Beszállítók Végre lesz egy szoftver, ami rászól a sofőrre, hogy ne mobilozzon

Végre lesz egy szoftver, ami rászól a sofőrre, hogy ne mobilozzon

autopro.hu | 2019.12.17 04:21

Végre lesz egy szoftver, ami rászól a sofőrre, hogy ne mobilozzon

– Mikroalvás, figyelmetlenség, be nem csatolt biztonsági öv – az autóban történő dolgok közül soknak súlyos következményei lehetnek. A kritikus vezetési helyzetek és a balesetek elkerülése érdekében a jövő autói a tervek szerint nem csupán az út, hanem a sofőr és az utasok figyelésére is használják majd érzékelőiket. A Bosch ebből a célból fejlesztette ki kamerákra és mesterséges intelligenciára (MI) alapozott új beltéri monitoringrendszerét.

Hirdetés

Mikroalvás, figyelmetlenség, be nem csatolt biztonsági öv – az autóban történő dolgok közül soknak súlyos következményei lehetnek. A Bosch ezért fejlesztette ki kamerákra és mesterséges intelligenciára (MI) alapozott új beltéri monitoringrendszerét. „Biztonságosabb és kényelmesebb lesz a vezetés, ha az autó tudja, hogy sofőrje és utasai mit csinálnak” – kommentálta a fejlesztést Harald Kröger, a Robert Bosch GmbH igazgatósági tagja.

Képek alapján tanulja a gép, milyen a csukott szempilla

Az utastérben történő dolgok figyelésével megoldódhat az önvezető autók egyik alapvető problémája: amikor az autópályán az önvezető módot követően ismét a sofőr veszi át az irányítást, az autónak biztosnak kell lennie abban, hogy a sofőr éppen nem alszik, nem olvas vagy e-maileket ír az okostelefonján. Éppen ezért a kormánykerékbe beépített kamera észleli, amikor a sofőr szemhéja elnehezül, amikor a sofőr figyelmetlen és fejét az utas vagy a hátsó ülések felé fordítja.

A szoftver ilyenkor javaslatot tesz, de be is avatkozik: figyelmetlenség esetén figyelmezteti a sofőrt, fáradtság esetén pihenőt javasol, vagy akár a jármű sebességét is csökkenti – az adott autógyártó kívánságától és a jogszabályi követelményektől függően.

Valós vezetési helyzeteket mutató felvételek felhasználásával, intelligens képfeldolgozó algoritmusokat és gépi tanulást alkalmazva tanítják a rendszert az álmosság felismerésére. A szoftver a szemhéjak helyzetéről és a pislogás gyorsaságáról készült felvételek alapján megtanulja, hogy mennyire fáradt a sofőr. Ez teszi lehetővé, hogy a rendszer jelzést adjon vagy a vezetéstámogató rendszerek használatával beavatkozzon.

Nincs több autóban felejtett gyerek

A visszapillantó tükör alá vagy fölé felszerelt kamera az egész utasteret figyeli. Észleli, ha a hátsó ülésen utazó gyermekek biztonsági öve véletlenül kikapcsolódott, és figyelmezteti a sofőrt. Ha hátul valaki túlságosan előrehajolva, vagy lábát a szomszéd ülésre feltéve ül, a légzsákok és az övfeszítő nem tudnak számára megfelelő védelmet nyújtani baleset esetén. A rendszer arra is képes, hogy megakadályozza az utasülés légzsákjának kinyílását, ha azon babahordozó ülés van, illetve arra is figyelmeztet, ha egy gyermek egyedül tartózkodik az álló autóban.

Felismeri a sofőrt és rögtön személyre szabja az autót

A kamerarendszer észleli, hogy ki fog vezetni, és az előre megadott egyéni beállítások szerint ehhez a személyhez igazítja a visszapillantó tükröt, a kormány magasságát, az ülés helyzetét és az infotainment-rendszert. A kamera arra is használható, hogy az infotainment-rendszert a sofőr szem- és kézmozdulatokkal vezérelje.

A beltéri monitoring rendszert fejlesztő nemzetközi munkacsoporton belül a budapesti részleg vezető szerepet játszik a hardveres és szoftveres megoldásokban és közvetlenül működik együtt az autógyártókkal. A vezérlőegység és a kameramodul elektronikája, valamint a rendszert vezérlő beágyazott szoftver fejlesztése mellett szintén nagy figyelmet kap a járműtesztelési környezet és a rendszerellenőrzéshez szükséges kiértékelő eszközlánc létrehozása.

Kiemelt Partnereink