Beszállítók Mayer Károly: Az idő minket igazolt, érdemes volt fejleszteni, négy autóipari projektet nyertünk el

Mayer Károly: Az idő minket igazolt, érdemes volt fejleszteni, négy autóipari projektet nyertünk el

Pardavi Mariann | 2018.06.14 08:38

Mayer Károly: Az idő minket igazolt, érdemes volt fejleszteni, négy autóipari projektet nyertünk el

Új csarnokot, gyártóterület, raktárat, étkezőt és üzemorvosi rendelőt is épített a tolnai Fastron, csak gépekre 500 millió forintot költöttek. Ugyan nem lehet azt mondani, hogy vakon vágtak bele a fejlesztésbe, de akkor még egyáltalán nem volt biztos, hogy elnyerik az ígért projektet. A tolnai Fastron Hungaria Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Hirdetés

– Főként autóipari megrendeléseknek köszönhetően növelte árbevételét és dolgozói létszámát 2017-ben a vállalat. A növekedés az autóipar számára előállított, elektromotorokba épülő kefetartó részegységek gyártásának, illetve a kábelgyártás bővülésének köszönhető. Ez összecseng a PwC korábbi elemzéséből, mely szerint a következő évek nyertesei a kábelgyártók lesznek, hiszen járművekben egyre több az elektronika. Egyetért ezzel?
– Igen, mert valóban egyre több az elektronika az autókban, főleg a személygépkocsikban és mert Magyarországon az autóipari kábelgyártás kiemelt mértékben van jelen. Nyilván más elektronikák, elektronikai alkatrészek részaránya is nő, de ismereteim szerint Magyarországon a kábelgyártás a legnagyobb súlyú.

– 2017-ben 300 millió forintot fordított fejlesztésre a vállalat: új porszóró csarnokot, készáruraktárt építettek, üzemcsarnokot újítottak fel, és új hegesztő műhelyt alakítottak ki. Hogyan foglalná össze a lezárult fejlesztést? Milyen megrendelések indokolták a beruházást?
– Megítélésem szerint nagyon jól sikerült beruházást fejeztünk be tavaly. Maga az építkezés 2016 januárjában kezdődött és szeptemberre lényegében be is fejeződött. Ez idő alatt elkészült egy 7800 m2-es többszintes csarnok, melyben 4800 m2 gyártóterület és 1100 m2 raktár létesült, a kiszolgáló létesítmények mellett pedig helyet kapott az épületben egy étkező és az üzemorvosi rendelő is. Az épület a modern kor minden igényét kielégíti, a kivitelezés gyors volt és nem léptük túl az előzetesen kalkulált bekerülésim 1,2 milliárd forintos összeget sem. A beruházást a döntés időpontjában még jövőbeni megrendelések indokolták, mivel bővülésre a régi csarnokokban már nem volt lehetőség. Az idő igazolta a döntést, mivel 2016 végére már négy új autóipari projekt realizálódott, ezeknek a gyártását nyertük el.

– Milyen projektekről számolhat be?
– Az új projektek főleg az elektromechanikai üzemünket érintették, elektromotorokba épülő szénkefe tartó egységek szerelését jelentették. Ezekhez a kefetartókhoz a kábeleket és fojtótekercseket is magunk gyártjuk. Szintén több új autóipari projektet nyert az induktív üzemünk is, melyek gyártását az új épület révén felszabaduló régi csarnokokba tudtuk telepíteni. Megjegyzem, hogy a felszabadult régi csarnokainkat is teljesen felújítottuk az újbóli használatba vétel előtt.

– Milyen gépeket vásároltak a beruházások során?
Gépvásárlásainkat az új termékek gyártósorai és a folyamatosan növekvő minőségi követelmények határozzák meg. Tekintettel arra, hogy a konkrét gyártóeszközöket és sorokat a saját gyártásfejlesztési részlegünk tervezi és építi meg, a külső beruházások legnagyobb részt egyedi eszközöket érintettek, úgymint hegesztő berendezések, kamerák, érzékelők, különféle automatizáláshoz szükséges alkatrészek. Így az elmúlt két évben az elektromechanikai területen mintegy 300 millió forint, az induktív területen pedig közel 200 millió forint gépberuházást valósítottunk meg. További 25 millió forintot fordítottunk a minőségbiztosítást szolgáló mérőgépek és vizsgáló berendezések beszerzésére. A beruházásokat teljes egészében önerőből valósítottuk meg, pályázati pénzben nem részesültünk.

– Készülnek további fejlesztésre, beruházásra?
– Természetesen vannak beruházások idén és lesznek a következő években is, de várhatóan nem abban a nagyságrendben, mint az elmúlt 2-3 évben. Ami a gyártáshoz, a termelés bővüléséhez szükséges, azt megvesszük, megépítjük, az egyetlen még öreg, elavult csarnokunkat felújítjuk, de például új csarnokban egyelőre nem gondolkodunk. A közelmúlt beruházásainak optimalizálására és minél jobb kihasználására fókuszálunk.

