Szolgáltatók Szijjártó Péter nem ért egyet a Daimler vezérével

Szijjártó Péter nem ért egyet a Daimler vezérével

Gégény István | 2015.09.09 16:00

Szijjártó Péter nem ért egyet a Daimler vezérével

Győrben beszélgettünk a külügyminiszterrel, aki örül, ha azért kritizálják az országot, mert sikeres az autóipar. A bevándorlás viszont szerinte nem ad választ a honi munkaerőpiac kihívásaira.

Szijjártó Péter

Az Audi Hungaria második, méreteit, kapacitását és az általa elérhető termelési teljesítményt tekintve egyaránt óriási logisztikai központjának megnyitóján a kormány képviseletében Szijjártó Péter is részt vett. Köszöntő beszédében tételesen felsorolta, milyen kimagasló eredményeket ért el a járműipar hazánkban – nem titkolva, hogy ebben óriási szerepe van a győri autógyárnak.

Szakportálunk ennek nyomán elsőként arra a kritikára várta a tárcavezető válaszát a rendezvényt követően, miszerint akár veszélyt is hordozhat magában az iparági értelemben vett egy lábon állás. Van némi logika az egyre több helyről hallható felvetésben, hiszen ha csupán egy-két autógyár úgy döntene, hogy máshová telepíti át tevékenységét – ez egyébként nem tűnik reálisnak –, azt igencsak megsínylené a magyar gazdaság.

– Azt szeretném, ha minél többet kritizálnának azért, hogy egyre több autóipari beruházást jelentek be – válaszolt derűsen Szijjártó Péter. Beszélgetésünk másnapján egyébként a Bosch miskolci telephelyének 9,3 milliárd forintos fejlesztésének bejelentésénél is szerepet kapott a miniszter, csütörtökön pedig az Opel adja át új tudásközpontját Szentgotthárdon.

– Komolyra fordítva a szót: az autóipar köztudottan rendkívül diverzifikált módon vonzza magához az egyéb beszállítói tevékenységeket. Ha van fejlett autóiparunk, akkor van fejlett elektronikánk, fejlett IT-nk, és kell, hogy legyenek olyan szolgáltatások is, amelyek a mindennapi működéshez szükségesek, logisztikától a takarításig, de említhetném akár a közlekedési, irodai szolgáltatásokat. Tegyük azt is világossá, hogy ha az autóipar jól húz, akkor magával visz más ágazatokat is. Ha tehát sok ilyen kritikát kapunk, attól rendkívül boldogok vagyunk – mondta a politikus.

A logisztikai csarnok átadásakor elhangzott, hogy ezzel fejlesztéssel 500, a szomszédban álló, 1-es számú logisztikai központ tevékenysége révén újabb 500 állást teremtettek Győrben a négykarikások. Nyilvánvalóan az olcsóbb, ám minőségi munkaerő miatt is fejlesztenek a multinacionális cégek Magyarországon. Ennek kapcsán arról érdeklődtünk a miniszternél, vajon az állam kíván-e, tud-e olyan ösztönzést elérni, amely révén anyagiak vonatkozásában valamennyire felzárkózhatunk a nyugat-európai bérekhez.

– Az a jó nekünk, ha minél több pénz marad az emberek zsebében, ez nyilvánvaló. Ezért is döntöttünk a rezsicsökkentés mellett. Arra viszont nagyon kevés befolyásunk van, hogy a magáncégek hogyan alakítják a fizetéseiket. Mi kétféleképpen tudjuk elérni, hogy több pénz maradjon az embereknél: a kiadásaik csökkentése mellett csökkentjük az adóikat is. Ezt megtesszük jövőre is, amikor már csak 15 százalék lesz a személyi jövedelemadó egységes kulcsa. A bérek kapcsán úgy gondolom, ha valaki itt, az Audiban dolgozik hosszú évek óta, ez arra utal, hogy elégedett az itteni munkakörülményekkel. Természetesen látjuk a fizetések közti különbségeket, és nagyon reméljük, hogy hamarosan versenyképesek lesznek például ennek a győri vállalatnak a bérei egy másik országban működő gyáruk fizetéseivel – fogalmazott Szijjártó Péter.

Az Audi Hungaria második győri logisztikai központjának (LOC 2) átadója
Thomas Faustmann és a miniszter a győri csarnokavatón - galéria

Miután a jelenlévő sajtómunkások többsége az aktualitások mentén főként a bevándorlásról kérdezte a minisztert, egy járműipari vonatkozást mi is felvetettünk zárszóként. Dieter Zetsche, a Daimler konszern vezetője ugyanis a közelmúltban határozottan kiállt a menekültek alkalmazása mellett – szerinte a német járműiparnak épp ilyen jól képzett, tetterős kollégákra van szüksége. Talán a munkaerőhiánnyal küszködő magyar vállalatok is felfedezhetnék a folyamatban rejlő lehetőséget; a külügyek hazai fő felelőse mégsem osztja a német autógyártó első emberének nézeteit. – A magyar munkaerőpiac kihívásaira nem a bevándorlás fogja megadni a választ, ebben biztos vagyok – reagált röviden felvetésünkre a miniszter.

Sajtóértesülések szerint ugyanakkor a CBA már jelezte, hogy tárt karokkal fogadja a menekülteket, szívesen adna a kereskedelmi cég a megfelelő végzettségű, kellő tapasztalattal bíró személyeknek munkát, akár szakképzést is szervezne számukra.

Kiemelt Partnereink