Beszállítók Knorr-Bremse: lépést tartunk és növekedésre törekszünk

Knorr-Bremse: lépést tartunk és növekedésre törekszünk

autopro.hu | 2023.11.30 07:22

Knorr-Bremse: lépést tartunk és növekedésre törekszünk

Bernd Spies, a Knorr-Bremse Igazgatótanácsának Haszongépjármű-rendszerek Ágazatért felelős tagja (balra) és Alexander Wagner, a Knorr-Bremse EMEA utópiaci/TruckServices brandjéért felelős alelnöke | Fotó: Knorr-Bremse

Sok más vállalathoz hasonlóan a Knorr-Bremse is megérzi a világjárvány és a változó nemzetközi politikai helyzet aktuális globális gazdasági hatásait. A Werkstatt aktuellnek adott interjúban Bernd Spies, a Knorr-Bremse Igazgatótanácsának Haszongépjármű-rendszerek Ágazatért felelős tagja és Alexander Wagner, a Knorr-Bremse EMEA utópiaci/TruckServices brandjéért felelős alelnöke azt vázolta fel, hogy ez a fékrendszerek terén piacvezető vállalat hogyan tartja a lépést a tehergépjármű-üzletágban, és hogyan törekszik a növekedésre.

Hirdetés

- Az elmúlt néhány év igazi kihívást jelentett a tehergépjármű-szegmensben tevékenykedő valamennyi vállalat számára. Hogyan élte meg Ön és a Knorr-Bremse ezt az időszakot?

- Bernd Spies: Onnan, ahol ma tartok, 30 évre tudok visszatekinteni az autóiparban, a tehergépjármű-ágazatban több mint 15 évre. Azt kell mondanom, hogy 2008 és 2009 sem volt könnyű év. Amivel viszont 2020 óta van dolgunk, az új szintre emeli a kihívásokat. Az egész csapat, a Knorr-Bremse vállalatnál dolgozó összes ember számára ezek voltak az eddigi legnehezebb évek. A koronavírus-járvány azt is átalakította, hogyan élnek és dolgoznak az emberek. A vállalatok számára ez megváltoztatta a munkaritmust. Ez önmagában hatalmas kihívás. De a pandémiás időszak, amikor az üzleti tevékenységek újraindultak, de még meg kellett találni vagy létre kellett hozni az új és meglévő ellátási láncokat, szintén nagy erőfeszítéseket igényelt. A kulcsüzletágunkra összpontosítottunk, és arra koncentráltunk, hogy ügyfeleinknek a lehető leggördülékenyebb ellátást biztosítsuk. Az, hogy ez sikerült, hatalmas teljesítmény a munkatársaink részéről.

- A koronavírus-járvány és az európai földön dúló háború megzavarta az ellátási láncokat, és az értékesítési piacok összeomlását okozta. Hogyan áll jelenleg a Knorr-Bremse az alkatrészellátás és az általános gazdasági fejlődés szempontjából?

- B.S.: Az infláció miatt jelenleg olyan környezetben működünk, amely nagyon nehéz feltételeket teremt. Inflációs hatásokkal szembesülünk, az ellátási láncok pedig még nem normalizálódtak teljesen, de egyre jobban kezeljük a helyzetet. Ráadásul Európában háború dúl, ami minden fél számára bizonytalanságot okoz, legyen szó a hosszabb távú keresletről, az energiaellátásról vagy a termékekkel és piacokkal kapcsolatos jövőbeli kilátásokról. A Knorr-Bremse tehát kétségtelenül rengeteg kihívással néz szembe, de mint vállalat, folyamatosan javítjuk a képességünket, hogy megbirkózzunk velük. Jelenleg is nagyon egészséges keresletet tapasztalunk. Egyes esetekben ez olyan magas, hogy prioritási sorrendet kell felállítanunk a különböző ellátási csatornák között.

- Alexander Wagner: Az utópiacon is nagy keresletet tapasztalunk a Knorr-Bremse pótalkatrészek iránt. Ez egy másik olyan terület, ahol nagyon jól kezeltük az ellátást érintő szűk keresztmetszeteket, és hatékonyan reagáltunk ügyfeleink igényeire.

- B.S.: Az egyik dolog, ami mindig is kulcsfontosságú volt, hogy ügyfeleink megbízhatnak bennünk – néha még a készleteink rovására is. És ez a megközelítés kifizetődő. Nagy a megrendelésállományunk, és további megbízásokat is tudunk szerezni. Ráadásul az észak-amerikai és európai fő piacaink stabilak, és pozitívan fejlődnek. A kínai piac is folyamatosan élénkül, de még nem érte el a három évvel ezelőtti szintet.

