Szolgáltatók Grafének az elektromos autózás jövőjéért

Grafének az elektromos autózás jövőjéért

Panker Gergő | 2013.11.25 15:00

Grafének az elektromos autózás jövőjéért

A hagyományos akkumulátorok töltése sok időt vesz igénybe, így nem használhatóak hatékonyan a fékezési energia tárolására. A nemrég kifejlesztett grafén szuperkondenzátorok azonban képesek legalább annyi energia tárolására, mint hagyományos társaik, míg töltésük csupán 16 másodpercet vesz igénybe.

Hirdetés

Az elektromos autók elterjedésének ideje egyre közeledik. Ezeknek az egyik legfontosabb alkatrészük az akkumulátor. Manapság lítiumionos akkumulátorokat használnak, amelyek képesek a városi közlekedéshez elegendő energia tárolására.

Az autógyártók folyamatosan azon dolgoznak, hogy növeljék az elektromos autók hatásfokát, illetve hatótávját, melynek egyik lehetséges módja a fékezéskor normális esetben elvesző energia visszanyerése és újrafelhasználása. A hagyományos akkumulátorok esetében azonban ez problémát jelenthet, mivel a fékezés általában pár másodpercig tart és ez túlságosan gyors a manapság elterjedt akkumulátorok számára, amelyek töltése általában órákig is eltarthat. Az autógyártóknak tehát új módszerekhez kell folyamodniuk, hogy visszanyerhessék a fékezési energiát.

Az egyik legígéretesebb újítás a szuperkondenzátorok használata, amelyek rövid idő alatt képesek újratöltődni és energiát leadni. Számos autógyártó kísérletezik ezzel a technológiával, ám a szuperkondenzátorok még nem elég kiforrottak, hogy személyautókban is használni lehessen őket. Mindez azért van, mert bár gyorsan tölthetők, egyelőre nem képesek elegendő energiát tárolni, továbbá hajlamosak hamar tönkremenni, ahogy a folyamatos töltés és energialeadás hatására az anyagok elkopnak. Ez az eszköz legnagyobb hátránya, mivel jelenlegi formájában több millió alkalommal kellene kicserélni az autó élettartama során.

Santhajumar Kannappan, a Gwangju Institute of Science and Technology munkatársa és kollégái szerint azonban megtalálták az anyagot, amely megoldást jelenthet a technológia eddig tapasztalt problémáira: a grafént. A koreai intézet szakemberei grafénből készítettek szuperkondenzátorokat, amelyek közel annyi energia tárolására képesek, mint a lítiumion akkumulátorok. Töltésük és kisülésük csupán másodperceket vesz igénybe, továbbá több tízezer töltési ciklust is kibírnak.

A titok abban rejlik, hogy a grafént porózus formában alkalmazzák, amelynek így hatalmas belső felszíne lesz. Ezt úgy érik el, hogy a grafén-oxid részecskék számát ultrahangos fürdőben hidrazin felhasználásával csökkentik, majd az így kapott grafénport ezután érme alakú cellákba helyezik és 140 Celsius fokon 300 kg/cm-es nyomáson öt órán keresztül szárítják.

Az így keletkező grafén-elektród hab formában látható. Egy gramm grafénhab felszíne nagyobb, mint egy egész kosárlabdapályáé, amely azért fontos, mert az elektród így sokkal több elektrolitet (egy EBIMF 1 M nevű ionos folyadékot) képes befogadni, ez pedig azt befolyásolja, hogy a szuperkondenzátor mekkora töltést képes megtartani.

Kannappan és kollégái lemérték az általuk készített szuperkondenzátor teljesítményét és nagyon elégedettek voltak az eredménnyel. Elmondásuk szerint az anyag elektromos kapacitása több mint 150 farad/gramm, amelyet 64 wattóra/kg energiasűrűggel és 5 amperes áramsűrűséggel képes tárolni. Ez megközelíti a lítiumion akkummulátorok teljesítményét, amelyek energiasűrűsége 100 és 200 wattóra/kg között terjed.

A szuperkondenzátoroknak ezen felül további előnyei is vannak. Kannappan szerint csupán 16 másodperc alatt teljesen feltöltődnek, amelyet tesztjeik során 10 ezer alkalommal megismételtek az elektromos kapacitás jelentős csökkenése nélkül. – Ezek az értékek az eddigi legmagasabbak, amelyeket valaha tapasztaltak – mondja a szakember.

Mindez lenyűgöző eredménynek számít, amely indokolja a kutatók azon véleményét, hogy "a szuperkondenzátorok a közeljövőben akár elektromos járművekben is alkalmazhatóvá válhatnak". Amennyiben igazuk van, a közlekedésben használt elektromos járművek hamarosan képesek lesznek újrahasznosítani az eddig jórészt elvesztegetett fékezési energiát.

Forrás: technologyreview.com

Kiemelt Partnereink