetten meleg van bent, ráadásul tűzvédelmi okok miatt vákuumban végzik a teszteket.

Hiperérzékeny „fékpad”

Végül említést érdemel még az erőmérőcella is, ami egy laikus számára egy sima fékpadnak tűnhet. Itt akár 280 kilométer/órának megfelelő sebességgel is foroghatnak a kerekek, és ha belső égésű motorral szerelt autót tesztelnek, akkor a kipufogógázt is elszívja a rendszer, továbbá folyamatosan hűtik az autókat.

A tesztet robotpilóta végzi, így az ismételhető, kizárva az esetleges emberi hibákat. Az eszköz olyan érzékeny a különböző rezgésekre és erőhatásokra, hogy egy, a falra kivetített görbén akkor is komoly kilengést láthattunk, amikor egy dolgozó hátulról megtolta az autót – ami ettől szemmel érzékelhető módon egyébként nem mozdult el.

Bár ezek a fenti állomások csak ízelítőt jelentenek az Audi által elvégzett tesztekről – hiszen nem beszéltünk például a vízállóságról és a töréstesztekről –, arról meggyőztek, hogy az Audinál semmit nem bíznak a véletlenre. Persze nyilván nem lesz véletlenül prémium egy autó – a minőséget ugyan jelezheti egy embléma, de nem biztosíthatja, mert arra csak az képes, ami mögötte van.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink