Beszállítók A krízis alatt a Schaeffler lekörözte a globális autógyártást

A krízis alatt a Schaeffler lekörözte a globális autógyártást

autopro.hu | 2020.08.12 13:48

A krízis alatt a Schaeffler lekörözte a globális autógyártást

Fotó: Schaeffler

A globális autóipari és ipari beszállító, a Schaeffler ismertette a 2020 első félévére vonatkozó időközi beszámolóját. Az első hat hónapban a Schaeffler-csoport árbevétele 5574 millió eurót tett ki. Az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel ebben az időszakban elsősorban a koronavírus-járvánnyal összefüggő keresletcsökkenés miatt jelentősen, 21,8 százalékkal esett vissza, a második negyedévben a visszaesés mértéke 34,5 százalék volt.

Hirdetés

A Schaeffler árbevételének visszaesésében a mindhárom üzletágban megfigyelhető csökkenése játszott szerepet, ugyanakkor az autóipari OEM üzletág első félévben mutatott árfolyamhatásoktól megtisztított 26,8 százalékos visszaesése messze a legerősebb volt. A járvány különböző mértékben érintette a négy régiót. A nagy kínai régió a második negyedévben a régióban bekövetkezett lassú fellendülésnek köszönhetően már 3,0 százalékos árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedést tudott felmutatni a beszámolási időszakban. A többi három régió az első hat hónapban visszaesést könyvelt el. Június során minden üzletágban és régióban érezhető volt a gazdaság feléledése.

Erős rendelésállomány az e-mobilitás területén

Az autóipari üzletág értékesítésének árbevétele az első félévben 3264 millió eurót ért el, az árfolyamhatásoktól megtisztított bázison az árbevétel elsősorban a mennyiségcsökkenés miatt jelentősen, 26,8 százalékkal esett vissza az előző évhez képest. A koronavírus-járvány miatti átmeneti termelésleállítások a beszámolási időszakban rendkívüli hatással voltak a globális autógyártásra, mely 2020 első hat hónapjában közel 33 százalékkal csökkent. Ezek alapján az autóipari OEM üzletág 6 százalékpontos értékkel jobban teljesített, mint a világszintű autógyártás. A bejövő megrendelések az első hat hónapban a nehéz piaci környezethez képest jól alakultak, és 4,6 milliárd eurót tesznek ki. Az e-mobilitás üzleti területnek a beszámolási időszakban kettő, összesen közel 1,1 milliárd euró összegű megrendelést sikerült megnyernie globális prémium gyártóktól elektromos hajtások kapcsán.

Regionális szinten az árbevétel eltérő módon alakult. Az európai régióban az árbevétel árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 36,0 százalékkal csökkent, mely a legjelentősebb visszaesés a Schaeffler piacain. A négy vállalati területen csak az aktuátorok és az elektromos hajtások termékcsoport (e-mobilitási terület), valamint a termomenedzsment-modul termékcsoport (motorrendszerek terület) tudta növelni az értékesítési árbevételét.

Az autóipari kereskedelem nem ment rosszul Európában

Az autóipari kereskedelem üzletág az első félévben 747 millió euró árbevétellel árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 14,8 százalékos visszaesést könyvelt el. Az év első két hónapjában különösen a Független Kereskedelem területe növekedett jelentős mértékben az európai régióban az előző évhez képest, a beszámolási időszak további felében az értékesítés árbevételei valamennyi régióban jelentősen csökkentek. A második negyedévben globális szinten javult a bejövő megrendelések száma, megközelítette az előző év átlagértékét. Ezenkívül a REPXPERT elnevezésű digitális portál jelentős növekedést mutatott a második negyedév során.

Az európai régióban az árbevétel-csökkenés árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 13,3 százalékot tett ki.

