Beszállítók Paul de Courtois: a magyar beszállítók fontosak a BMW-nek

Paul de Courtois: a magyar beszállítók fontosak a BMW-nek

Biró Csongor | 2013.03.14 09:05

Paul de Courtois: a magyar beszállítók fontosak a BMW-nek

Folyamatos fejlesztés zajlik a BMW-nél, a bajorok nem állnak le, új piacokat, új lehetőségeket, új kihívásokat keresnek. Ebben a folyamatban komoly szerepet játszanak a magyarországi beszállítók, akiktől a BMW évente több mint egymilliárd euró értékben vásárol alkatrészt. A lendületről faggattuk Paul de Courtoist, a BMW Magyarország ügyvezetőjét.

Hirdetés

A prémium márkák kevésbé szenvednek a válságtól Magyarországon. Valóban így van ez? Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a BMW és a Mini Magyarországon? Hogyan változott a márkakereskedői hálózat?
- 2012 nagyon jó év volt a BMW és a Mini számára Magyarországon. 1594 BMW-t és 123 Minit adtunk el, amivel 22,2, illetve 29,5 százalékkal növeltük értékesítésünket az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A két márkából együttesen 1718 kocsit adtunk el, ami 22,7 százalékkal múlja felül a 2011-es eladásainkat. Ezeken felül még 229 minőségi, garanciális használt BMW-t is átadtunk az ügyfeleinknek (BMW Premium Selection). Csupán a motorkerékpár-piacon veszítettünk vásárlókat, 156 motort, a tavalyelőttinél 13,8 százalékkal kevesebbet értékesítettünk. Népszerűek az összkerékhajtású modelljeink, a BMW-k 49 százalékát xDrive meghajtással vásárolták. A legnépszerűbb új BMW Magyarországon az ötös BMW a hármas és az X3-as előtt. Természetesen nem öröm számunkra, hogy ilyen gyengén teljesített a magyar autópiac, de annak kifejezetten örülünk, hogy a tizennégy tagú értékesítési hálózatunk megmaradt. Kettő ebből Mini, ezek csak Budapesten találhatók. Örömteli, hogy tavaly szombathelyi kereskedéssel bővült a hálózatunk. Stabilak vagyunk.

Paul de Courtois

Gyenge évkezdetről adtak számot a hazai importőrök, a BMW sem remekelt az első hónapokban. Mit hoz 2013, milyen változások várhatók a BMW és a Mini márkák életében? Milyen új termékek jelenhetnek meg idén? Hogy állnak a prémium kategória versenyében?
- Az idei év nehezen indult. Ennek részben oka az is, hogy nagyon megnyomtuk az elmúlt év végét, illetve az is, hogy tavaly januárban a regisztrációs adó változása miatt számos ügyfelünk 2011-ről áttette vásárlását 2012-re. Meggyőződésem, hogy az év további hónapjaiban hozzuk a terveinket. Jó kampányaink vannak, amelyeknek be kell érniük. Visszajelzéseink pozitívak. Sok új terméket vezetünk be idén, az elkövetkező hónapokban a magyar piacon is bemutatkozik a BMW 3 Gran Turismo, az M6 GranCoupé, az új Mini Paceman és a Clubvan. Az év második felében nagy várakozással tekintünk a négyes kupé mellett az új i3-as elektromos modellünk elé. A prémium piacon valóban nagy a verseny, de jól állunk, 24,1 százalékát képviseljük a magyar prémium szegmensnek megelőzve a Mercedest és kevéssel elmaradva az Auditól. Az idei évben világszinten növekedést várunk, természetesen főként a kínai és amerikai piacok húzzák majd az eladásokat.

Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben? Az Audi és a Mercedes után már csak a bajorok hiányoznak Magyarország autóipari térképéről. Lát-e esélyt arra, hogy Magyarországon terjeszkedjen gyártóbázissal a BMW?
- Az i3, majd 2014-től az i8 sportkocsi forradalmi lesz. Új struktúra, új építőanyagok, új szemlélet. A BMW csoport a közeljövőben ezekre a termékekre fókuszál. Arról, hogy a BMW Magyarországon gyárat építene, sajnos nem tudok, viszont azt igen, hogy vállalatunk folyamatosan keresi a lehetőségeket a terjeszkedésre és a fejlődésre. A BMW-nél az építkezés nem áll le, folyamatosan fejlesztünk. A gyártáshoz azonban kapacitáshiányra van szükség, jelenleg Európában nem rendelkezünk ilyen szükségletekkel. Kínában és más fejlődő piacokon azonban igen. Brazíliában adunk hamarosan át gyárat és építjük a második kínai gyárunkat is, ahol még egy további motorgyárunk is termel. Az sem titok, hogy főként olyan piacokon fejlesztünk, építünk gyárakat, ahol pezseg az autóértékesítés.

A 41 éves Paul de Courtois 2011. május 1-jétől a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A francia szakember a párizsi ESCP Europe üzleti főiskolán, illetve Oxfordban és Berlinben végezte tanulmányait marketing és gazdasági informatika szakokon, majd elemzőként a BMW franciaországi leányvállalatánál helyezkedett el 1997-ben. Courtois 2004-ig dolgozott szülőhazájában, ahol projektvezető és kereskedelmi menedzser pozíciókat töltött be a vállalatnál, majd a BMW müncheni központjába került, ahol regionális igazgatóként az afrikai, karibi és kelet-európai régió piacaiért felelt. A szakember irányítása alatt indult be a Mini modellek hivatalos forgalmazása Tunéziában és Algériában, az általa irányított régióban pedig az előző évhez képest 25 százalékos eladás növekedés volt kimutatható 2010-ben. Paul de Courtois házas, három gyermek édesapja, szabadidejében szívesen fut, teniszezik, illetve szaxofonozik.

