Beszállítók Japán, magyar - két jó barát

Japán, magyar - két jó barát

Biró Csongor | 2013.11.29 15:05

Japán, magyar - két jó barát

November 28-án nyolcadszor találkozhattak a Magyarországon és a térségünkben működő japán nagyvállalatok és a magyar beszállítók. Az idei, budaörsi beszerzési fórumon tizenegy japán cég fogadott mintegy 90 magyar vállalkozást.

Hirdetés

Míg a kilencvenes évek elején igazi japán boomnak lehettünk tanúi, az ezredfordulón kissé lankadt a figyelem Magyarország iránt. Most változni látszik a széljárás, a kormány ázsiai nyitásával összhangban egyre több távol-keleti, köztük számos japán nagyvállalat keresi boldogulását nálunk. Ezek döntő többsége az autóiparhoz, illetve az elektronikai iparhoz kapcsolódik, bár az utóbbi is jelentősen érinti a járműipart. Az ittlévő japán cégek sok új beruházást hajtanak végre, egy komoly újra-beruházási folyamatnak lehetünk tanúi.

Ormándy Zsolt

- Először 2000-ben tartottunk beszerzési fórumot, amely annyira sikeresnek bizonyult, hogy később más JETRO-képviseletek is szerveztek hasonlót. A mostani kiállításunkon tizenegy kiállítónk van, a Toyota két különálló céggel is képviseltette magát. A tízből (a Toyotákat összevonva) hárman -a Toyota (Lengyelországból), a Makita (Romániából) és az East-Japan Railway (Belgiumból) külföldről jöttek, a többiek (Clarion, Nissho, Ibiden, Mitsuba, Hi-Lex, Magyar Suzuki, Denso) itthon tevékenykednek. Beszállítói oldalról mintegy kilencven cég jelentkezett, ami meglepetés, hisz tavaly 12 japán kiállítóra jutott hetven érdeklődő beszállító. Ez is mutatja, hogy óriási az igény a kooperációra - mondta el érdeklődésünkre Ormándy Zsolt, a JETRO magyarországi menedzsere.

A magyar cégeket is segíti a JETRO honlapján keresztül elérhető ingyenes TTPP program, amely révén egy B2B kapcsolatfelvétel indítható el: beregisztrálva a magyar beszállítók eljuthatnak az oldalon található több ezer japán ajánlathoz. Ez a lehetőség 2000 óta áll rendelkezésre. - Ha egy cég japán üzleti kapcsolatokat keres, annak elsősorban amellett, hogy megkeresi a HITA-t és a JETRO-t, ilyen kiállításokra kell elmennie és közvetlenül érdeklődnie. Egyébként a japán cégeket nagyon nehéz, szinte lehetetlen más módon becserkészni. Ezért fontosak az ilyen események. Az itt megkezdett együttműködés évek múlva érhet be - mondta el a JETRO menedzsere.

JETRO
A japán-magyar üzleti fórumot a JETRO, azaz Japán kormány külgazdasági ügynöksége, annak is a magyarországi irodája szervezi szoros együttműködésben a Nemzeti Külgazdasági Hivatallal, a HITA-val. A JETRO-nak Japánban 37, a világ 55 országában pedig 73 képviselete van, a hazai iroda - amelyet 1992-ben alapítottak - 138 magyarországi japán céggel áll kapcsolatban. Ezek közül 43 gyárt valamilyen terméket Magyarországon. A legnagyobb autóipari tényező a Magyar Suzuki, a Denso, a Bridgestone és a folyamatosan fejlesztő Ibiden, de felsorolhatjuk az AGC-t (autóüvegek), az Alpine-t (audió és navigációs rendszerek), a Clariont (autóhifi), az Epcost (elektronika), az Exedy-t (kuplung), a Toyo Seat Kft.-t (autóülések), a Mitsubát (ablaktörlő- és ablakemelő motorok), a Sews-t (elektromos kábelek), az U-Shint (kapcsolók).

A szervezők szerint a japán-magyar gazdasági kapcsolatok erősödnek, ezt példázza a Takata gyárépítése Miskolcon, a magyar miniszterelnök japán útja során bejelentett JSR-Mol együttműködés.
- Történelmi oka is van annak, hogy ennyire kedvelnek minket a Japán cégek. Magyarország korán nyitotta meg kapuit, gondoljunk csak a Suzuki letelepedésére. Ennek példájára rengeteg japán cég gondolta úgy, hogy hazánk jó helyszín a vállalkozásaiknak, közel vannak az exportpiacok, jó az infrastruktúra - hangsúlyozta Ormándy Zsolt. - Ne felejtsük el az emberi oldalt sem. Szeretik a japánok Magyarországot, mert biztonságos és jó itt nekik élni. Van japán iskola, családosan is élhető az országunk. Ez is bizonyítja, hogy igenis befogadó kultúra a magyar. Nagyon sok japánnal beszéltem, akik megerősítették, hogy a két nép mentalitása sok mindenben megegyezik. Megtaláljuk egymással a hangot, nem csupán a menedzsment, hanem a termelés szintjén. És ezt nem én mondom, hanem japán emberek mondják - tette hozzá.

Kokas Tamás

- A japán munkakultúrát a magyar dolgozók könnyen átvették - mondta el az Autopro.hu-nak Kokas Tamás, a HITA beszállítói osztályának vezetője. - A hazai japán cégek elégedettek a munkamorállal, az emberek hozzáállásával. A magyar egy hajtós nép és ez is sokat számít. Emellett egészen jó beszállítói hátteret is találtak nálunk. Az autóiparban látható a fejlődés, ezt a japánok is tudják, és a fukushimai katasztrófa óta egyre inkább keresik a külföldi gyártás lehetőségeit. Korábban csak Kínáig merészkedtek, de most egyre inkább terjeszkednek Európában és szerencsére nálunk is. Kiszámítható, korrekt a kapcsolat a mienk, ám a japán az a fajta integrátor, aki nagyon sokáig tárgyal egy céggel. Nagyon nehéz egy cégnek bekerülni, de ha áttörték a falat, akkor onnantól családtagként tekintik, és például nem válnak meg az első hibánál, hanem mindent megtesznek azért, hogy közösen túllépjenek a nehézségeken. Keresik az együttműködést a beszállítóval, barátságos a hozzáállás. Hadd mondjak egy példát, ami megvilágítja ezt. Amikor a tárgyalások finisében jártunk, a Takata felkért magyarországi japán cégeket, hogy mondjanak véleményt az itteni viszonyokról. Annak ellenére kiváló minősítést és ajánlást kaptunk, hogy sokuknak konkurenciát jelent az új cég. Ezért is választott minket a Takata és nem egy másik, szintén pályázó országot.

Kiemelt Partnereink