Bernd Spies, a Knorr-Bremse Igazgatótanácsának Haszongépjármű-rendszerek Ágazatért felelős tagja

Bernd Spies, a Knorr-Bremse Igazgatótanácsának Haszongépjármű-rendszerek Ágazatért felelős tagja | Fotó: Knorr-Bremse

- Milyen hatással vannak a jelenlegi magas nyersanyagárak a Knorr-Bremse üzletmenetére?

- B.S.: Itt fontos látni a különbséget, mert a Knorr-Bremse nem nyersanyagokat, hanem elsősorban félkész alkatrészeket vásárol. A nyersanyagok követnek bizonyos indexeket, és ezek jelenleg az enyhülés jeleit mutatják. Sajnos ugyanakkor még nem tapasztaljuk ennek hatását. Nem látszik, hogy az árak jelentős mértékben rendeződnének, mivel az energiaárak és a munkaerőköltségek drámaian megemelkedtek, a szállítási költségek pedig szignifikánsan magasabbak, mint a válság előtt. A némi enyhülés ellenére nem mondhatjuk, hogy a piac talpra állt volna. Arra sem számítunk, hogy gyorsan visszatérünk a válság előtti piaci szintre.

- Idén augusztusban a haszongépjármű-rendszerek (CVS) üzletág az előző évhez képest mintegy 16 százalékos forgalomnövekedésről számolt be. Várható, hogy ez a tendencia folytatódik 2023 hátralévő részében?

- B.S.: A haszongépjármű-ágazat kedvező alakulásának köszönhetően 2023 első félévét jól zártuk. Az alapján, hogy az első hat hónapban mennyit növekedett a beérkező megrendelések száma és a rendelésállomány, bizakodó vagyok a pénzügyi év egészét illetően.

- Ön szerint tehát az iparág túl van a legrosszabb hatásokon?

- B.S.: A dolgok jelenlegi állása szerint azt mondanám, hogy megtanultuk a válsághelyzetek optimális kezelését. A válságok hatásain azonban még messze nem vagyunk túl. Az ellátási lánc nehézségei és a magas infláció miatt nagy a mozgás a piacon. Ezt a beszállítók, akik hagyományosan az iparág motorját jelentették, nagyon megérezték. A beszállítóknak azonban a jelenlegi piaci fellendülésből és a magasabb árakból is profitálniuk kell. Ismét magasabb árrésekre van szükségünk ahhoz, hogy az iparág továbbra is pozitívan fejlődhessen – az e-mobilitás és az automatizált vezetés révén jelentős változások vannak a láthatáron, és ezek nagyon magas szintű beruházásokat igényelnek.

- Ennek ellenére a Knorr-Bremse még tavaly júniusban bejelentette, hogy többségi részesedést szerzett a spanyol Cojali mobilitási szolgáltatóban. Ki az a Cojali, és milyen a vállalat piaci pozíciója?

- A.W.: A Cojali a világ egyik vezető szerviz diagnosztikai beszállítója, különösen a haszongépjárművek és speciális járművek területén. Egy spanyol vállalat, amely több mint 30 éves sikeres múlttal rendelkezik, és az ügyfeleknek nemcsak műhelydiagnosztikát kínál hardver és szoftver formájában, hanem kiterjedt műszaki támogatást is.

Alexander Wagner, a Knorr-Bremse EMEA utópiaci/TruckServices brandjéért felelős alelnöke

Alexander Wagner, a Knorr-Bremse EMEA utópiaci/TruckServices brandjéért felelős alelnöke | Fotó: Knorr-Bremse

- Mennyire stabil a Cojali pénzügyi helyzete, és hogyan illeszkedik egy digitális diagnosztikai szolgáltató a Knorr-Bremse portfóliójába?

- A.W.: A Cojali 2022-ben mintegy 90 millió eurós árbevételt generált, és az elmúlt években kicsivel több mint 10 százalékos növekedést ért el. Meggyőződésünk, hogy közép távon a vállalat több százmilliós forgalmat fog elérni, és tovább fog növekedni. A portfóliót tekintve a Cojali zászlóshajója a diagnosztika. A vállalat az egyik vezető szolgáltató ezen a területen. A Jaltest Diagnostics többmárkás diagnosztikai rendszere egy teljes haszongépjármű, vagyis a vontató és a pótkocsi követelményeit egyaránt lefedi, függetlenül a jármű márkájától. Ezenkívül természetesen a diagnosztika jelenti az alapját a „big data” adatelemzésnek. Lehetővé teszi annak elemzését, hogy melyik járművön mely időszakban milyen hibák fordulnak elő, valamint, hogy a hiba mely termékeket érinti. Ez nélkülözhetetlen alapja annak, hogy a jövőben még több megoldást kínáljunk a digitalizáció területén.

