Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Most érdemes kábelgyártásra váltani!
2024.05.20 16:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A lemaradás veszélyében sok európai beszállító
Az európai beszállítók alacsony nyereségessége megkérdőjelezi sok vállalat azon képességét, hogy tartsa a lépést az autóipar elektrifikációs és digitalizációs átállásával – derül ki az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) és a McKinsey közös felméréséből.
A kettő szervezet európai autóipari beszállítók körében fél évente elvégzett felmérésének legújabb kiadásából kiderült, hogy a 2023-as évre vonatkozóan a cégek 56 százaléka számít 5 százaléknál alacsonyabb üzemi eredményre. A CLEPA szerint ez az arány ugyan sokkal jobb a 2022-es 76 százaléknál, még mindig nem fenntartható hosszú távon.
A szervezet becslése szerint 2024-ben a vállalkozások 48 százaléka érhet el 5 százaléknál alacsonyabb nyereségességet, azonban „ez még mindig azt jelenti, hogy az iparág körülbelül fele alacsony nyereségességű vagy akár veszteséges, ami megkérdőjelezi a zöld és digitális átmenet finanszírozásának képességét.”
Lukas Michor, a McKinsey beszállítói területének Európa, Közel-Kelet és Afrika régiós vezetője szintén a mostani helyzet nehézségére mutatott rá: „Bár összességében a kilátások javultak a Covid idejéhez képest, az iparágat még mindig bizonytalanság jellemzi leginkább. Ennek hátterében főként a bizonytalan értékesítési kilátások állnak.”
Nehezen bírják a költségeket a cégek
A felmérés szerint a beszállítók egyik fő kihívásának a növekvő költségek és az számít, hogy azokat nem tudják tovább adni az OEM-eknek. Mára a megkérdezett cégek 43 százalékának stratégiai szintű problémaként jelenik meg a költségnövekedés, míg fél éve ez a mutató mindössze 35 százalékon állt.
A nyereséget felemésztő költségemelkedés átadása még az olyan nagy Tier 1-es szereplőknek is kihívást okoz, mint a Continental. A német vállalat pénzügyi vezetője nemrég az autógyártókkal folytatott ártárgyalásokról azt mondta, hogy azok „nem könnyűek.”
A költségek okozta problémákról beszélt Benjamin Krieger, a CLEPA főigazgatója is: „Az energia- anyag- és adminisztrációs költségek kihívást jelentenek, és aláássák az EU versenyképességét” – fogalmazott.
Új kihívó Kína személyében
A CLEPA felméréséből az is kiderült, hogy a beszállítók nem csak a költségek okozta versenyképesség-romlással néznek szembe, ugyanis 41 százalékuk érzi úgy, hogy más régiók, különösen Kína lehagyják az EU-t a technológiai fejlődésben.
A CLEPA közleményében megjegyzi, hogy a félelmekhez hozzájárulnak az európainál gyorsabb kínai fejlesztési ciklusok. Ehhez kapcsolódik, hogy az európai cégeknek csupán negyede gondolja, hogy a termékfejlesztése és döntéshozatala kellőképpen gyors és agilis.
A felzárkózás egyik kulcsa a digitalizáció lehet, amit a felmérésben részt vevők kétharmada aktívan folytat például a K+F vagy a termelés területein. Krieger szerint az európai beszállítók rendelkeznek a vezető technológiák piacra viteléhez szükséges képességgel, azonban „az iparnak megnövelt befektetés és szabályozási támogatás kell ahhoz, hogy versenyképessége megerősödjön.”
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!