Archív Még mindig csökkenő a trend az Európai autópiacon

Még mindig csökkenő a trend az Európai autópiacon

K. A. | 2010.11.20 18:32

Még mindig csökkenő a trend az Európai autópiacon

A fejlődés korábbi jelei ellenére az európai újautó-piacon továbbra is a csökkenés a jellemező trend – derül ki a JATO Dynamics (globális autóipari piackutató cég) legfrissebb piaci sajtóösszefoglalójából.

Hirdetés

Az európai új autók eladásai októberben 4.6 %-kal maradnak el a tavaly októberi eredményektől. Az öt nagy - Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország - kivétel nélkül csökkenésről számol be, míg közép-kelet európai piacok általánosságban, néhány kivétellel egyre szebben teljesítenek. Érdekes, hogy a súlyos gazdasági gondokkal küzdő Írország 114.7 %-kal teljesítette túl októberben a tavaly ilyen kori új autó eladásait. Ez elsősorban a még futó roncs-beszámítási programjuknak köszönhető, mely tavaly ilyenkor még nem volt elérhető.

Az Európa 10 legsikeresebb márkáját tömörítő toplista 8 szereplőjének eladásai elmaradtak a tavaly októberi eredményeiktől, egyedül a BMW (6.3%) és az Audi (1.4) büszkélkedhet darabszám növekedéssel. Az eladott új autók tekintetében továbbra is a Volkswagen a listavezető, a Golf és a Polo pedig a kontinens jelenleg két legkeresettebb modellje.

Piacok teljesítménye
A válság ellenére nagyon sikeresek a nagyméretű prémium modellek, melyek értékesítési darabszámai folyamatosan nőnek. Az 5-ös BMW-ből 68 %-kal több fogyott idén októberben, mint tavaly, a Land Rover Range Roverből és a Mercedes E osztályból pedig 41 %, illetve 13 %-kal több került forgalomba.

David Di Girolamo, A JATO Consult üzletágvezetője szerint nehéz teljesen valós képet látni az autópiac teljesítményéről – ugyanis tavaly ilyenkor sok országban még javában dübörögtek a roncs-programok, ám kétségtelenül azt mutatják az adatok, hogy még hosszú az út a teljes talpra állásig - a legtöbb piac, ahol nem volt roncsbeszámításai akció, már a növekedés útjára állt.

A klasszikus 5-nagy európai piac új-autó eladási eredményei folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak a tavalyi év bázis számaihoz képest. Ugyan még mindig Németország az iparág legnagyobb európai piaca, szomorú tény, hogy az idei év első 10 hónapjában csaknem 900 ezerrel kevesebb új gépkocsi kelt el náluk, mint egy évvel ezelőtt.

A nyugati trendekkel ellentétben Közép-Kelet-Európa szinte összes országában eladási növekedés volt októberben a tavalyi évhez képest. Észtországban ez a gyarapodás 46, Lengyelországban 20, Szlovákiában pedig 10 % volt idén októberben. A kelet-európai régióban tapasztalható növekedés ugyan nem elegendő ahhoz, hogy a teljes kontinens viszonylatában éreztesse a hatását, az viszont egyértelműen jó jel, hogy a válságtól leginkább sújtott országokban már egyértelműen megindult a fejlődés.

Írország nagy visszhangot keltő gazdasági nehézségei ellenére a piac újautó-eladásai októberben 114.7 %-kal magasabbak, mint tavaly októberben, az év első tíz hónapjában a növekedésük pedig 53.1 %-os volt. Itt most tapasztalható a legtöbb nyugat-európai országban tavaly dübörgő roncsprémiumok által gerjesztett ugrásszerű keresletnövekedés, és a szakma kíváncsian várja, hogy az roncsakciók kifutását követően merre megy tovább az ír piac.

Az év első tíz hónapjának eladási számait vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest rosszabb képet. E két országban az idei éve első 10 hónapjában 31.2, illetve 32.3 %-kal fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi-, már javában válsággal sújtott év azonos időszakában.

Márkák teljesítménye
A Volkswagen továbbra is vezeti az európai eladási tabellát annak ellenére, hogy a márka októberi teljesítménye 12.9 %-kal alulmúlta az egy évvel ezelőtti értékesítési eredményeit. A Fiat volt a hónap legnagyobb vesztese 35.7 %-kos forgalomeséssel októberben, éves szinten pedig 17.3 %-kal. Külön aggodalomra ad okot, hogy a hazai, olasz piacon is igen nagy volt a visszaesés – a Punto és a Panda eladásai 35 illetve 39 %-ot estek a tavalyi év azonos időszákoz viszonyítva.

A top tízes listán csupán a BMW-nek és az Audinak sikerült októberi eladásaikat növelni 2009 azonos hónapjához képest, ezzel az eredménnyel kiszorítva a Toyota-t a hónap európai tízes ranglistájából.

Modellek teljesítménye
A Volkswagen Polo továbbra is népszerű; a top 10-ből egyedül neki sikerült októberi eladásait növelnie. Az új Polónak köszönhetően a modell eladásai egyre közelítenek a Ford Fiestáéhoz, melyből viszont 35.3 %-kal kevesebb fogyott, mint tavaly októberben.

Kiemelt Partnereink