Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Három üzeme is leállt a Stellantisnak
2024.04.26 09:18Szerszámgép innovációk sorát hozza az MTC az Ipar Napjaira
2024.04.26 08:23Beszerzési Konferencia 2024 – Tangó a forró parketten
2024.04.26 07:19Áttörést ért el a Siemens
2024.04.26 06:24Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szilasi Péter Tamás: az elektromos hajtás kikerülhetetlen
Milyen lavinát indít el egy 1929-es Citroën elektromos hajtásúvá alakítása? Hogyan változtat ez az átlagember hozzáállásán? Milyen változásokat hoz autóiparban? A Mobilis ügyvezetőjével a VoltTimer projekt kapcsán beszélgettünk.
Csaknem egy évvel ezelőtt, egy európai uniós támogatású projekt keretében (TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0055) felhívást tett közzé a győri Mobilis Interaktív Kiállítási Központ, a Felfedezések Háza. Vállalkozó kedvű veteránautó tulajdonosokat hívtak fel arra, hogy járművüket elektromos hajtásúvá átalakítva keljenek versenyre egymással. Az eseménysorozat mögé olyan szakmai partnerek álltak mint a Széchenyi István Egyetem, a Willisits Mérnökiroda, illetve a Combinatory Kft. mint kommunikációs partner. A felhívásra olyan veteránautó-tulajdonosok jelentkezését várták, akik fogékonyak az előremutató változtatásokra és újító szándékkal átalakítanák éltes korú járműveiket a verseny révén biztosított szakmai segítséggel. Azt kívánták bemutatni, hogy kis affinitással, megfelelő szakmai támogatás mellett szinte bárki képes arra, hogy járművét elektromos vagy alternatív meghajtásúra alakítsa át.
Szilasi Péter Tamás |
– Március 15-én zárult a beszédes nevet kapott VoltTimer-projekt. Régiből új, környezettudatosság, alternatív hajtás, veterán autók – hogyan lehet ezeket a címkéket egy rendezvényen belül összesűríteni?
– Az a gondolat, hogy valami olyannal foglalkozzunk, ami a jövőnek szól és az elektromos hajtással foglalkozik, talán triviálisnak mondható. Ez az elképzelés nem új keletű: Győrben egyáltalán nem, a Széchenyi István Egyetemen pedig végképp. Sokan foglalkoznak már azzal a témával, ami az új világot vetíti elő. Egyre több gyártó tesz erőfeszítéseket azért, hogy egyszer az elektromos közlekedés megvalósítható legyen. Azonban úgy tapasztaljuk, ezek nem érik el vagy nem érintik meg a közvéleményt. Éppen ezért a VoltTimer versennyel azt a célt tűztük ki, hogy a kérdésben felsorolt, össze nem illő elemeket úgy sűrítsük össze, hogy az meghökkentő legyen és felfigyeljenek rá az emberek. A kormányzat tervei szerint 2020-ig 68 ezer töltőállomás lesz elérhető elektromos autók számára. Ez a terv azonban akkor éri csak el a valódi célját, ha az elektromos közlekedés iránt valóban tömegigény jelentkezik majd, a széles közvélemény is elfogadja ezeknek a járműveknek a létjogosultságát, és mint felhasználók is mind többen megbarátkoznak velük.
– Milyen szerepet tud ebben a rendezvény vállalni? Hogyan tudja előcsalni a környettudatosságra való az igényt az emberekből?
– A VoltTimer verseny során négy csapat alakította át veterán autóját tisztán elektromos hajtásúvá. A dobogó legfelső fokára végül az a team állhatott, melynek tagjai egy 1929-es Citroënt változtattak át a szakmai támogatók segítségével. Mondanom sem kell, felszalad az ember szemöldöke, ha azt látja, hogy egy szinte lovaskocsi formájú, múlt század elejei autón is megoldhatóak ezek a változtatások. Ha akár egy ilyen régi járműbe is beépíthető a modern hajtáslánc, elgondolkodik az ember, hogy akár a saját autójába is átültethető lehet ez a technika.
– Milyen feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy utólagosan elektromossá alakított autók közlekedhessenek az utakon?
– A technika, a tudás adott, és vannak szakemberek is, akik ezzel foglalkoznak. A legfontosabb feladat egy olyan szabályozórendszer lefektetetése, ami egyértelmű, kiszámítható keretet ad és egyben támogató környezetet is teremt az átalakításokhoz. A kérdés az, pontosan milyen vizsgáknak, kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy egy átalakított autó rendszámot kapjon. Akár az is elképzelhető lehet, hogy az OT-s rendszám mintájára, az utólagosan átalakított járműveket is külön rendszámmal ismernék el, biztosítva ezzel egyfajta különleges elbánás lehetőségét számukra. A Mobilis projektjének nyomán, lehetnének akár VT rendszámosak is a jövő „volttimerei”, ahol a V, nem a jármű életkorára, hanem annak átalakított elektromos voltára utalna.
Kattintásra képgaléria nyílik. |
– Milyen érvek szólnak az elektromos hajtás és az átalakítás mellett?
– A hajtásrendszer legfontosabb előnye a benzin és dízel üzemanyagokkal szemben, hogy az üzemeltetés során a költségek csupán mintegy egyötödével kell számolni kilométerre vetítve. Az átalakítás költségei eltérőek lehetnek, de fél-, egymillió forintból mindenképpen elvégezhető. Napi használat mellett viszonylag gyorsan visszahozza az árát. Úgy gondolom, ezek az autók munkába járáshoz, bevásárláshoz felelnek meg leginkább, 100-150 kilométert tudnak egy feltöltéssel megtenni. A hosszabb távú közlekedés a jövő története.
– Hogyan tud bekapcsolódni a kezdeményezésbe az ipar?
– Elsősorban azok tudják ebből kivenni a részüket, akik autóátalakítással foglalkoznak, de azok is aktív szereplővé válnak, akik képesek alkatrészeket gyártani ehhez a hajtáslánchoz. Akár egy új iparág is kialakulhat a remotorizációra, melynek akár közép-európai dimenzióban is lehet létjogosultsága. Kezdetekben a garázscégek, kisebb vállalkozások érzik meg ennek a szelét, de az autógyártók is profitálhatnak, igaz először csak közvetetten, ebből a folyamatból. Ez utóbbi kissé ellentmondásosnak tűnhet, hiszen azt a célt tűztük ki, hogy minél többen döntsenek a már meglévő autójuk átalakítása mellett, s nem pedig új járművek megvásárlását generálja a kezdeményezés. Hosszú távon azonban az autógyártóknak is fontos lesz ez, hiszen bekerül a köztudatba az alternatív hajtás, igény születik a drágább, nem benzinnel és gázolajjal üzemelő autókra. Hogy egy példával éljek: aki átalakítja meglévő autóját, új jármű vásárlásakor inkább előnyben részesíti az autógyártók alternatív hajtású termékeit, mint az, aki egész életében benzinest vezetett csak. A VoltTimerrel nemcsak régi autókon kívántunk változtatni, hanem az emberek szemléletén is.
– Mindezek fényében mit gondol: hol tart a közlekedés fejlődése és mi lesz a végállomás?
– Azt gondolom, minden ismert technológiának vannak előnyei és hátrányai. Éppen ezért a Mobilis Interaktív Kiállítási Központban nem foglalunk állást egy hajtáslánc és energiahordozó mellett sem. Úgy vélem, nem is az egy járműben koncentrálódó többféle technikáé lesz a jövő. Inkább arra tenném le a voksom, hogy idővel kialakulnak majd a különböző célokat betöltő járművek. Megkülönböztetünk majd például hosszabb és rövid távú közlekedésre alkalmas járműveket. Nem bocsátkoznék jóslatokba, de úgy vélem, egyfajta párhuzamosság lesz jelen a közlekedésben jóideig. Az elektromos hajtás térnyerésének trendje azonban egyértelmű. Sokat elmond az, hogy ma már nincs olyan gyártó, ami nem foglalkozna ezzel a területtel. Hogy mennyi lehetőséget rejt, azt a Tesla példája bizonyítja a legjobban, ami önmagában egy marketing esettanulmány. Szinte nincs olyan, aki nem ismerné, pedig egy garast nem költöttek marketingre. Iparági etalonná nőtte ki magát. Az elektromos hajtást nem lehet hosszú távon kikerülni.
A VoltTimer verseny során átalakított járművekkel legközelebb az MVM Energia Futamon és különböző oldtimer rendezvényeken találkozhatnak az érdeklődők. Sőt, az autók bemutatkoznak a Formula Student Hungary egy betétprogramjaként is, így a nemzetközi közönség is megcsodálhatja azokat. |