Az ipari üzletágat a szélerőmű hajtotta

Az ipari üzletág az első félévben 1562 millió euró árbevételt ért el. Árfolyamhatásoktól megtisztított bázison az árbevétel csökkenése 12,8 százalék volt. Míg 2020 első hat hónapjában a válság miatt az európai, az amerikai és az ázsiai/csendes-óceáni régiók jelentős visszaesést mutattak az üzletmenet alakulásában, addig a nagy kínai régió kétszámjegyű növekedési rátát tudott felmutatni - elsősorban a szélerőmű szektorklaszter ért el jelentős növekedést, emellett az erőátvitel szektorklaszter is nagymértékben hozzájárult a növekedéshez. Az ipari üzletág rendelésállománya az év közepére stabilizálódott. A második negyedévben sikerült fontos vevői megrendeléseket elkönyvelni új termékekre – például a robotika szektorban és a lineáris technológia területén. Az OPTIME állapotfelügyeleti rendszer - amely célzottan a már meglévő ipari berendezések egyszerű, utólagos felszereléséhez került kifejlesztésre - piaci bevezetésére júliusban került sor.

Az árbevétel-növekedés árfolyamhatásoktól megtisztított bázison a nagy kínai régióban 17,6 százalék volt, míg az európai régió 20,6 százalékos visszaesést mutatott az árbevételt illetően.

Segített az előrelátó szabályozás

Az M&A (mergers&acquisitons; cégek egyesülése&cégfelvásárlás) tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti szabad cash flow az első félévben - 148 millió euró volt, és ezzel jelentős mértékben meghaladta az előző évi értéket (előző év: 229 millió euró). A tárgyi eszközökre és immateriális javakra fordított beruházások összege (Capex) az első hat hónapban 300 millió eurós értékkel lényegesen elmaradt az előző évi szinttől. Ez 5,4 százalékos árbevételhez viszonyított beruházási kvótának felel meg.

Klaus Rosenfeld, a Schaeffler AG Igazgatótanácsának elnöke elmondta: „a szabad cash-flow előrelátó szabályozásának köszönhetően az első félévben jobb értéket tudtunk elérni, mint az előző évben. Az elmúlt hónapokban mutatott szigorú költség- és tőkefegyelem kifizetődött. Ezt a második félévben továbbra is fenn fogjuk tartani.”

Üzletági programok és költségcsökkentő intézkedések

A 2019 tavaszán három üzletágban kezdeményezett programok, a RACE (autóipar), a GRIP (autóipari kereskedelem) és a FIT (ipar) már éreztetik hatásukat. A strukturális és hatékonysági intézkedések pozitív hatással voltak az árbevételre. A beszámolási időszakban olyan intézkedések is folytatódtak vagy kerültek bevezetésre, melyekkel a koronavírus-válságra történő reagálásként tovább lehetett csökkenteni a Schaeffler-csoport költségeit. Ilyenek voltak például a rövidített munkaidő bevezetése és kiterjesztése, a szabadságolások, a túlórák lecsúsztatása, a munkaerő-felvételi stop, illetve a néhány napos leállások a gyárakban. Már az első negyedévben kiterjesztette a vállalat az önkéntes programját, mely a leépítésre kerülő munkahelyek számát 1300-ról 1900-ra emelte.

A Schaeffler AG Igazgatótanácsa 2020. március 24-én az egész világon terjedő koronavírus-járvány, és annak a gazdasági folyamatokra gyakorolt hatásai miatt felfüggesztette a 2020-as üzleti évre vonatkozó, 2020. március 10-én nyilvánosságra hozott előrejelzését. Továbbra is kijelenthető, hogy sem a járvány további lefolyását, sem annak gazdasági hatásait nem lehet megbízhatóan megbecsülni. A Schaeffler-csoport álláspontja, hogy a 2020-as üzleti évben az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedés, a rendkívüli hatások előtti EBIT-árrés és a M&A tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti szabad cash flow az előző év értéke alatt fog maradni.

Klaus Rosenfeld elmondta: „a következetesen végrehajtott ellenintézkedéseknek, valamint az autóipari kereskedelem és az ipari üzletág szolid nyereségének köszönhetően eddig az elvárásoknak megfelelően jutottunk át a válságon. A kereslet júniusi élénkülése arra utal, hogy az áprilisi mélypont után fokozatosan elindul a fellendülés. Ez számunkra azt jelenti, hogy továbbra is nagyon fegyelmezetten és előrelátóan kell cselekednünk.”

Kiemelt Partnereink