Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mire képes a MegaLux?
Sorozatunk második részében a Kecskeméti Főiskola Ausztráliába készülő napelemes autóját mutatjuk be. Ezúttal is Kutasi Zoltán csapatvezető van a segítségünkre.
- Hogyan fejlődött a Megaméterből a MegaLux?
- A Megaméter és a MegaLux között nagy különbség van. Míg a Megamétert egy 45 köbcentiméteres benzinmotor hajtja, addig a MegaLux napelemes járművet egy kétezer wattos BLDC agymotor. A Megaméter egy futurisztikus jármű; 3 kerékkel és csepp alakú formával. A MegaLux már méreteiben is jobban hasonlít egy valódi autóhoz. A korábban megszerzett tapasztalatok a szénszálas kompozit technológiák terén nagy segítséget jelentettek a MegaLux önhordó (monocoque) karosszériájának elkészítésében. Az elektromos csoport szintén tudja kamatoztatni a Megaméter motorvezérlő elektronikájának fejlesztésekor tanultakat. Más csapattagok a forma tökéletesítéséhez szükséges numerikus áramlástani szimulációkban használták fel a korábban elsajátítottakat.
Nem hétköznapi jármű |
- Hogyan épül fel, mit tud ez a jármű? Mi a működési elve, melyek a menetdinamikai adatai?
- A MegaLuxnak egészen autó formája van, négy kereke közül csak az egyik hajtott, klasszikus módon az elsők kormányzottak. A karosszéria „katamarán” formájú: az egy nyomvonalon futó kerekek egy-egy „hajótestben” vannak, és ezeket középen egy elvékonyodó lap köti össze. Mindez azt a célt szolgálja, hogy a légellenállási tényező a lehető legkisebb legyen. A 13-szor ismételt optimalizációs sorozat után a légellenállási tényezőt 0,1415-re sikerült csökkentenünk. (Ez kb. fele akkorra, mint egy átlagos személykocsié.)
A 2000 W teljesítményű kefe nélküli agymotor akár 130 km/h-s sebességig képes a járművet felgyorsítani. A napenergia egy részét eltárolhatjuk egy 20 kg-os Li-ion akkumulátorban, így a felhős időszakokban van tartalékunk.
Az Ackermann kormánygeometria megvalósítására törekedtünk a tervezés folyamán. Nagy hangsúlyt fektettünk a tömegcsökkentésre, melynek köszönhetően a jármű össztömeg kb. csak 180 kg. Ebből mindössze 5 kg fémet használunk (az akkumulátort és a motort leszámítva).
25 ország 47 csapata vesz részt a World Solar Challenge versenyen |
- Mi a lényege a napelemes versenyautóknak?
- A napenergia ingyen és gyakorlatilag korlátlan mennyiségben áll az emberiség rendelkezésére. A napelemes versenyautók ennek az energiának az átalakításával, tárolásával és felhasználásával üzemelnek. A szigorú környezetvédelmi előírásokról számtalanszor lehet hallani. A napelemes autók egy alternatív megoldást adhatnak a járműipar számára. A mostani mérnökhallgatók ez irányú tapasztalatainak bővítésével a napelemes autók szélesebb körben is elterjedhetnek.
- Mi volt a fejlesztés legnehezebb feladata és hogyan oldották meg?
- Két nehézséggel kellett szembenézni. Az első maga a karosszéria megalkotása volt. Ebbe bele kell férnie a jármű minden alkatrészének, meg kell felelnie a szabályzatnak, biztonságosnak és gyárthatónak kell lennie, alakja markánsan befolyásolja a jármű légellenállását. Módosítása a gyártás után nem lehetséges, ezért nagy gondot fordítottunk a tökéletesítésére. A másik feladatot maga a napelemes technológia adta, hiszen korábbról ezen a területen nem volt semmilyen tapasztalatunk. Hosszadalmas kutatómunka és kísérletek előzték meg a tervezési műveleteket. Véghely Tamás, aki csapatunk külső segítője, a megújuló energia szakértőjeként segíti munkánkat.
- Milyen beszállítók segítették a jármű megépítését?
Kevés fémet használnak |
- Rengeteg hazai és külföldi cég segítette és támogatta munkánkat. Volt, aki a műszaki megoldásban, és volt, aki nagy árkedvezménnyel támogatott bennünket.
A gépészeti megvalósuláshoz hozzájárultak:
- szénszál kompozit műanyag: grm systems
- utánfutó: Autoflex-Knott
- szenzorok: Bosch
- kötőelemek: Fabory
- futómű alkatrészek: Fluro
- lengéscsillapítók: Accell Hunland
- alapanyag: Hidracél
- kompresszor: Kaeser
- szerszámok: InterCars
- szerszámok: Bravo Tools
Az elektronikai részek megvalósuláshoz hozzájárultak:
- alkatrészek: RS
- kábelek: Cabtec
- napelem: Gocherman Solar Technology
- agymotor: Mitsuba
- Milyen alkatrészeket építettek meg saját erőből?
- Tekintve, hogy ez egy prototípus jármű, a legtöbb alkatrész egyedi tervezésű és gyártású (karosszéria, kerékfelfüggesztések, lengőkarok, keréktárcsák, kormánymű, töltésvezérlők, adatgyűjtő, telemetria stb.). Igyekeztünk az összes olyan alkatrészt saját erőből megtervezni és gyártani, amit csak lehetett. Ebbe beletartozik a teljes karosszéria kivitelezése. A szénszálas futóműalkatrészeket is a hallgatói műhelyben gyártottuk le, saját készítésű hőkezelő kemencében.
- Mi lesz a jármű sorsa? Van érdeklődés nagy gyártóktól, beszállítóktól a technológiai vívmányaik iránt?
- A MegaLux elsődlegesen egy versenyautó, ezért egyéb nemzetközi napelemes versenyeken szeretnénk indulni vele. Egyelőre nem kaptunk gyártóktól és beszállítóktól érdeklődést, de nyitottak vagyunk bármilyen együttműködésre.
A MegaLux versenyautó - ezt jelzi a kormánya is |
- Kik vettek részt a jármű fejlesztésében?
Kapcsolat www.mega-gamf.hu www.facebook.com/MegaLux |
- A karosszéria és a pre-pregből készült alkatrészek tervezésénél és gyártásnál az én munkámat nagyban segítette Tóth István és Fazekas István. A futóműgeometria kialakításánál és az alkatrészek tervezésénél López Pérez David segített, aki Spanyolországból érkezett hozzánk. A kormánymű tervezése és az alkatrészek kiviteleztetésének megszervezése, a numerikus áramlástani szimulációk elvégzése Maróti Jozefina és Diósy Miklós feladata. Az elektromos team tagjai Tóth Ádám, Tóth Dániel, Sárkány Richárd és Csupor Dániel, akik a járművünk teljes elektronikai rendszerét, a járművezérlő elektronikát, a telemetriát tervezték meg, a kivitelezést segítették. Bagány Mihály fizikus a háttérszámításokat, energetikai elemzéseket, teszteket, kísérleteket végzi és irányítja. Jakab Mária a támogatók szervezésével, pénzügyek bonyolításával és a logisztikai feladatokkal foglalkozik. Fodor Antal műszaki tanár a gyártást koordinálja. Csák Bence és Véghely Tamás az elektromos csapat szakmai segítője.