Beszállítók Az Apple autóipari tervei átalakíthatják a beszállítóipart

Az Apple autóipari tervei átalakíthatják a beszállítóipart

Panker Gergő | 2015.03.11 09:44

Az Apple autóipari tervei átalakíthatják a beszállítóipart

Az Apple-autó talán sohasem válik valóssággá, ám egy szilícium-völgyi versenytárs lehetősége alapjaiban forgathatná fel meg a hagyományosnak számító autóipari beszállítók helyzetét.

Hirdetés

– Fogjuk a nyersacélt és autót faragunk belőle. Fogalmuk sincs, hogy mibe vágják a fejszéjüket – ezt a megjegyzést fűzte hozzá Dan Akerson, a General Motors korábbi vezérigazgatója az Apple múlt héten nyilvánosságra hozott terveihez, hogy egy elektromos autó fejlesztésébe kezdenek.

A kultikus szórakoztató-elektronikai vállalat csapata állítólag már dolgozik a robotikai eszközökön, illetve a gyártáshoz szükséges fémekkel és más anyagokkal kapcsolatos előkészületeken. Az Apple gyakran vág bele új termékek és technológiák fejlesztésébe, sőt még olyan prototípusok építésébe is, amelyek lehet, hogy meg sem érik a sorozatgyártást.

Alapjaiban változtathatná meg az Apple az autóipari beszállítói láncot

A projektet jól ismerő források szerint a csapat mérete, illetve a résztvevő vezetők beosztása arra enged következtetni, hogy az Apple igenis komolyan gondolja, hogy betör az autópiacra. A vállalat vezetői Ausztriába repültek és olyan beszállítókkal találkoztak, mint a Magna Steyr, hogy szemügyre vették a beszállító komplett járműösszeszerelő-egységét. A híresztelést sem az Apple, sem pedig a Magna Steyr nem erősítette meg hivatalosan.

Átrendeződik a beszállítói hálózat

Az Apple számára az egyik kihívás az, hogy az autóipari szektor hierarchiája horizontális, míg a szórakoztatóelektronikai iparág inkább vertikális, azaz fel-le irányú felépítéséről ismert. Az Apple kapcsolata a jelenlegi beszállítóival meglehetősen ellenséges. Amikor a GT Advanced, az Apple egyik beszállítója tavaly októberben csődbe ment, a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy az Apple gyakorlatilag nem tárgyal a feltételekről, hanem diktálja azokat. Vajon a létező autóipari beszállítók a profit reményében beleegyeznének mindebbe?

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója hírhedt arról, ahogy a vállalat beszállítóit képes menedzselni: hatékonyságának eredménye, hogy az Apple akár néhány héten belül képes eljutni a termék bejelentésétől a globális értékesítésig. Az autóipari beszállítói hálózat ennél azonban sokkal horizontálisabb elrendezésű, amit a beszállító-óriások megjelenése csak tovább fokozott.

Míg az Apple 2015-ös beszállítói listája csupán 200 vállalatot tartalmaz világszerte 750 telephellyel, addig a legtöbb OEM ezer fölötti beszállítói létszámmal rendelkezik. Hau Thai-Tang, a Ford globális beszerzési vezetője januárban azt nyilatkozta a SupplierBusiness.com híroldalnak, hogy az elődje korábban 750 beszállítónál húzta meg a határt, ami a világválság miatt különösen fontos volt, ám ma már nincs ilyen limit a lehetséges partnerek számában. Mindez hatalmas növekedést jelentene a beszállítók jelenlegi számához képest, ám az Apple nem az egyetlen vállalat, amely az elektronikaipar és az autóipar lehetséges fúzióját fontolgatja.

Amennyiben a beszámolók igaznak bizonyulnak, a Google után az Apple lehet a második IT cég, amelyik szerencsét próbál az autópiacon. A Google 2014-ben bemutatta egy önjáró autó prototípusát, és jelenleg olyan partnerek után kutat, amelyek segíthetnék abban, hogy a sofőr nélküli járműveket dobhasson piacra. A Google már megegyezett a Bosch (hajtáslánc és hosszú hatótávolságú radar), ZF Lenksysteme (kormánymű), LG Electronics (akkumulátorok), Continental (autóipari elektronikai termékek és gumiabroncsok), valamint a Rousch vállalatokkal.