- Tekintettel a Cojali know-how-jára, a Knorr-Bremse a jövőben kínál majd prediktív karbantartási megoldásokat?

- A.W.: Jelenleg a távdiagnosztikával összefüggésben állapotalapú karbantartásról beszélünk. Ennek lényege, hogy a jármű jelenti a hibákat, amelyeket a hibakódok segítségével már most is csoportosítani tudunk a sürgősségük szerint. A Jaltest Diagnostics segítségével előállított adatok aztán segítenek majd abban, hogy tovább bővítsük a prediktív karbantartás területét.

- Ugyanakkor a Knorr-Bremse már kínálja a NEO-t, egy bevált műhelydiagnosztikai rendszert. Mi a különbség a két diagnosztikai rendszer között?

- A.W.: A NEO műhelydiagnosztikai megoldás a Knorr-Bremse portfóliójára összpontosít, ezért a Knorr-Bremse által kifejlesztett rendszerekhez is kínál hibaorientált diagnosztikát. A Jaltest Diagnostics ezzel szemben márka- és járműfüggetlen. Ennek eredményeképpen a két rendszermegoldás inkább egymás kiegészítője, semmint versenytársa. Jelenleg egy integrált diagnosztikai hardvermegoldáson dolgozunk a diagnosztika e két világának együttes támogatására.

- Tehát a NEO nem szűnik meg?

- A.W.: Nem, a Jaltest Diagnostics megoldásának moduljaként továbbra is elérhető marad a műhelyek számára. A NEO-t ezután szoftveres megoldásként fogjuk biztosítani, továbbfejlesztjük, és a Jaltest eszközökön lesz futtatható. A NEO a meglévő Jaltest végberendezésekhez is letölthető lesz licencmodell keretében. A NEO folyamatos fejlesztését azonban a két platformpartner közösen végzi majd.

Fotó: Knorr-Bremse

- Hány felhasználója van a Jaltest diagnosztikának?

- A.W.: Ezzel kapcsolatban annyit mondhatok, hogy a Cojali globális vezető szerepet tölt be, a Jaltest Diagnostics pedig jelenleg 200 márka 6000 tehergépjármű-típusát fedi le. A távdiagnosztika, amely a járművön útközben történik, szintén nagy népszerűségnek örvend az ügyfelek körében a Jaltest Telematics rendszerrel kombinálva: már több mint 20 ezer jármű közlekedik világszerte ezzel a rendszerrel.

- A Neo és a Jaltest meglévő ügyfelei számára felmerülnek-e további költségek?

- A.W.: A NEO modulhoz külön licenc vásárolható. A NEO, illetve a Jaltest hardver meglévő felhasználóinak kereskedelmi szemléletű ajánlatot teszünk, hogy vonzóvá tegyük a teljes Jaltest Diagnostics csomagra való átállást.

- Hogyan támogatja a Knorr-Bremse TruckServices az ügyfeleit a két diagnosztikai rendszer integrálásában?

- A.W.: A két rendszer integrálása tulajdonképpen magától értetődő, mivel a NEO-szolgáltatások továbbra is elérhetők lesznek, de már integrált szoftverként. Mindazonáltal megfelelő képzést is kínálunk majd a felhasználók támogatására. Ezenkívül mind a Knorr-Bremse, mind a Cojali technikai forródrótja rendelkezésre áll majd, hogy szükség esetén segítséget nyújtson az ügyfeleknek.

- Jelenleg az áruszállításban továbbra is a dízel marad a választott hajtáskoncepció. Mindazonáltal az akkumulátoros és hidrogénüzemű elektromos mobilitás fokozatosan teret nyer a flottákban – mind a vontatók, mind a pótkocsis egységek esetében. Ez új kihívások elé állítja a prediktív karbantartást is. Mennyire van a Cojali és a Knorr-Bremse felkészülve arra, hogy megfeleljen ezeknek a kihívásoknak?

- A.W.: Mint említettem, már kínálunk távdiagnosztikai megoldást. Ez hozzáférést biztosít számunkra a jármű minden olyan eleméhez, amely a diagnosztika szempontjából lényeges. És függetlenül attól, hogy a járművet hogyan vezetik, a rendszer alaposan ellenőrzi a jármű állapotát, hogy a járműpark-üzemeltető vagy a műhelyek számára információt szolgáltasson az esetleges hibák bekövetkeztéről, és ismertesse azokat. Ezt a témát tovább fogjuk bővíteni a prediktív karbantartás irányába – az alternatív meghajtású járműveket is szem előtt tartva. Természetesen ennek a folyamatnak része lesz, hogy megjelenik majd a rendszerben az akkumulátorok állapotának ellenőrzése is, például milyen gyorsan merül az akkumulátor, mennyi időbe telik a teljes feltöltése, a tárolóközeg hőmérséklete – idővel mindezek bejönnek.

