Szolgáltatók Pintér István: az ember a legfontosabb tényező

Pintér István: az ember a legfontosabb tényező

autopro.hu | 2015.11.23 09:39

Pintér István: az ember a legfontosabb tényező

A szervezet életében történt egyik legjelentősebb változás, hogy 2014 májusában a szövetség egyesületté vált, így az addigi Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) néven folytatja korábbi tevékenységét. Az elmúlt időszakot foglalta össze Pintér István elnök.

Az autóipari vállalatokat tömörítő nagy- és középvállalati szakmai egyesület jelenleg 42 vállalatot sorolhat tagjai közé: mind a négy hazai OEM-et, huszonhat nagy hazai Tier-1 és Tier-2-es autóipari vállalatot és hét, az autóiparhoz erősen kötődő szolgáltató vállalatot maga mögött tudhatja. Pintér István elnök szerint ez a sokszínűség adja az egyesület erősségét, hiszen széleskörűen rálátnak az iparágat érintő problémákra és megoldási javaslatokat vázolhatnak a megfelelő szervek felé.

Mint mondta, az elmúlt két évet az határozta meg, hogy elősegítsék az iparág minél mélyebb lehorgonyzását. Pintér István szerint ez kizárólag úgy érhető el, ha növeljük a hozzáadott értéket és a hazai kutatás-fejlesztési tevékenységet, valamint megfelelő lépéseket teszünk a magasan képzett szakember- és mérnökgárda kiépítésére.

– Ezt a három terület kell erősíteni, hogy a hazai járműipar megerősödjön. Mindemellett olyan stabil, kiszámítható gazdasági környezetet kell teremteni, amely támogatja az iparág fejlődését. Olyan szilárd alap kell, amire lehet építkezni. Úgy gondolom, a legfontosabb az ember! Be kell látni: a rendelkezésre álló munkaerő nem elegendő és nem megfelelő. Szerencsére ezt a kormányzat is felismerte és elkezdődött a megfelelő lépések megtétele.

Hozzátette, a munkaerőhiány jóval a probléma megjelenése előtt napirenden volt az egyesület életében. A tagok jelezték, milyen mennyiségű és tudású munkaerőre van szükség, így a kérdés az oktatás döntéshozóihoz is eljutott.

– Mindenekelőtt azt kell megérteni, hogy hiába alakultak ki bevett módszerek az oktatás és az ipar között – gondolok például a duális képzésre vagy a szakmai gyakorlatokra –, elsősorban az a feladat, hogy vonzóvá tegyük a fiatalok számára a járműipart. Úgy gondolom, szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen ez a szektor nem elvont tudomány, hanem kézzel fogható termékeket állítunk elő. Mivel az autók felkeltik a fiatalok érdeklődését, már csak azt kell megértetni a pályaválasztás előtt állókkal, hogy a járműipar vonzó perspektívát jelenthet számukra. Nem győzöm hangoztatni, ez a járműipar már nem az a járműipar, ami két-három évtizede volt. Klimatizált csarnokok, tiszta munkakörnyezet, karrierlehetőség: ezek a szavak írják körül a mai környezetet. Az a célunk, hogy elérjük: vonzó, megbecsült terület legyen és meg tudjon élni belőle az ember minden szinten, legyen szó szakmunkásról vagy mérnökről. Nagy hiány mutatkozik a szakmunkásokból és a mérnökökből, és továbbra is gondot okoz a nyelvtudás hiánya. Úgy látom továbbá, hogy a menedzserréteg is vékonyodott. Kevés az olyan szakember, aki el tud igazodni a világban, tudja, mely piacokon érdemes tárgyalni, és képes megértetni magát a különböző kultúrákban.

Pintér István elnök hozzátette, a MAGE egyfajta szakmai klub, amelyben a tagok képviseletét látják el. Az összejöveteleik lehetőséget teremtenek arra, hogy megoszthassák bevett gyakorlataikat, megbeszéljék az aktuális kérdéseket, az ágazatot érintő problémákat. Példaként a 2015 januárjában indult ekáer rendszert említette, ami általános feszültséget okozott. Végül a MAGE közbenjárásával sikerült úgy átformálni, hogy az a kormányzatnak megfelelő és a járműipar számára is elviselhető legyen.

A jövő céljairól szólva elmondta, ahhoz, hogy növelni tudják az egyesület befolyását, emelni szükséges a taglétszámot.

– Nem a tagság száma, hanem a minősége számít! A céljaink között eddig a 25-30 tag szerepelt, most pedig 60 fős tagságot tűztünk ki, ahol 70-30 százalék a gyártók és a szolgáltatók aránya. Az újak kiválasztásánál egyébként fontos szempont a már meglévő tagok véleménye. Ha bárki tud olyan indokot mondani, amely kizárja a tagságot, elutasítjuk az új felvételét. Véleményem szerint önmagában presztízsnövelő a tagság. Gyakorlati előnyei között szerepel, hogy tagjaink a programjainknak, szakmai fórumainknak, előadásainknak köszönhetően olyan személyekkel is találkozhatnak, akikkel egyébként nem sikerülne. A kis- és középvállalkozás vezetője találkozhat a multinacionális cég vezetőjével és értékes kapcsolat születhet ebből. Másik nagy előny, hogy az aktuális, kiemelt témákban hiteles tájékoztatást tudunk adni, ilyen lehet az érvényes munkajog, vagy a már említett ekáer. Gyorsan tudunk hatékony megoldást találni az egyesület ereje révén.

Kiemelt Partnereink