Beszállítók Nem éri meg kapacitást bővíteni a chipgyártóknak

Nem éri meg kapacitást bővíteni a chipgyártóknak

autopro.hu/V.M. | 2021.02.24 07:23

Nem éri meg kapacitást bővíteni a chipgyártóknak

Fotó: Infineon Technologies

A globális chiphiány alatt az autógyártóknak rá kellett ébredniük, hogy nem ők képezik a chipgyártók legfontosabb megrendelői körét, továbbá hogy a beszállítóikat nem lesz könnyű meggyőzni arról, hogy az érdekükben bővítsék termelőkapacitásukat.

Hirdetés

Az év elején jelentkezett chiphiány miatt az autógyártók világszerte csökkentik vagy leállítják a termelést üzemeikben. Az érintett gyártók között van a Daimler, a Volkswagen Csoport, a Nissan, a Ford és a General Motors is.

A koronavírus-járvány tavalyi elhatalmasodását követően az OEM-ek lemondták félvezető komponensekre szóló megrendeléseik egy részét, a megüresedett kapacitásokat pedig elektronikai eszközöket gyártó vállalatok foglalták le, követve a laptopok és a játékkonzolok iránti kereslet megugrását. Így mikor 2020 végén az autógyártás a vártnál gyorsabban futott fel, a chipgyártás nem tudott ahhoz igazodni.

„Az autóipar hozzászokott, hogy az egész ellátási lánc az ő igényeikhez igazodik” – mondta a McKinsey egyik elemzője, Ondrej Burkacky. „Amit elfelejtettek, hogy a félvezetők gyártói rendelkeznek egy alternatívával” – utalt a fejlettebb és nagyobb árréssel értékesíthető chipeket vásárló fogyasztói elektronikai eszközöket készítő vállalatokra, a chipgyártók preferált megrendelőire.

Nehéz változó keresletre építeni

Az autógyártók jelenleg többek között a kormányokat próbálják meggyőzni, hogy az érdekükben lépjenek fel, és kérjék a termelés fokozására a chipgyártókat.

A chipgyártók számára azonban kérdéses, hogy az autóipari igények kiszolgálása érdekében megvalósított kapacitásfejlesztés mennyire lenne számukra kifizetődő hosszú távon. Egy európai félvezetőgyártó egyik munkatársa a Reuters-nek elárulta, hogy 2020-ban a kihasználatlan kapacitás költségeit kellett viselniük, amihez hozzáfűzte: „Ha az autógyártók arra kérnek minket, hogy fektessünk új kapacitásba, megmondanák, hogy ki fog a felesleges kapacitásért fizetni a kereslet következő bezuhanásakor?”

Az autóipar évente mintegy 40 milliárd dollárt költ chipekre, ami a globális piac alig tizede. A Mirabaud befektetési bank technológiai elemzője, Neil Campling szerint az Apple csak az iPhone-okhoz nagyobb értékben használ fel chipeket.

Ez, és a változó nagyságú megrendelések már jó mutatják, hogy a chipgyártók miért az elektronikai eszközök készítőit preferálják. Ezek mellé azonban még hozzá jön, hogy az autókban általában régebbi chiptípusokat használnak, amikre máshol nincs kereslet, eltántorítva a vállalatokat a kapacitásbővítéstől.

A chip- és az autógyártók kapcsolatát azonban néha más is terheli a fluktuáló keresleten kívül. Egy európai chipgyártó például meglepetten tapasztalta, hogy az egyik autógyártó mennyire nincs tisztában a működésével. A cég képviselője megosztotta, az OEM azzal a kérdéssel hívta fel őket, hogy miért nem termelnek éjszakai műszakban is, csakhogy már a kezdetektől folyt náluk éjszakai termelés.

Idén megint kevesebb autó készülhet

Bár több vállalat, így az autóipar legnagyobb chipbeszállítója, az Infineon és a Bosch is új chipgyárakat nyitnak az idén, a hiány megszűnése iparági szereplők szerint még hónapok kérdése.

A Strategy Analytics tanácsadó cég az idén öt-tíz százalékos visszaesést jósol az európai és az észak-amerikai autógyártásban.

Kiemelt Partnereink