- B.S.: Egy másik fontos szempont a felhasználói magatartás, amely az e-mobilitás előrehaladtával minden bizonnyal változni fog. Közép- és hosszú távon ezek a tehergépjárművek drágábbak lesznek, ezért kevesebbet fognak tétlenül állni. Ez több úton töltött időt jelent, ami rendkívül fontossá teszi a távdiagnosztikát és a prediktív karbantartást. Emellett az e-mobilitás a közlekedés egész világát meg fogja változtatni. A jövőben a szállítmányozók talán már nem vásárolják meg az új teherautókat, hanem lízingelik őket. A magas beszerzési ár miatt elképzelhetők lesznek a használatonkénti fizetésen alapuló modellek is. Ha ehhez hozzáadjuk az automatizált vezetést, valamint a járműszoftverek gyakori frissítésének a követelményeit, a felhasználói magatartás is ennek megfelelően fog változni. A Knorr-Bremse pedig ideális helyzetben van ahhoz, hogy erre reagáljon, különösen egy olyan céggel, mint a Cojali.

Fotó: Knorr-Bremse

- Legyen szó akár belső égésű motoros, akár elektromos járműről – mindegyiket fékezni kell. Hogyan látja a Knorr-Bremse és a Knorr-Bremse TruckServices a mobilitás átalakulását?

- B.S.: Ez igaz. De ha elmozdul a világ az e-mobilitás felé, az a fékekkel szemben is új követelményeket támaszt. A mai e-teherautók villanymotorral is ellátott dízelmotoros járművek. A holnap e-teherautói erre az új meghajtásra és technológiára épülnek majd, különböző megközelítésekkel és különböző platformokkal. Lehet, hogy ezek a járművek kisebb fékeket igényelnek majd, de a vészfékezéshez még mindig ugyanannyi energiát kell biztosítaniuk. Erről a témáról sok vita folyik. Egy dolog biztos: a fékek tovább fognak fejlődni. Sok ügyfél már most is hajlandó leülni velünk beszélgetni ezzel kapcsolatban, és kész mélyebb partnerséget kötni. A fékpor-kibocsátással kapcsolatban is aktív eszmecserét folytatunk ügyfeleinkkel, hogy új megoldásokat kínálhassunk. A fékeken kívül azonban a meglévő infrastruktúrát is hozzá kell igazítani az új teherautókhoz. Ami a töltőinfrastruktúrát illeti, nem hiszem, hogy a kormány elég gyorsan lépne, hogy segítse az iparágat a kérdés előmozdításában. Sürgősebb lépésekre van szükség, különben a szállítási ágazatnak kifogják a szelet a vitorlájából.

- A.W.: A jövőben nem az elektromobilitás lesz az egyetlen kihívás a haszongépjármű-műhelyek számára. A fenntarthatóság témája is egyre inkább előtérbe fog kerülni. Már 2013-ban megkezdtük a felújított termékek széles portfóliójának kialakítását, és saját üzemet indítottunk a felújítási tevékenységhez. Az elektronikai javítások egyre nagyobb hangsúlyt kapnak majd a műhelyek körében, mivel az elektronikus alkatrészek aránya tovább növekszik. Ennek érdekében már dolgozunk olyan megoldásokon, amelyek lehetővé teszik az irányított elektronikai javítást, beleértve a gyártósor végi tesztelést is. Emellett az új járműmárkák folyamatosan teret fognak nyerni az európai haszongépjármű-piacon. Már ma is vannak új kínai és török gyártók, amelyek gyorsan növekszenek. Számukra is gőzerővel dolgozunk olyan műszaki megoldások kifejlesztésén, amelyek támogatják a műhelyeket e járművek szervizelésében. Ami pedig a tehetséghiányt illeti, igyekszünk csökkenteni a műhelyeszközök használatával kapcsolatos kezdeti akadályokat, különösen a felhasználóknak szóló útmutatás javításával.

A Knorr-Bremse konszern müncheni székhelyével a vasúti és haszongépjármű rendszerekhez gyártott fékrendszerek területén világszerte vezető gyártónak számít. A konszern több mint 110 éve mértékadó a modern fékrendszerek fejlesztése, gyártása, forgalmazása és szervize területén. Több mint 30 országban összesen 100 telephellyel rendelkezik. Magyarországon két telephelyen van jelen, a budapesti telephely a vasúti fékrendszerek, míg a kecskeméti a haszonjármű-rendszerek berendezéseinek gyártását végzi.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink