Beszállítók Kilián Csaba: az autóipar jövője volt a téma

Kilián Csaba: az autóipar jövője volt a téma

autopro.hu | 2014.12.01 12:09

Kilián Csaba: az autóipar jövője volt a téma

Az Automotive Hungary szakkiállításon a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető főtitkára Kilián Csaba válaszolt kérdéseinkre. A magyar autógyártás teljes spektrumát lefedő rendezvényt másodszorra szervezte meg a Hungexpo Zrt. a MAGE szakmai támogatásával. Az esemény egyedülálló a kelet-közép-európai régióban.

Hirdetés

- Ön szerint mi az Automotive Hungary kiállítás jelentősége?
– Itthon ez a legfontosabb szakmai kiállítás és konferencia az autóiparban. Maga a kiállítás is egyre nemzetközibbé válik, célunk, hogy a régióban számottevő esemény legyen az Automotive Hungary. Többek között Németországból, Angliából, Olaszországból, a visegrádi országokból, Törökországból, Indiából, a FÁK országokból is érkeztek vendégek. Az esemény jelentőségét emeli, hogy a nagyszínpadon és külön termekben párhuzamosan, magas színvonalú előadások, panelbeszélgetések hangzottak el. Sor került idén is a HIPA és a MAJOSZ által szervezett beszállítói konferenciára is, melyre nem csak magyar, hanem nemzetközi szinten is fontos előadók érkeztek. Beszállítói vonalon kiemelkedő, hogy itt volt a Volkswagen, a PSA, az Audi és a BMW beszerzési csapata és konkrét üzleti lehetőségeket kínáltak fel a Magyarországon működő beszállítóknak. Először rendezték meg az autopro.hu szervezésében az Automotive Hungary Techtogether mérnökcsapat-versenyt. Több mint 250 diák, fiatal mérnök, összesen 18 csapat versenyzett, ami szintén egyedülálló kezdeményezés Magyarországon.

Kilián Csaba közlekedés-építőmérnöki és közgazdasági egyetemi diplomája van. 21 évig volt a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Rt., majd jogutódjainak befektetési igazgatója és vezérigazgatója. Számos nemzetgazdaságilag kiemelten jelentős beruházást tárgyalt le. 2012 óta ügyvezető főtitkára a Magyar Gépjárműipari Szövetségből (MGSZ) jogszabályváltozás miatt egyesületté alakuló szervezetnek (MAGE)

- A magyar oktatás elég felkészült, hogy folyamatos utánpótlást tudjon biztosítani az autóiparban?
– A duális képzési formában, amelyben nagy szerepet kap a gyakorlati képzés tovább kell lépni. Minél szélesebb kört kell elérni a szakközépiskolai és a felsőoktatási területen is. Az elmúlt években a Mercedes és az Audi új gyárainak hazánkba való településének és az ezt követő beruházási hullámnak köszönhetően dinamikus volt a hazai növekedés. Ezeknek a gyártó vállalatoknak a termékei a világpiacon is nagyon keresettek, melynek kedvező hatásait az ország is nyilvánvalóan érzi. Ugyanakkor jelentős nyomást gyakoroltak a munkaerő piacra, mivel pár év alatt fölvettek 6-7 ezer embert.

- Az összes autóipari cégnél is ilyen pozitívak a tendenciák?
– Folyamatosak a fejlesztések a hazai autóipari cégeknél, csak a tagvállalataink 2,1 milliárd eurós nagyságrendben ruháztak be 2013-ban. Mindez azt mutatja, hogy hihetetlen dinamikus fejlődés volt az ezen a területen itthon az elmúlt 4-5 évben. A beszállítók szintén növekedtek és összességében több tízezer új munkahelyet teremtettek Magyarországon. Talán az autóipar jött ki a leggyorsabban a 2008-as válságból. Ugyanakkor látható, hogy ezt a gyors növekedést a magyar munkaerőpiacon az oktatás nem tudja lekövetni. Nagyok az igények mennyiségben és minőségben a képzett szakmunkások, technikusok, mérnökök iránt. Bízunk benne, hogy az iskolákból sokkal nagyobb számban és jobb gyakorlati tudással rendelkező szakemberek jönnek ki és fokozatosan feloldódik ez a feszültség. Optimizmusra ad okot, hogy innovációs területen a magyar mérnökök jók és felkészültek. Az értékláncon, a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek területén is komoly előrelépés történt az elmúlt 20-25 évben. Egyre több cég ismeri fel, hogy érdemes K+F tevékenységet is folytatni hazánkban. Jó jel az is, hogy a nagy nemzetközi cégeknél már egyre nagyobb számban magyar menedzsment irányítja a cégeket.

- Középtávon milyenek a kilátások?
– Ezt nagyon sok tényező befolyásolja, például az, hogy miként alakul a világpiac és a hazai helyzet. Gondoljunk csak arra, hogy a nálunk gyártott autók 75 százaléka megy az Európai Unióba, az ottani gazdasági kilátások mellett fontos, hogy mi történik Kínában, illetve az, hogy az egész világpiacon mennyire marad meg a kereslet a prémiumautók iránt. De az bizakodásra ad okot, hogy a világpiacon legjobban csengő prémium márkák vannak jelen hazánkban.

- Mennyi esély van arra, hogy egyszer egy újabb autógyár is megjelenjen Magyarországon?
– A mérnökeinknek nagyon jó nevük van, minőségben, költségszinten versenyképesek vagyunk, infrastruktúrában, logisztikai elhelyezkedésben úgyszintén. Vannak olyan tényezők, ahol ez nem mondható el, azokon folyamatosan javítanunk kell. Ha ez megtörténik, akkor több az eddigiekhez hasonló méretű beruházás is jöhet hozzánk. Nagy a verseny ezekért a beruházásokért. Látszik a világpiacon, hogy akár Kínából, akár Indiából is érkezhetnek beruházók az Európai Unióba. A BRIC-országokban (Brazília, Oroszország, India és Kína) az autóipar nagyon gyorsan fejlődik. Nemcsak az innen jövő beruházásokkal, de az általuk indukált versenyhelyzettel is számolnunk kell.

- Mennyire volt sikeres a kiállítás?
– Ha a számokat nézzük, idén 249 kiállító vett részt az eseményen, ebből 41 külföldi kiállító cég volt 12 országból. Ez több mint 15 százalékos növekedés a tavalyi rendezvényhez képest. Ha a szakmai oldalát nézzük a programnak fontosnak tartom kiemelni, hogy vállalati , kormányzati, regionális és oktatási oldalról vezetők, stratégiai döntéshozók tartottak nagyon színvonalas előadásokat illetve panelbeszélgetéseket, ahol lehetőség volt nyílt eszmecserére, a különböző álláspontok megismerésére. Üzleti szempontból pedig azzal, hogy a vállalatvezetők, beszerzési vezetők nagy számban voltak jelen , jó lehetőség adódott a kkv-k számára is a kapcsolat építésre, új üzleti kilátások megbeszélésére. Gyakran előfordul az ilyen eseményeken, hogy a Magyarországon lévő cégek között jönnek létre üzletek. Kiemelendő szintén, hogy a karriernap iránt lényegesen nagyobb volt az érdeklődés mint 2013-ban. 577 álláskeresési céllal érkező látogató regisztrált az Automotive Hungary Állásbörzén. Sikerült megmozgatni az egyetemistákat , ami többek között az Automotive Hungary Techtogether programnak köszönhető. 500 regisztrált diák látogató/résztvevő volt ezen.

Kiemelt Partnereink