Mit gondol a hazai járműipar bővüléséről, a prémium autógyártók megtelepedéséről? Elbírna a magyar háttéripar és a szakemberképzés újabb nagyberuházásokat?
- Magyarország fontos az európai járműipar számára. Úgy gondolom, hogy nem hiába történt az elmúlt időszakban ez a rengeteg autóipari befektetés. Azt bizonyítja, hogy minőségi beszállítói ipar áll a háttérben, amire lehet támaszkodni, amire mi is építünk.

Vannak a BMW-nek és a Mininek magyarországi beszállítói? Milyen tőkebeáramlást jelent hazánknak a BMW-beszállítók munkája?
- Bár valóban nincs gyárunk Magyarországon, mégis a BMW számára a magyar járműipar nagyon fontos és ez természetesen fordítva is igaz. Gondoljon csak bele, évi több mint egymilliárd euró értékben vásárolunk alkatrészeket hazai beszállítóktól, magyar és nemzetközi cégektől egyaránt. Csak hogy érzékeltessem, mekkora ez az összeg, elmondom, hogy a térségünkben - amit tágan kell értelmezni (a teljesség igénye nélkül Törökország, Csehország, Szlovénia, Ausztria, Oroszország, Tádzsikisztán, Lettország, Románia, Bulgária, Izrael, Görögország) - 3,2 milliárd euróért szerzünk be alkatrészeket, összetevőket. Ehhez képest óriási érték a magyarországi beszerzési volumenünk. Ez a trend nem csökken, sőt várhatóan nőni fog. Legújabb beszállítónk a Honsa Kft., amely strukturális összekötő karosszéria elemeket gyárt majd a BMW i karosszériákhoz. Ennél egyelőre nagyobb volumenben szénszálas anyagot gyárt nekünk az amerikai SGL mellett a Zoltek. De sorolhatnék egyéb hazai beszállítókat. Magyar cégeket, mint a Fémalk Zrt., a Suoftec Kft., a Csabacast-Csabametal csoport, a Veritas Kft. és a Ratipur Kft., vagy magyarországi cégeket, mint az SMR, a LUK, a Contitech, a Valeo, a Temic, az U-Shin, a Mitsuba, a ZF, a Bosch, vagy az Alpine. Ha így nézzük, legalább tízezer embert foglalkoztat Magyarországon rajtuk keresztül a BMW.

Hogyan lehet valaki a BMW-nél beszállító? Hogyan segítik a hazai beszállítókat?
- Folyamatosan keressük az új beszállítókat, külön részlegünk van erre Münchenben, akiknek csak az a dolguk, hogy a legjobb áron a legjobb minőséget gyártassák le és szerezzék be számunkra. Külön a magyarországi cégekre is fókuszálunk, van olyan magyar kollégánk a kinti központban, akinek ez a munkája. Együttműködünk a HITA-val, közösen szervezünk beszállítói napokat, amelyek keretében Münchenben mutatkozhatnak be a hazai beszállítók.

Mítoszokat rombolnak: elsőkerék-hajtás, háromhengeres motor, egyterű forma. Nem fél attól, hogy emiatt a BMW-k elveszítik a lényegüket?
- Egyáltalán nem, sőt. A vezetés öröme mindig elsődleges szempont, de mint mondtam, a fejlődés nem állhat meg. Az elsőkerék-hajtásban komoly tapasztalataink vannak a Mini révén, háromhengeres motorokat pedig a fenntartható jövő érdekében gyártunk, a különböző szegmensekbe pedig piaci érdekeink mentén törünk be. Ne felejtse el, hogy számos ilyen kategóriát mi magunk teremtettünk, gondoljon csak az X6-osra, az X1-esre vagy az 5 GT-re. Azt is hangsúlyoznám, hogy volt már példa arra, hogy nem hittek abban, amit úttörőként elkezdtünk. Amikor Anisits Ferenc vezetésével elkezdtük a sportos dízeljeink fejlesztését, kevesen gondolták, hogy egyszer M sportkocsikat gyártunk dízel motorral. Ugyanilyen technológiai ugrásokat tervezünk a jövőben.

A Mini sikerei kézenfekvőek Európában. Terjeszkedik-e a márka újabb kontinenseken és elképzelhető-e, hogy a jövőben a BMW olcsó, fapados autóját a Mini adja majd?
- A Minivel globális gyártók lettünk, 301 ezer Minit gyártottunk tavaly, többségében elsőkerék-hajtással. A Mini prémium márka, és az is marad, nem tudok arról, hogy a BMW belépne az olcsó autók piacára. Az biztos, hogy a Mini nem áll meg ezen a mostani szinten, tovább bővítjük modelljeink számát.

Hamarosan érkezik az i modellcsalád. Mit vár ettől a BMW vezetése? Csak kísérletnek szánják a bevezetést, vagy hisznek abban, hogy ezek az autók megváltoztatják rövid időn belül az utcaképet?
- Az elektromos autó kötelező a BMW számára, nem múló divat, hanem stratégiai irány. Az uniós kibocsátási normákat nem tudjuk csupán a belső égésű motorjainkkal teljesíteni, ehhez kellenek az elektromos autók. Vannak már tapasztalataink: Mini E és a BMW 1 Coupé Active E tesztautóink együttesen már több mint 6 millió kilométert tettek meg. Megvizsgáltuk a felhasználói, töltési szokásokat és megértettük, hogy mire van szüksége az ügyfeleinknek. Az i3 modellel egy teljesen új fejezet nyílik meg a BMW életében. Minden az innovációról, a hatékonyságról, a környezetről szól.

Kiemelt Partnereink