Gyártók Komlói BSX: a kuplungtárcsától a navigációs rendszerig

Komlói BSX: a kuplungtárcsától a navigációs rendszerig

Kovács András | 2011.01.21 10:15

Komlói BSX: a kuplungtárcsától a navigációs rendszerig

A komlói BSX Magyarország legnagyobb kuplungtárcsagyártója – már 1994 óta. Saját, bejegyzett szabadalom alapján készíti termékeit, forgalmazza azokat, de mára több lábon is áll: egyéb lemezalkatrészeket készít, hárommegyés olajdisztribútor és beépíthető GPS-rendszert is forgalmaz.

Hirdetés

Amikor kollégámmal bejelentkezünk a komlói üzemlátogatásra, Hetesi Gábor üzemvezető kicsit szabadkozik, hogy rengeteg a munkájuk, s ezt nem arra értette, hogy nem ér ránk, hanem a munkásokra, akiknek határidős megrendeléseket kell teljesíteniük. (Ottjártunkkor az ugyancsak komlói MOM Faktor Gépipari Kft. számára folyt például érdemi próbagyártás.) S valóban, ő, és kollégája László Attila mindenben rendelkezésünkre állt, valamennyi kérdésünkre válaszolt.

A BSX az ország legnagyobb kuplungtárcsa-gyártója.

Elöljáróban egy kis cégtörténet. A BSX Kft. 1991-ben indult kuplungtárcsák gyártására és forgalmazására szakosodva – tárcsákat 1989-ben bejegyzett saját szabadalom alapján készítik. 1994-re már a cég Magyarország legnagyobb kuplungtárcsagyártója, s horvát, szlovén, német és szlovák piacokra exportál is Ugyanebben az évben a korábbi bérelt műhelyeket felváltotta egy saját tulajdonú 850 négyzetméteres üzemcsarnok.

1996-óta a ESSO márkakereskedője Baranya megyében, mára a Mobil hárommegyés disztribútora, raktárbázissal, szervizzel, azaz teljes körű kiszolgálással. Az olajjal érdekes folyamat kezdődött – mondja Hetesi Gábor – , ahova ezzel a termékcsoporttal bejutottak, azok közül sok helyről megrendeléseket is kaptak lemezmunkára és egyéb gyártásra. – