Beszállítók Palásti Károly: Mindent automatizáltunk az új galvánsorunkon

Palásti Károly: Mindent automatizáltunk az új galvánsorunkon

Pardavi Mariann | 2018.05.23 08:32

Palásti Károly: Mindent automatizáltunk az új galvánsorunkon

A székesfehérvári Galvan Plastik Kft. a közelmúltban adta át azt a galvánsort, amit Közép-Európa egyik legmodernebbjeként jellemeztek. Megkérdeztük az ügyvezető igazgatót, miért annyira különleges az új sor.

Hirdetés

– A 100 százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozásuk elsősorban műanyagtermékek fröccsöntésével, tamponozásával, lézerezésével és műanyagok felületkezelésével, dekoratív galvanizálással foglalkozik. A galvanizált műanyagtermékeket többnyire az autóiparban, a szaniteriparban és az elektronikai iparban használják. Milyen autóipari partnereket említhet?
– Jelenleg 48 vevőt szolgálunk ki, közel 20 millió darab alkatrészt gyártunkk évente. Az üzem Volkswagen és Mercedes auditálással rendelkezik, közvetve beszállító mindkét céghez. A termékeinket egyebek mellett beépítik a Suzuki, a Rolls-Royce, a Fiat, a Skoda, az Opel, a Maserati és BMW modellekbe, valamint beszállítói vagyunk nagy elektronikai gyártóknak is, például a Samsungnak.

– Április 4-én zárult le az a fejlesztés, melynek révén új műanyag galvanizálóval bővült a vállalat. Akkor úgy jellemezték, hogy Közép-Európa egyik legmodernebb galvánsorát adták át. Mitől ennyire modern?
– Ez azt jelenti, hogy az elérhető legjobb műszaki megoldásokat építettük be e galvanizáló sorba. Ezen túl, a saját, közel 15 éves tapasztalatunk alatt szerzett ismeretek alapján megtervezett és kidolgozott megoldásokat is megvalósítottunk. Például minden technológiai kád összes paramétere kádanként külön-külön vezérelhető. A soron párhuzamosan két különböző krómozási technológia futtatható és egyidejűleg három különféle szerkezetű nikkelréteget vagyunk képesek felvinni a felületre. A sor vezérlését tekintve pedig minden, az autóipar által definiált igényt automatikusan ki tudunk elégíteni. A jövőt illetően pedig viszonylag kis átalakítással alkalmassá tehető a sor a króm nélküli technológia alkalmazására is.

– Milyen ipari vagy megrendelői igények indokolták ezt a beruházást?
– Elsősorban a vevő oldalról megjelenő igényeket akartuk és akarjuk kielégíteni. Ez a növekvő kereslet megfigyelhető mind az autó-, mind az elektronikai és szaniteripar területén. A termelés mennyisége minden galván sor estében diszkrét érték és nem lehet rugalmasan bővíteni, mint például egy fröccsöntő üzemben új gyártóeszköz beállításával. A mi meglévő és folyamatosan korszerűsített galván sorunk négy évvel ezelőtt elérte a maximális kihasználtságát és ezért kellett új technológiai sort felépítenünk az új igények kielégítésére.

– A szélsebesen terjedő automatizálás hogyan hat a galvanizálással foglalkozó cégekre? Szempont volt az új galvánsor esetén a magas fokú automatizálás?
– Mindent, amit automatizálni lehet, automatizálunk: a teljes technológiai folyamatot, a vegyszeradagolástól kezdve az automatikus szennyvízkezelésen keresztül az automata kiszolgáló berendezéseket is, beleértve a hűtés/fűtés, szűrés berendezéseit stb. Operátorokra azonban változatlanul szükség van a munkadarabok felfűzése és leszedése, valamint vizuális kontroll területén.

– Hány új embert kívánnak felvenni a beruházás hatására? Milyen szakembereket keresnek?
– Ebben az évben 20 operátort és egy-egy fő vegyész-, gépész-, illetve villamosmérnököt akarunk felvenni. Jelenleg 130 dolgozó alkotja a gárdát.

– Székesfehérváron milyen mértékű problémát okoz a képzett munkaerő hiánya? A nagyvállalatokkal tudnak versenyezni a munkaerőért?
– A környéken nincs felesleges munkaerő, egymástól vonzzuk el az embereket. A bérek eléggé kiegyenlítettek, de néhány külföldi érdekeltségű cég képes nagyobb jövedelmet biztosítani a munkatársainak.

– A beruházás lezárásakor kiadott sajtóközleményben azt közölték, az új galvánsor megfelel az Ipar 4.0 igényeinek. Mit jelent ez a gyakorlatban? A robotok, a digitalizáció mennyire része a mindennapoknak?
– Ez egy folyamat. Mi több, mint tíz évvel ezelőtt kezdtük el a folyamataink digitalizálását. Jelenleg minden információ, ami a gyártás során keletkezik, digitálisan hozzáférhető, bizonyos területeken magas színvonalú elemzések is készülnek, amelyeket visszacsatolunk a folyamatainkba. Ezen a területen a jövőben a veszteségidők maximális csökkentése irányában fogunk fejleszteni.

– Az IATF 16949:2016-ra történő átállás már a véghajrában van, szeptember 14. a végső határidő. Az átállással kapcsolatban milyen tapasztalatokról számolhat be?
– Sikeresen vettük az átállást, talán mi voltunk az elsők Magyarországon amely céget már az új rendszer szerint tanúsítottak. Jól felkészült minőségbiztosítási csapatunk van, akikkel már fél évvel korábban elkezdtük a felkészülést. Komoly szemléletváltozást igényel minden dolgozónktól, mivel a kockázatelemzéssel ilyen szinten korábban nem foglalkoztunk.

– A közeljövővel kapcsolatban milyen tervekről számolhat be?
– Most készítünk elő egy K+F pályázatot és további eszközbeszerzést tervezünk még ebben az évben. Ezek a beszerzések a Fröccsöntő üzemünket érintik, hiszen a megnövekedett galván kapacitást csak új fröccsgépek üzembeállításával tudjuk kielégíteni nyers darabokkal.

Kiemelt Partnereink