Beszállítók Elektromos repülőt fejleszt a CATL

Elektromos repülőt fejleszt a CATL

autopro.hu/P.B. | 2023.07.25 14:21

Elektromos repülőt fejleszt a CATL

Fotó: Pörge Béla

Beszáll az elektromos repülőgépek fejlesztésébe a CATL. A Debrecenben akkugyárat építő kínai óriás vegyesvállalatot alapított a kínai állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China vállalattal (COMAC) és a sanghaji Jiao Tong Egyetem Vállalkozásfejlesztési Csoportjával.

Hirdetés

Kínai források szerint a vegyesvállalat 600 millió jüan (mintegy 75 millió euró) jegyzett tőkével indult el, de a részesedési arányokat nem határozták meg – így a partnerek közötti hatalommegosztás nem ismert.

A COMAC pekingi Repülőgép-technológiai Kutatóintézetében már megkezdődött az elektromos repülőgép fejlesztése, de ez még gyerekcipőben jár. Nem egy eVTOL-t, azaz függőleges fel- és leszállásra képes elektromos hajtású utasszállító gépet, hanem fix szárnyú elektromos repülőgépet terveznek. Azt azonban nem tudni, hogy mekkora lesz ez az e-repülőgép – a kis kétülésestől a regionális repülőgépeken át a nagyobb repülőgépekig sok minden lehetséges.

A CATL valószínűleg az áprilisban bemutatott „kondenzált akkumulátorával” is hozzájárul a fejlesztéshez. Az új akku energiasűrűsége akár 500 wattóra/kilogramm is lehet cellaszinten. Az akkumulátorgyártó vezető tudósa korábban úgy nyilatkozott, hogy a CATL az autóipari és repülőgép-szabványok szerint is teszteli „kondenzált akkumulátorát”.

Komolyan veszik a projektet

A sanghaji autószalonon a CATL egy tasakos cellát és egy prizmás cellát is bemutatott. A CATL azonban az energiasűrűségen kívül alig említett műszaki adatokat, csak a „kondenzált anyag” innovációjáról, egy új szeparátorfóliáról, egy nem meghatározott „nagy energiájú katódról” és egy új típusú anódról írt. Továbbra sem világos azonban, hogy mikor és milyen áron lehet ilyen akkumulátort sorozatban építeni.

Az állami tulajdonú COMAC repülőgépgyártónál a projektet a jelek szerint nagyon fontosnak minősítették: a regisztrációs adatok szerint Qian Zhongyan a vegyesvállalat jogi képviselőjeként van bejegyezve. Qian a COMAC Kutatóintézet igazgatója, és Kína első saját gyártású nagy utasszállító repülőgépének, a C919-nek a főtervező-helyettese volt - írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink