Beszállítók Százmilliárdos gigaberuházás érkezhet Gyöngyös mellé

Százmilliárdos gigaberuházás érkezhet Gyöngyös mellé

autopro.hu | 2014.05.31 08:03

Százmilliárdos gigaberuházás érkezhet Gyöngyös mellé

Évek óta tervezett az indiai Apollo Tyres egy kelet-európai beruházást - eldőlni látszik, hogy Szlovákia helyett minket választ a cég. Több ezer új munkahely jöhet létre.

Hirdetés

Szlovák lapértesülések szerint megszületett a döntés: nem Vágsellyén építi fel új üzemét az indiai Apollo Tyres. Már három éve folytak a tárgyalások a több ezer munkahelyet létrehozó gyárról. A szlovák gazdasági minisztérium a sikertelenséget azzal indokolja, hogy kevés olyan ipari park van Szlovákiában, ahol ekkora beruházás megvalósulhatna. – Az említett okok hátrányba helyeznek minket Magyarországgal szemben – részletezte a Hospodárske noviny napilapnak Stanislav Jurikovič, a minisztérium szóvivője.

A napilap felhívta a figyelmet arra is, hogy az Apollo beruházásáért már 2008-ban is versengett a két ország. Akkor is Magyarországot részesítette előnyben a cég, mivel jobb a kapcsolatunk Indiával. A társaság akkor azonban a válság miatt nem indította el a projektet, csak most tért vissza hozzá. Május 28-án keltezett cikkében ugyancsak a döntés véglegesítésére utal a The Hindu hírportál, ők azonban még nem erősítették meg a magyar beruházás leendő megkezdésének tényét. Azt viszont megírták, hogy az új üzem kivitelezése 2015-ben veheti kezdetét, a gyártás pedig 2016 végén, esetleg 2017 elején indulhat az egyelőre ismeretlen lokációjú telephelyen. Naponta 16 ezer személyautó és 3 ezer haszongépjármű abroncsot gyártanának majd a létesítményben. A beruházás összértéke különböző források szerint 500-685 millió dollár, tehát 100-150 milliárd forint között mozoghat. Úgy tudjuk, a tervezett megállapodás tényleges volumene ennél is nagyobb: a beruházás két ütemben, 800 millió dollár körüli nagyságrendben valósulhat meg. A leendő alkalmazottak száma 1200-3000 között lehet majd, természetesen a potenciális beszállítói kör fejlesztéseit ugyancsak érdemes figyelembe venni.

Az 1972-ben Indiában alapított Apollo Tyres 2006-ban vásárolta meg a dél-afrikai Dunlop Tyres International Ltd-t, amely azóta Apollo Tyres South Africa néven működik. Három évre rá a holland Vredestein Banden BV-t vette meg, amely jelenleg Apollo Vredestein néven fut. A 2012-13-as üzleti évben 2,34 milliárd dollár forgalmat ért el és 16,5 ezer munkavállalóval rendelkezett. A cég Indiában nyolc, Hollandiában egy, Dél-Afrikában pedig három gyárat működtet.

Luis Ceveniz, a cég európai vezetője szerint olyan gazdasági szempontok szólnak Magyarország mellett, mint a költségek, a szakismeret, a rendelkezésre álló nyersanyagok és az infrastruktúra minősége - idézi az Apollo képviselőjét az Aktualne.sk hírportál.

Megkerestük Klujber Dénest, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesületének elnökét, aki megerősítette, hogy élénk tárgyalások zajlottak az elmúlt időszakban Magyarország és az Apollo Tyres között, a végleges döntés megszületésével kapcsolatban azonban nem rendelkezik egyelőre biztos információval.

2008 környékén már majdnem aláírás került a letelepedési megállapodásra, Gyöngyös volt a kiválasztott helyszín. Akkor a Fidesz álláspontja az volt, hogy a Mátra és a környék környezetvédelmi okokból nem bír el egy ekkora ipari létesítményt. Könnyen lehet, hogy azóta valami megváltozhatott, ugyanis feltételezésünk szerint a korábbi tervezett helyszín közvetlen közelében, az M3 autópálya déli oldalán fekvő területet szemelte ki ezúttal az Apollo Tyres.

A zöld folt jelöli a beruházás remélt helyszínét

Egy biztos: a kecskeméti Mercedes-Benz autógyár felépítésével összemérhető nagységrendű beruházás tényéről egészen addig feltételes módban érdemes beszélni, amíg a vállalat - várhatóan a magyar kormányzattal közösen - hivatalosan be nem jelenti a megállapodás megkötését.

Kiemelt Partnereink