Beszállítók Befagyott tavon teszteli a fékrendszereket a Bosch

Befagyott tavon teszteli a fékrendszereket a Bosch

autopro.hu | 2014.03.05 06:29

Befagyott tavon teszteli a fékrendszereket a Bosch

1973-ban a Bosch volt az első cég, amelyik ABS tesztelést végzett egy befagyott tavon a svédországi Arjeplog mellett. Egy évtizede pedig tesztközpont is működtetnek ott.

Hirdetés

A svédországi 3100 lakosú Arjeplog településen a hőmérséklet akár hetekig is fagypont alatt maradhat, befagyott tóból pedig számtalan akad. Ezért évente ezerszámra özönlenek a gépjárműfejlesztő mérnökök ide: a régió elszigetelt jellege és téli viszonyai pontosan megfelelnek a jármű prototípusok teszteléséhez. Tökéletes hely az ABS és ESP rendszerek finomhangolására. A fékvezérlési rendszerek esetében a kis súrlódási együtthatójú utak különös kihívást jelentenek. Ha ilyen körülmények között is sikerül ellenőrzés alatt tartani a járművet, akkor az normál helyzetben sem okozhat már gondot.

Az évek során a mérnököknek egyre komolyabb követelményekkel és egyre több projekttel kellett megbirkózniuk. A Bosch 2003-ban épített egy tesztközpontot a település külterületén található tavak egyikénél. A terület egyik felén jeges utak, lejtőkkel tarkított meredek dombok és különböző tesztpályák találhatók, a befagyott tavon pedig több pályaszakaszt alakítottak ki. Itt igazán szélsőséges viszonyok között, egy legalább 30 centiméter vastag jégpáncélon próbálják ki a tesztvezetők a korszerű fékvezérlő rendszereket. Még néhány évvel ezelőtt is évente alakítottak ki a tavon burkolt szakaszokat fékezéshez, aminek során a jármű egyik fele egy jó tapadású felületen, a másik fele pedig tükörjégen haladt. Ilyen körülmények között csak egy jól beállított ABS rendszer képes fékezéskor pályán tartani a járművet. Néhány éve a Bosch már erőátviteli komponensek tesztelését is végzi Arjeplogban: itt vizsgálják például a hibrid és az elektromos járművek teljesítményét mínusz 20 fokos hidegben. 2012-ben ehhez megfelelő feltöltő pontokat alakítottak ki a létesítmény speciális műhelyeiben.

A szakembereknek rengeteg dolguk lesz a következő években, hiszen a fékvezérlő rendszerek lassan az egész világon szériatartozékokká válnak. Az Egyesült Államokban, Európában és számos más országban fokozatosan születnek meg azok a jogszabályok, amelyek alapján kötelező lesz az ESP használata. Brazíliában, Indiában és Délkelet-Ázsiában egyre jobban terjednek az ABS blokkolásgátló rendszerek. Jelenleg a világon gyártott új autók 86 százaléka van felszerelve a két elektronikus biztonsági rendszer valamelyikével.

Kiemelt Partnereink