Beszállítók A kabriók népszerűtlensége sújtja a tetőrendszerek beszállítóit

A kabriók népszerűtlensége sújtja a tetőrendszerek beszállítóit

Panker Gergő | 2014.11.17 05:07

A kabriók népszerűtlensége sújtja a tetőrendszerek beszállítóit

A nyitható tetejű autók iránti kereslet globális csökkenésének hatására veszélyben lehetnek a tetőrendszereket fejlesztő és gyártó beszállítók.

Hirdetés

A Martin Winterkorn VW-vezér által meneszteni kívánt modellek között szerepel a keménytetős VW Eos, a Golf, a Beetle, az Audi A3, valamit az Audi A5 vászontetős változatai. – Két kabrió minden bizonnyal elegendő a VW márka számára – válaszolta meg saját kérdését Winterkorn.

A probléma onnan ered, hogy a szabadidő-autók népszerűségének köszönhetően az elmúlt évek során nagyot zuhant a kabriók iránti kereslet. A PricewaterhouseCoopershez tartozó Autofacts szerint 2007-ben körülbelül 827 ezer nyitható tetejű autót gyártottak a két kulcsfontosságú piacon, Észak-Amerikában és Európában, míg 2013-ban ez a szám csupán 444 ezer volt.

A Peugeot 207CC a kabriók iránti kereslet csökkenésének egyik első áldozata

Az AID információs szolgáltató szerint 2007 első felében a kabriók eladásai a teljes autópiac 5,4 százalékát tették ki, míg 2014 első felében ez az arány mindössze 3,3 százalék volt.

A kereslet iránti csökkenés súlyosan érintette a tetőrendszerek beszállítóit, például a Valmet vállalatot is. A finn cég, amely 2010-ben vette át a német Karmann vállalat tetőgyártási tevékenységét, bejelentette, hogy az osnabruecki üzemében 2017-ig megszünteti a puhatetők gyártását.

Az Autofacts adatai szerint 49 százalékos piaci részesedéssel a világ legnagyobb tetőrendszer-beszállítójának számító Webasto a kereslet csökkenése miatt az elmúlt évek során szintén kénytelen volt gyárakat bezárni.

Holger Engelmann, a vállalat vezérigazgatója szerint az ipari ágazatban nincs elegendő forgalom három beszállító eltartására. Mindez rossz hír a 15 százalékos részesedéssel a piac harmadik legnagyobb beszállítójának számító Valmet, illetve a 34 százalékos piaci részesedéssel második helyet elfoglaló Magna CTS számára.

A vásárlók elfordulni látszanak az egykor jövedelmező típusoktól. A Peugeot ennek hatására bejelentette, hogy megszünteti a 207CC gyártását. Ám nem csupán az gazdaságosság vezérli a gyártókat, hogy megritkítsák az általuk gyártott modellek számát.

Martin Winterkorn szerint csökkenteni kell a VW-csoport által kínált kabrió modelleket

A kabrió sikere még az eladások csúcspontján is csak bizonyos piacokon volt megfigyelhető. Európában Németország, Anglia, Dánia és Svédország volt a fő felvevőpiac. Észak-Amerikában főként a napos államokban, Kaliforniában és Floridában voltak népszerűek a nyitható tetejű autók. Az utóbbi két helyen főként azok vettek kabriót, akik korábban esős vagy hideg iparvárosokban éltek, mint például Detroitban vagy Bostonban – emlékeztet Christoph Stuermer, a PwC elemzője.

Ezzel szemben az arab országokban, Kínában vagy Szingapúrban alig találunk kabriókat. – Itt az embereknek eszébe sem jutna, hogy hagyják, hogy az autóban a fejükre süssön a nap – tette hozzá Stuermer.

Sven Gabor Janszky trendkutató szkeptikus a kabriók lehetséges feltámadásával kapcsolatban. Mint fogalmazott: a nyitható tetejű autók népszerűségének csúcsán az emberek azért vettek ilyen autókat, hogy megmutassák, hogy egy bizonyos közösség tagjai. Egy olyan közösségé, amely tudja, miként élvezze az életet és amelynek tagjai megengedhedték maguknak, hogy ilyen autót vegyenek.

Ma ugyanennek a rétegnek a tagjai inkább a különlegességüket akarják szemléltetni vagy azt, hogy különösen törődnek a környezetvédelemmel, így inkább olyan autókat vásárolnak, mint a Tesla vagy a BMW i3 – tette hozzá a szakember. A tetőrendszerek gyártói pedig nem képesek innovációval megújítani a piacot: egy újabb lehajtható mechanizmus korántsem lesz elegendő.

Kiemelt Partnereink