Az Apple beszállítói közül több is aktív autóipari beszállító: a 3M, Alps Electric, Asahi Glass, BYD, Eaton, Flextronics, Henkel, Infineon, LG Chem, Omron, Renesas, Sabic Innovative Plastics, STMicroelectronics, Sumitomo Electric, TE Connectivity és Toyoda Gosei vállalatok mind folytatnak az Apple számára potenciálisan hasznos autóipari tevékenységeket.

Új terep a beszállítóknak

Bár egyelőre csak találgatásról van szó, mindez előrejelezheti egy új trend kialakulását az autóiparon belül. Az Apple vezetői mindig is azt hangsúlyozták, hogy minden befejezett termékre, amelyet piacra dobnak, több száz befejezetlen és megbukott prototípus és ötlet jut. Az Apple-autó is könnyen az utóbbi kategóriába tartozhat. Az autógyártás rengeteg befektetett tőkét igényel: a tervezési, szerszám-, gyártási és minőségbiztosítási költségek dollármilliókba kerülhetnek, ráadásul a gyártóknak egy bejáratott és megbízható beszállítói bázisra van szükségük az alkatrészek beszerzéséhez.

A beszállítók azonban kezdik érezni a Szilícium-völgy ipari szereplőitől érkező nyomást, ahogy egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a jövőre nézve a legnagyobb növekedési lehetőségeket jelentő piacok a fejlett szoftveres szakértelmet igénylő infotainment alkalmazások, a vezetést segítő rendszerek, valamint az online autózáshoz szükséges technológiák. A Google már hozzászokott a szoftverei licenceléséhez, ahogy teszi azt a számítógépek, illetve okostelefonok terén is.

A Google a sofőr nélküli járművek terén próbálkozik

Ahogy a Google, a Microsoft és az Apple is egyre inkább kiterjeszti tevékenységi körét az autóipari infotainment rendszerek területére, a meglévő első körös beszállítók, mint például a Continental, Harman vagy Delphi, pozíciója fenyegetetté válik. Mindegyik vállalat a jelenlegi stratégiájának újragondolásán dolgozik; az egyik megoldás a kínált termékkörök egymástól való szétválasztása lehet. Egy eleve térhódító folyamat egy másik növekvő trendje az internetalapú alkalmazások kiterjesztése autóipari felhasználásokra is. A Google például olyan autóipari gyártókkal dolgozik együtt saját szolgáltatásainak fejlesztése során mint a Honda vagy a General Motors (GM). Az autógyártók szintúgy hasonló termékeken dolgoznak. Az Audi például már jövőre szeretne előrukkolni saját, a műszerfalba épített nagyméretű LCD-kijelzőjével.

Szenzorok

Az autó biztonságáról gondoskodó rendszerek egy másik olyan termékkör, amelyet jelentősen befolyásolhat szoftverek fejlődése. Az alapvető biztonsági rendszerek folyamatos növekedési területnek számítanak majd az autóipari elektronikai termékek, illetve szenzorok piacán. A vásárlók, a szabályozók, illetve a gyártók egyre szigorúbb elvárásokkal rendelkeznek a járműbiztonság területén, így az ütközéselkerülő érzékelők, például a radarok, ultrahang alapú rendszerek, illetve lidarok piaca jelentős növekedésre számíthat mind a szállított, mind pedig a beszerelt termékek tekintetében. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az ütközéselkerülő rendszerek piaca 2020-ra közel 10 milliárd dollárra nőhet, ami 150 százalékos növekedést jelentene a 2014-ben jegyzett 3,94 milliárd dollárról. A piac legnagyobb szeletét jelenleg a Bosch és a Continental tudhatja magáénak.

A legtöbb autógyártó vezetője valószínűleg egyetért Dan Akerson fent említett megjegyzésével. Az Apple és a Google jelenlegi projektjei közül valószínűtlen, hogy bármelyik is 2020-nál előbb megvalósulna, és a sorozatgyártás is minden bizonnyal jelentősen kevesebb számban indulhatna csak meg, mint a piac többi szereplőjénél. A beszállítók számára azonban nagy kihívást jelenthet a következő generációs autóipari technológiák dominanciája, amelyre minél hamarabb fel kell készülniük.

Via: supplierbusiness.com

Kiemelt Partnereink