Archív Mi mennyi az autó csomagtartójában?

Mi mennyi az autó csomagtartójában?

autopro.hu | 2010.10.19 13:19

Mi mennyi az autó csomagtartójában?

Az autó csomagtartója nem szabályos test, bonyolult, sokszor zegzugos kialakítású. Űrtartalmát VDA-szabvány szerint mérik.

Hirdetés

Az autós hirdetések már régóta bizonygatják – írja a muszermania.blog.hu –, hogy nemcsak az utasokat, hanem a hozzájuk tartozó holmit is képesek elvinni, és nem is akármennyit. Eleinte a grafikusok rajzoltak éppen a csomagteret kitöltő bőröndsorozatot az autókba, később az objektív összehasonlítás érdekében számokat adnak meg a csomagtér méretére. Eltekintve az erősen bulvár „hullás” mértékegységtől, gyakorlatilag mindig liter dimenziójú ez a mennyiség – legalábbis a személyautóknál. Vajon hogyan mérik ezt meg?

Az igazság az, hogy egyfelől mérhető, másfelől számítható az adat. Mielőtt ezekbe belemennénk, térjünk ki arra, hogy mit is mérünk/számolunk ki tulajdonképpen? A legtöbb csomagtartó nem szabályos test, igen bonyolult, sokszor zegzugos kialakítású. Számoljunk bele minden kitüremkedést, vagy lyukat? Vagy épp ellenkezőleg, redukáljuk egy téglatestté? És hol a határa? A hátsó ülés pereme fölött ér, a kalaptartót leszedve? Nyilván, ha minden zegzugot bele szeretnénk számolni nagyobb érték jönne ki, jobban hangzana, a második esetben pont ellenkezőleg.

Ezt a két gondolkodást gyúrja össze a leggyakrabban használt VDA szabvány, ami lényegében megegyezik az ISO 3832-vel és a DIN 70020-1-sel. Ez esetben 200x50x100 mm-es élhosszúságú hasábokkal kell kitölteni a csomagteret. Mivel mindegyik térfogata 1 liter, ezért ahány ilyen hasábot be lehet tömni a csomagtérbe, annyi literes. Így végül nem növelik a méretet irreálisan a kis kiugrások, viszont elég jól közelíti a tényleges használati tárgyakkal való megpakolhatóságot. A precíz gyártók jelzik, hogy a kalaptartó alatt vagy a plafonig értendő ez az adat, valamint megadják a szabvány számát is.

Ahány hasább, anyi liter.

A végére egy gondolat. Az autóiparban gyakori, hogy a verseny az adatok turbózásává fajul, miközben pont az ergonómia, a gazdaságosság szorul háttérbe. Kérdés: vajon az 1960-as FIAT 500-as 30 literes, vagy a 2010-es Opel Astra 310-es csomagtartójába kell nagyobbat emelni a 24-es pakk Soproni Ászokon?

Kiemelt Partnereink