Beszállítók Az Egyesült Királyság növelné helyi beszállítóiparát

Az Egyesült Királyság növelné helyi beszállítóiparát

Panker Gergő | 2013.10.18 07:53

Az Egyesült Királyság növelné helyi beszállítóiparát

Az autóiparral szembeni növekvő bizalom újabb forrásokat szabadítana fel, amelyeket a gyártóbázisokon és a szakképzés területén lehetne hasznosítani.

Hirdetés

Az Egyesült Királyságban található autógyártók a következő években 3 milliárd fonttal növelnék a helyben gyártott alkatrészek beszerzésére szánt forrásokat. A kérdés az, hogy egy helyben kialakított beszállítói bázis milyen mértékben fékezné meg a már tervben lévő befektetési terveket.

Európa többi részével összevetve Nagy Britannia beszállítóipara elmaradottnak számít. Jelenleg egy Nagy Britanniában gyártott autó alkatrészeinek csupán 30 százaléka érkezik helyi beszállítóktól, míg például Németországban ez az arány közel 60 százalék.

A hosszú távú tervekben szerepel, hogy az elkövetkezendő három évben 15 ezer munkahelyet hoznának létre – amely az elmúlt három év munkahelyteremtő kezdeményezéseinek a kétszerese – valamint a befektetések számát 20 százalékkal 180 fölé növelnék.

Jelenleg Nagy Britannia autóipara képes ellenállni az Európában tapasztalt lassú növekedési trendnek az ott működő és jól teljesítő Jaguar-Land Rover, Nissan, Toyota és Ford gyáraknak köszönhetően. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az Egyesült Királyság autóiparának gyártási volumene az idei évben eléri majd az 1,53 millió autót a 2009-ben jegyzett alig 1 millióval szemben.

Magyarországon is piacot keres a brit járműipar

Ennek ellenére a helyi beszállítóipar továbbra is elmaradottnak számít, mivel a kis- és középvállalkozások nem kapnak hitelt az olyan alapvető eszközökre, mint például a szerszámgépek. Még a nagyobb beszállítók esetében is a növekedéshez szükséges strukturális kiadások leszorítják a működési eredményt, amely növeli a kockázatot. A jelentős ingadozások azt eredményezhetik, hogy ha egy magas befektetési időszak során a bevételek elmaradnak az előzetes tervektől, a szűk profit könnyen veszteséggé változhat.

A brit kormány igyekszik ráfordításokkal elősegíteni brit autóiparának növekedését, amely különösen fontos egy olyan időszakban, amikor a szigetország jobban teljesít Európa többi részénél. Az idei évben felavattak egy 1 milliárd font (kb. 360 milliárd forint) értékű befektetésből épült motorkutatási központot. Az elmúlt évek során Nagy Britannia autóipara sokat profitált a kormány felől érkező támogatásokból, amelyek részét képezték a gyártást fejlesztő és a gazdaságot a pénzügyi szolgáltatóktól elválasztó stratégiának.

A szektor azonban még így is számos akadállyal néz szembe. A brit autóipari beszállítók közel sem részesülnek akkora pénzügyi támogatásban, mint például német vetélytársaik, valamint a szakképzettség hiánya is a növekedést akadályozó tényezők közé sorolható.

Azonban amíg a finanszírozás a bizalom növekedésével ismét megindul, a szakértelem területén kialakult hiány pótlása több időt fog igénybe venni. Wolfgang Schreiber, a Bentley vezérigazgatója, elmondta, hogy a kormány azon fáradozása, hogy segítse a helyi beszállítói láncon alapuló gyártást és tervezést, segíthet a gazdaság egészén is.

A szakember a Daily Telegraphnak adott interjújában kifejtette: „A kevésbé kifinomult területekre kell összpontosítanunk, például az alapvető fém alkatrészek, szigetelőanyagok és gumialkatrészek gyártására. Lehetséges, hogy elsőre túl egyszerűnek hangzanak, de az alapvető problémákat itt találjuk.”

Hozzátette: „A beszállítói lánc itt az Egyesült Királyságban a jövőre nézve nem elég erős. Mindenképpen dolgoznunk kell rajta.” Schreiber felhívta a szakemberek figyelmét a speciális területek képzéseire, mint például a mechatronika, amely a gépész- és az elektronikai mérnöki terület elegye.

„Manapság rengeteg alkatrészben találunk elektronikát vagy elektomos vezetéteket, például karosszéria elemekben, erőátviteli egységekben vagy elektronikai alkatrészekben – ám ezek nem elérhetők itt az Egyesült Királyságban. Fel kell építenünk az ehhez szükséges szaktudást. A legjobb megoldás az olyan szakemberek képzése lenne, akik erre, azaz a szakképzésre tudnának összpontosítani. Ennek a megvalósítása nem kevés időbe telne, ám az így létrehozott fenntartható beszállítói lánc megérné a befektetett pénzt” – mondta Schreiber.

Kiemelt Partnereink