Gyártók Vezettük az új Ford Transitot

Vezettük az új Ford Transitot

Biró Csongor | 2014.02.19 06:52

Vezettük az új Ford Transitot

A Ford Transit 2014 elején jelenik meg az európai utakon; a vállalat vadonatúj haszonjárműve alacsony üzemben tartási költségeket és jó teherszállító képességeket ígér. Kipróbáltuk hosszú, rövid és platós változatban is. Hátsókerék-meghajtással.

A vállalat legmodernebb globális padlólemezére épülő Transit a Transit Custom mellett jelenik majd meg az európai kínálatban. A Ford idén ünnepelte, hogy az ikonikus modell 1965-os bemutatása óta nemrégiben már a hétmilliomodik Transit is legördült a gyártósorról.

Ford Transit, a csőrös orrú furgon (fotók: Biró Csongor)


Fenntartási költségek
Jó hír az üzemeltetőknek, hogy az első-, hátsó- és összkerékhajtású változatokban egyaránt gyártott új Transit szerviz-intervalluma hosszabb lett (két év/ 50 000 kilométer), s a kötelező karbantartás időigénye 150 000 kilométeres futásteljesítményre vetítve 4,2 órára csökkent (a kifutó modell szervizigénye 5,4 munkaóra). A 23 javítási tételt vizsgáló Ford-elemzés szerint az új modell a nem tervezett karbantartások terén is javított: a hátsó féktárcsa javítása például 2,6 helyett csupán 1,3 munkaórát vesz igénybe. Az üzemanyagellátó rendszer költséges meghibásodását a szériában beszerelt Ford easy fuel rendszer küszöböli ki.


Az új modellgeneráció tervezése során a tartósság volt az egyik legfontosabb szempont. Az autó rendkívül erős karosszériaszerkezete nagy szilárdságú acélt és ultra nagy szilárdságú bóracélt is tartalmaz, s a karosszériára 12 év átrozsdásodás elleni garancia vonatkozik.

A fogyasztás mérséklésében segíti a sofőrt a 100 kilométer/órás fix sebességhatároló, a stop-start rendszer, az econetic változatok fogyasztását hat százalékkal sikerült lejjebb szorítaniuk (a kifutó modellhez képest) a gyáriaknak a sajtóanyag szerint. A 2,2 literes, 125 lóerős Duratorq TDCi dízelhez stop-start mellett alapáron jár a gyorsítás-vezérlés (üresben sem engedi jobban gyorsulni a járművet terhelt állapotban). A Transit econetic modellkínálata hat különféle áruszállítót foglal magában, egészen 3,5 tonna megengedett össztömegig.


A standard Transitban a 2,2-es egység háromféle teljesítménnyel választható (100, 125 és 155 LE), amelyhez hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltót társítottak. A vásárlók emellett megrendelhetik a 125 és 155 lóerős HDT6 motorokat is, amelyek megfelelnek az Euro VI károsanyag-kibocsátási szabványnak. A próbán mindhárom változatban az erősebb dízel tette a dolgát, csendesen. A járműveket 350-600 kilós batyukkal terhelték meg, így képet kaphattunk a teherjármű valós teljesítményéről. A rövid furgonban igazán erősnek éreztük a motort, a hosszított monstrum jobban megérezte az emelkedőket.

Raktér
A Transit raktere 11 százalékkal nagyobb lett, mint a kifutó modellé, és a járműben számos innovatív raktéri megoldás teszi egyszerűbbé és biztonságosabbá az áruszállítást. A halkan működő oldalsó tolóajtó nyílása 1300 milliméter széles, így az autó villástargoncával is rakodható.


A kifutó Transit rakterének befogadó képességéhez képest mindegyik modellváltozat mintegy 10 százalékkal tágasabb teret kínál: az L2 dobozos áruszállító maximális raktér-mérete (teljes acél rekeszfallal) 10,3-ról 11,2 köbméterre nőtt, így immár négy raklap szállítására is alkalmas, a padlón pedig 3 méter hosszú tárgyak is elférnek. A legnagyobb változat (Jumbo) rekeszfala mögött 15,1 köbméternyi rakománynak jut hely. A dobozos áruszállítók háromféle hosszúsággal és kétféle tetőmagassággal, valamint többféle megengedett össztömeggel (egészen 4,7 tonnáig) rendelhetők meg. A járművek számos új, intelligens megoldást is kínálnak: beépített, jól tapadó fellépő a hátsó lökhárítón; könnyen tisztítható raktérpadló; DIN/ISO szabványú rakományrögzítő pontok az oldalfalakon; LED-es raktérvilágítás; 3,5 tonnás vontató kapacitás a 360 HD modellek esetében.


A Transit további modellváltozatai között megtalálható még a dupla fülkés dobozos, a kombi és a kombi van, valamint a platós és a dupla fülkés platós kivitel is. A superjumbo változat 5 méteres platóval vagy dobozos kivitelekben is megrendelhető, a Transit személyszállító változatai közt pedig a 18 utas szállítására alkalmas M2 Bus is szerepel. Összesen 450 változatban lehet rendelni.

Vezetőfülke
A kabin tágasabb, mint a kifutó modell utastere: nagyobb lett a válltér, a fejtér, és javult a kilátás is, emellett pedig a vezetői üléspozíció is komfortosabb lett, mivel a kormányoszlop magasságában és mélységében egyaránt beállítható. Egyetlen zavaró tényező, hogy a kerékjárat miatt a vezető bal lábának alig marad hely a kuplung mellett. Jobb híján a lábtartón pihenteti. A jobb térdnek sem rózsás a helyzete, a középkonzol közepén helyet kapott váltó házába ütközik akarva-akaratlanul. A műszerfal igazán fordos, a Focus és a Transit Custom enteriőrjének minden javát élvezheti a sofőr. Sok a tároló. A kabin teljes szélességében végigfut a felső polc, a kettős utasülés alatt nagyméretű rejtett rekesz található. A 230 voltos elektromos csatlakozóról adapter nélkül is tölthetők a laptopok és egyéb eszközök. A kocsi mobil irodaként is megállja a helyét, a 2014-es év későbbi szakaszában a

Transitban számos olyan kényelmi berendezés is megjelenik majd, amelyek a Ford legújabb személyautóiban tűntek fel, többek közt a Ford sync hangvezérlésű fedélzeti csatlakozási rendszer, aminek segítségével a vezető hangutasításokkal is kezelheti kedvenc okostelefon-alkalmazásait. A vészhelyzeti segélyhívó egy esetleges baleset után segít az utasoknak kapcsolatot teremteni a helyi mentőszolgálatok operátoraival. A Transitban ezek mellett további személyautós technológiák is megjelentek.

A vezetősegédek közül rendelhető adaptív sebességtartó automatika akadályfelismerővel, sávelhagyásra figyelmeztető, fáradtságérzékelő, tolatókamera és vonóhorog asszisztens, statikus kanyarvilágítás, abroncsnyomás-figyelő. Az autóban a legmodernebb ESP működik kanyarsegéddel (a Ford által kifejlesztett megoldás biztonságos tempóra lassítja a járművet, ha túl nagy sebességgel hajt be egy kanyarba, például egy autópálya-kijáratra). A modern technológiák sorában szerepel még az adaptív terhelésszabályozás, a borulásvédelem, az utánfutó stabilizáló rendszer és a hegymeneti elindulás segítő is.



Hat kontinens vásárlóinak
A Transit már megrendelhető az európai márkakereskedésekben, és az első járművek kiszállítása 2014 tavaszán kezdődik. Az európai piacokra szánt járművek a törökországi Kocaeliben működő Ford Otosan üzemben készülnek, ahol 2014 elején indul be a modell sorozatgyártása. Az észak-amerikai Transit áruszállítók Kansas Cityben készülnek, a Ford F-150 mellett. 2014 harmadik negyedévében indul a modell gyártása az oroszországi Elabugában.



Kiemelt Partnereink