– Mennyire jellemző az automatizálás? Robotokat is vásároltak?
– A kábelgyártás területén már régóta használunk automata gépeket, melyek egyedi kábelek komplett megmunkálását végzik. A szerelést illetően: korábbi termékeink gyártása nagyobbrészt manuális szereléssel történt és történik, amihez azonban használunk részben automatizált eszközöket. Az így készült termékeket automatizált végellenőrzésnek vetjük alá, csak azt követően hagyhatják el a gyártósort. Az új projektek esetében már automatizált gyártósorokban gondolkodtunk. Ezen sorok is tartalmaznak még manuális mozzanatokat, de valamennyi érdemi műveletet automata állomás végez. A vezérlés a soron lévő valamennyi alkatrésznek pontosan ismeri a státuszát, garantált, hogy az esetlegesen hibás alkatrészeket elkülöníti. Fontos megemlíteni, hogy az állandósult munkaerőhiány és a növekvő bérek is egyértelműen az automatizálás felé terelik a gyártást. Ez a régebbi gyártásainkra is érvényes, amelyeknek átvizsgálása folyamatban van és ahol lehet, pótlólag automatizáljuk a munkaállomásokat. Sőt már ott tartunk, hogy a viszonylag új, automatizált gyártósoraink manuális munkahelyeit is elkezdtük áttervezni, folyamatban van az átépítésük automatizáltra. Gyártósorainkon az alkatrészek zárt rendszerű szalagos továbbítással jutnak egyik munkaállomásról a következőre, ahol manipulátorokkal és egyedi kiépítésű automatákkal végezzük a megmunkálást. A klasszikus robotok, robotkarok alkalmazása jelenleg kezdődik nálunk. Idén két robotcella beépítését tervezzük a sorainkba, egyenként két robotkarral. Ettől a fejlesztéstől műszakonként 2-2 manuális munkahely kiváltását várjuk.

– A munkaerőhiány és az automatizálás, digitalizálás átalakítja az ipart. Mit gondol, a következő években milyen szakmákra lesz leginkább szükség? Mit érdemes tanulni?
– Egyre nehezebb prognosztizálni, hogy milyen szakmákra lesz szükség a jövőben. A világ nagyon gyorsan változik körülöttünk, egy azonban biztos: az emberi agyra, a gondolkodásra mindig szükség lesz! Annak érdekében, hogy gyorsan tudjunk alkalmazkodni a változó körülményekhez, tanulni érdemes megtanulni. Így könnyen tudunk majd új szaktudást, vagy akár több új szakmát is elsajátítani. Az analitikus gondolkodásra épülő szakmák – így az informatikához, gépészethez, elektronikához kapcsolódó végzettségek még mindig jelentős előnyt jelentenek a munkaerő-piacon.

– Milyen munkakörökbe keresnek emberek jelenleg? Melyik területre a legnehezebb embert találni?
– Mechanika gyáregységünkbe az egyik legnagyobb vevőnk bővítése miatt újgenerációs, nagy sebességű csomagvizsgáló röntgenberendezések gyártásához keresünk hegesztőket, CNC gépkezelőket és festőket. A főleg autóipari területre szállító mechatronikai gyáregységünkbe szintén kapacitásbővítés miatt gépbeállító munkakörbe is tudunk munkát biztosítani. A műszaki szakmák hiánya évek óta általános probléma – a médiában is folyamatosan tudósítanak erről. Igaz érezhető pozitív tendencia is: idén például jóval több hegesztőt sikerült alkalmaznunk. Egyelőre kérdéses, hogy csak egy átmeneti jelenséget tapasztalunk-e, vagy tartósan javul a helyzet. Ha tágabb perspektívából vizsgáljuk a kérdést, a jó szakember más ágazatokban is hiányzik. Talán már nem is érdemes hiányszakmáról beszélni, hiszen lassan már majdnem minden szakma annak minősül.

– Hogyan biztosítják az utánpótlást? Tanulókat foglalkoztatnak?
– Gépi forgácsoló szakmában évek óta foglalkoztatunk tanulószerződéssel diákokat. Egybefüggő nyári gyakorlatra ezen a szakmán kívül logisztika, informatika, minőségbiztosítás, HR területre fogadunk rendszeresen diákokat. Felsőfokú intézmények hallgatóinak – elsősorban gépészeti területen – szakdolgozatíráshoz kínálunk konzultációs lehetőséget. Szekszárdi Szakképzési Centrum, Paksi Energetikai Szakgimnáziummal szorosabb az együttműködésünk. Két éve a Pécsi Tudományegyetem KPVK karáról külföldi HR szakos hallgatók töltenek nálunk egy gyakorlati napot.

– Gyanítom, az állandó fejlesztések megkövetelik az állandó továbbképzéseket is. Milyen képzések zajlanak a vállalatnál?
– Természetesen vannak képzések, de elsősorban a működésünkhöz szükséges alapképzések zajlanak. Például targoncavezetői képzés. Most benyújtottuk a GINOP 6.1.6-17 képzési pályázatot, amitől azt reméljük, hogy sikeres pályázat esetén ennek segítségével tovább tudjuk bővíteni a képzési kínálatunkat elsősorban az úgynevezett soft skill tréningek terén.

Kiemelt Partnereink