Beszállítók Járműipari padlók elektromos buszok számára

Járműipari padlók elektromos buszok számára

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2019.10.04 12:32

Járműipari padlók elektromos buszok számára

Kiemelkedő füst- és lángálló tulajdonságokkal rendelkező műanyag padlót fejlesztett a győri Graboplast, többek között elektromos buszok számára.

Hirdetés

Az elektromobilitás részeként egyre több város képzeli el a jövőjét füstmentes közlekedési eszközökkel. Ennek megfelelően a buszgyártók világszerte nagy hangsúlyt fektetnek a jövő városi buszának fejlesztésére. Tudjuk, hogy a fejlesztések egyik sarkalatos pontja a megfelelő mennyiségű energiát tárolni képes akkumulátorok kérdése. Ezek mérete, hatékonysága, tartóssága meghatározó részt képvisel a jármű gyakorlati alkalmazhatóságában és sikerességében. A jelenleg leggyakrabban használt LI-ion akkumulátorok sok kedvező tulajdonságuk mellett egy elméleti kockázati tényezőt is magukban hordoznak, hiszen baleset vagy műszaki hiba esetén kigyulladhatnak. Ennek megfelelően, a buszgyártók részéről nő az igény a javított tűzállóságú belső burkolati anyagok iránt.

Az elektromos buszok ezen igényét felismerve a Graboplast három évvel ezelőtt indított fejlesztést egy olyan buszpadló kidolgozására, amely az eddig használt burkolatokhoz képest sokkal nehezebben kap lángra, és füstje kevésbé toxikus. Első lépésként a receptúrát és a termék felépítését dolgozták ki a cég szakemberei, majd pedig azt a technológiát, amellyel a termék ipari módon előállítható. Fontos kritérium volt, hogy a járműipari padlók általános követelményeinek (kiváló kopási tulajdonságok, csúszásmentesség stb.) is megfeleljen az új termék. Amennyiben a levegő oxigéntartalmát (21%) további oxigén hozzáadásával növeljük, könnyen meggyújthatóvá teszünk normál esetben nem gyúlékony anyagokat is. A mérnökök legfőbb célja az volt, hogy a padló a levegőnél jelentősen magasabb oxigéntartalmú közegben is ellenálljon a gyújtólángnak. A fejlesztések eredménye pedig az Ecotech Dragon E járműipari padló, amely 30% oxigén jelenlétében sem gyullad meg.

Az ellenőrző vizsgálatokat független intézetekben végeztették a cég szakemberei, úgy az említett LOI30 (Limited Oxygen Index) esetében, mint a füstgázok toxicitása vizsgálatánál. Ez utóbbinál a keletkező füstgázok összetevőit vizsgálják gázkromatográffal, különös tekintettel azokra a komponensekre, amelyeket egy egyezményes toxicitás index-szel (CIT) jellemeznek. A normál buszpadlók 5-7-es CIT értékével szemben a Graboplast Ecotech Dragon E terméke 1,39-es értéket ért el. Ez azt jelenti, hogy a padló füstgáz-összetétele és nehezen éghetősége révén életeket menthet azzal, hogy több időt hagy a balesetet szenvedett vagy meghibásodott jármű elhagyására.

Az elektromos buszok terjedésével nőni fog az igény az ilyen speciális tulajdonságú padlók iránt is, melyre a gyártó a speciális technológiát igénylő termék gyártási kapacitásának kiépítésével készül. Az új terméket jelenleg két buszgyártó teszteli, melyek eredménye 2019 év végén várható.

Kiemelt Partnereink