Beszállítók Az önvezető teherautózásért indult együttműködés

Az önvezető teherautózásért indult együttműködés

autopro.hu | 2022.04.03 12:21

Az önvezető teherautózásért indult együttműködés

Fotó: Knorr-Bremse AG

Az MAN Truck & Bus, a Knorr-Bremse, a Leoni és a Bosch egyesíti erőit a nagyobb biztonság, rugalmasság és hatékonyság érdekében a logisztikában. A Fernride automatizált logisztikai szolgáltatóval és a BTC Embedded Systems teszteszköz-gyártóval közösen az ATLAS-L4 projekt keretében az évtized közepére első alkalommal akarnak autonóm módon közlekedő teherautókat üzembe helyezni autópályán. A Fraunhofer-Gesellschaft, a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) és a Braunschweigi Műszaki Egyetem biztosítja a projekt tudományos támogatását, míg a TÜV SÜD és az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és az engedélyezési eljárás tekintetében nyújt szakmai segítséget.

Hirdetés

Az ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 - Automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon, 4. szint) kutatási és fejlesztési projekt tehát eddig egyedülálló módon egyesíti az ipar, a tudomány és az infrastruktúra üzemeltetőinek szakértelmét, hogy holisztikus megközelítést valósítson meg az autonóm járművek nyilvános autópályákon és gyorsforgalmi utakon történő üzemeltetésére. Az ATLAS-L4 célja, hogy megmutassa, megvalósítható a 4. szintű automatizált és így vezető nélküli járművek használata az autópályákon, és ezáltal megteremtse az innovatív szállítási és logisztikai koncepciók alapjait. A projekt így közvetlenül foglalkozik a 2021-ben elfogadott, autonóm vezetésről szóló törvény által megnyitott új lehetőségekkel, amelynek köszönhetően Németország világszinten úttörő szerepet játszik. Így az ATLAS-L4 hozzájárul a közúti áruszállítás jövőbiztos kialakításához és Németország, mint gazdasági helyszín megerősítéséhez is.

A Szövetségi Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium által finanszírozott projekt átfogó célja, hogy az autópályán a logisztikai csomópontok közötti autonóm vezetéssel hatékonyan hozzájáruljon a forgalmi dugók és balesetek elkerüléséhez, a járművek üzemanyag-takarékosabb üzemeltetéséhez, valamint a kevésbé vonzó vezetési feladatok megszüntetésével ellensúlyozza a járművezetők hiányát.

Mindenki nyerne

A tehergépkocsik világszerte nélkülözhetetlenek az áruszállításhoz, az ágazat viszont nyomás alatt áll: a forgalmi dugók csak Németországban évente több milliárd eurós gazdasági kárt okoznak, a közúti balesetek mintegy 90 százaléka emberi mulasztás eredménye, és a járművezetők hiánya számos vállalat növekedését lassítja. A BGL szakmai szövetség szerint már most is legalább 60 ezer hivatásos járművezető hiányzik az országban. Évente körülbelül 17 ezer új járművezető kezdi meg a szakmát, míg körülbelül 30 ezer hivatásos járművezető vonul nyugdíjba, így a probléma jelentősen növekedni fog.

Erre kínálnak megoldást az autonóm teherautók. Javíthatják a közlekedésbiztonságot, az előre tervezés révén csökkenthetik a torlódásokat, és optimalizálhatják az üzemidőt. Ugyanakkor az autonóm teherautók egyenletesebben közlekednek, üzemanyag-takarékosabbak és ezáltal környezetbarátabbak. Az ellátási lánc mentén – például a raktárakban, az átrakodási pontokon vagy a logisztikai központok között – automatizált folyamatok tehermentesítik a járművezetőket, és így hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a tehergépkocsivezetői munka kellemesebbé váljon: ez jó a szakmának, jó a társadalomnak, jó a vállalatnak, és nem utolsósorban jó a környezetnek – mindenki nyer.

Az ATLAS-L4 projekttel a résztvevők most nagy lépést tesznek az autonóm haszongépjárművek megvalósítása felé. Az évtized közepére az automatizált teherautók autópályán történő üzemeltetésére olyan koncepciót terveznek kidolgozni, amely alkalmazható az iparosításra is. Mindegyik partner a saját szakértelmével járul hozzá a vezető nélküli teherautó prototípusának kifejlesztéséhez.

A projektpartnerek és szerepeik

Az MAN Truck & Bus haszongépjármű-gyártó vállalat felelős a teljes rendszer kifejlesztéséért és az összes komponens járműbe történő integrálásáért. Az MAN felel továbbá a járműhöz történő adatátvitelért és a vezérlőközpont üzembe helyezéséért, amely az autonóm vezetésről szóló törvényben előírt műszaki felügyelet szempontjából felügyeli a tesztvezetéseket.

A Knorr-Bremse, a fékrendszerek világpiaci vezetője olyan speciális, redundánsan kialakított fékrendszert fejlesztett ki, amely minden helyzetben lehetővé teszi a 4. szintű önvezetésre képes tehergépkocsik biztonságos üzemeltetését.

A Leoni biztosítja, hogy a fedélzeti hálózat és az automatizálási rendszer elektronikus vezetékelés is mindig megbízhatóan működjön, függetlenül az esetlegesen fellépő hibáktól.

A Bosch Automotive Steering olyan hibatűrő kormányrendszert dolgoz ki az ATLAS-L4 számára, amely megfelel a SAE 4. szintű autonómia valamennyi követelményének.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink