Szolgáltatók Szilasi Péter Tamás: az elektromos hajtás kikerülhetetlen

Szilasi Péter Tamás: az elektromos hajtás kikerülhetetlen

Pardavi Mariann | 2014.05.08 12:10

Szilasi Péter Tamás: az elektromos hajtás kikerülhetetlen

Milyen lavinát indít el egy 1929-es Citroën elektromos hajtásúvá alakítása? Hogyan változtat ez az átlagember hozzáállásán? Milyen változásokat hoz autóiparban? A Mobilis ügyvezetőjével a VoltTimer projekt kapcsán beszélgettünk.

Hirdetés

Csaknem egy évvel ezelőtt, egy európai uniós támogatású projekt keretében (TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0055) felhívást tett közzé a győri Mobilis Interaktív Kiállítási Központ, a Felfedezések Háza. Vállalkozó kedvű veteránautó tulajdonosokat hívtak fel arra, hogy járművüket elektromos hajtásúvá átalakítva keljenek versenyre egymással. Az eseménysorozat mögé olyan szakmai partnerek álltak mint a Széchenyi István Egyetem, a Willisits Mérnökiroda, illetve a Combinatory Kft. mint kommunikációs partner. A felhívásra olyan veteránautó-tulajdonosok jelentkezését várták, akik fogékonyak az előremutató változtatásokra és újító szándékkal átalakítanák éltes korú járműveiket a verseny révén biztosított szakmai segítséggel. Azt kívánták bemutatni, hogy kis affinitással, megfelelő szakmai támogatás mellett szinte bárki képes arra, hogy járművét elektromos vagy alternatív meghajtásúra alakítsa át.

Szilasi Péter Tamás

Március 15-én zárult a beszédes nevet kapott VoltTimer-projekt. Régiből új, környezettudatosság, alternatív hajtás, veterán autók – hogyan lehet ezeket a címkéket egy rendezvényen belül összesűríteni?
Az a gondolat, hogy valami olyannal foglalkozzunk, ami a jövőnek szól és az elektromos hajtással foglalkozik, talán triviálisnak mondható. Ez az elképzelés nem új keletű: Győrben egyáltalán nem, a Széchenyi István Egyetemen pedig végképp. Sokan foglalkoznak már azzal a témával, ami az új világot vetíti elő. Egyre több gyártó tesz erőfeszítéseket azért, hogy egyszer az elektromos közlekedés megvalósítható legyen. Azonban úgy tapasztaljuk, ezek nem érik el vagy nem érintik meg a közvéleményt. Éppen ezért a VoltTimer versennyel azt a célt tűztük ki, hogy a kérdésben felsorolt, össze nem illő elemeket úgy sűrítsük össze, hogy az meghökkentő legyen és felfigyeljenek rá az emberek. A kormányzat tervei szerint 2020-ig 68 ezer töltőállomás lesz elérhető elektromos autók számára. Ez a terv azonban akkor éri csak el a valódi célját, ha az elektromos közlekedés iránt valóban tömegigény jelentkezik majd, a széles közvélemény is elfogadja ezeknek a járműveknek a létjogosultságát, és mint felhasználók is mind többen megbarátkoznak velük.

Milyen szerepet tud ebben a rendezvény vállalni? Hogyan tudja előcsalni a környettudatosságra való az igényt az emberekből?
A VoltTimer verseny során négy csapat alakította át veterán autóját tisztán elektromos hajtásúvá. A dobogó legfelső fokára végül az a team állhatott, melynek tagjai egy 1929-es Citroënt változtattak át a szakmai támogatók segítségével. Mondanom sem kell, felszalad az ember szemöldöke, ha azt látja, hogy egy szinte lovaskocsi formájú, múlt század elejei autón is megoldhatóak ezek a változtatások. Ha akár egy ilyen régi járműbe is beépíthető a modern hajtáslánc, elgondolkodik az ember, hogy akár a saját autójába is átültethető lehet ez a technika.

Milyen feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy utólagosan elektromossá alakított autók közlekedhessenek az utakon?
A technika, a tudás adott, és vannak szakemberek is, akik ezzel foglalkoznak. A legfontosabb feladat egy olyan szabályozórendszer lefektetetése, ami egyértelmű, kiszámítható keretet ad és egyben támogató környezetet is teremt az átalakításokhoz. A kérdés az, pontosan milyen vizsgáknak, kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy egy átalakított autó rendszámot kapjon. Akár az is elképzelhető lehet, hogy az OT-s rendszám mintájára, az utólagosan átalakított járműveket is külön rendszámmal ismernék el, biztosítva ezzel egyfajta különleges elbánás lehetőségét számukra. A Mobilis projektjének nyomán, lehetnének akár VT rendszámosak is a jövő „volttimerei”, ahol a V, nem a jármű életkorára, hanem annak átalakított elektromos voltára utalna.

Volttimer
Kattintásra képgaléria nyílik.

Milyen érvek szólnak az elektromos hajtás és az átalakítás mellett?
A hajtásrendszer legfontosabb előnye a benzin és dízel üzemanyagokkal szemben, hogy az üzemeltetés során a költségek csupán mintegy egyötödével kell számolni kilométerre vetítve. Az átalakítás költségei eltérőek lehetnek, de fél-, egymillió forintból mindenképpen elvégezhető. Napi használat mellett viszonylag gyorsan visszahozza az árát. Úgy gondolom, ezek az autók munkába járáshoz, bevásárláshoz felelnek meg leginkább, 100-150 kilométert tudnak egy feltöltéssel megtenni. A hosszabb távú közlekedés a jövő története.

Hogyan tud bekapcsolódni a kezdeményezésbe az ipar?
Elsősorban azok tudják ebből kivenni a részüket, akik autóátalakítással foglalkoznak, de azok is aktív szereplővé válnak, akik képesek alkatrészeket gyártani ehhez a hajtáslánchoz. Akár egy új iparág is kialakulhat a remotorizációra, melynek akár közép-európai dimenzióban is lehet létjogosultsága. Kezdetekben a garázscégek, kisebb vállalkozások érzik meg ennek a szelét, de az autógyártók is profitálhatnak, igaz először csak közvetetten, ebből a folyamatból. Ez utóbbi kissé ellentmondásosnak tűnhet, hiszen azt a célt tűztük ki, hogy minél többen döntsenek a már meglévő autójuk átalakítása mellett, s nem pedig új járművek megvásárlását generálja a kezdeményezés. Hosszú távon azonban az autógyártóknak is fontos lesz ez, hiszen bekerül a köztudatba az alternatív hajtás, igény születik a drágább, nem benzinnel és gázolajjal üzemelő autókra. Hogy egy példával éljek: aki átalakítja meglévő autóját, új jármű vásárlásakor inkább előnyben részesíti az autógyártók alternatív hajtású termékeit, mint az, aki egész életében benzinest vezetett csak. A VoltTimerrel nemcsak régi autókon kívántunk változtatni, hanem az emberek szemléletén is.

Mindezek fényében mit gondol: hol tart a közlekedés fejlődése és mi lesz a végállomás?
Azt gondolom, minden ismert technológiának vannak előnyei és hátrányai. Éppen ezért a Mobilis Interaktív Kiállítási Központban nem foglalunk állást egy hajtáslánc és energiahordozó mellett sem. Úgy vélem, nem is az egy járműben koncentrálódó többféle technikáé lesz a jövő. Inkább arra tenném le a voksom, hogy idővel kialakulnak majd a különböző célokat betöltő járművek. Megkülönböztetünk majd például hosszabb és rövid távú közlekedésre alkalmas járműveket. Nem bocsátkoznék jóslatokba, de úgy vélem, egyfajta párhuzamosság lesz jelen a közlekedésben jóideig. Az elektromos hajtás térnyerésének trendje azonban egyértelmű. Sokat elmond az, hogy ma már nincs olyan gyártó, ami nem foglalkozna ezzel a területtel. Hogy mennyi lehetőséget rejt, azt a Tesla példája bizonyítja a legjobban, ami önmagában egy marketing esettanulmány. Szinte nincs olyan, aki nem ismerné, pedig egy garast nem költöttek marketingre. Iparági etalonná nőtte ki magát. Az elektromos hajtást nem lehet hosszú távon kikerülni.

A VoltTimer verseny során átalakított járművekkel legközelebb az MVM Energia Futamon és különböző oldtimer rendezvényeken találkozhatnak az érdeklődők. Sőt, az autók bemutatkoznak a Formula Student Hungary egy betétprogramjaként is, így a nemzetközi közönség is megcsodálhatja azokat.

Kiemelt Partnereink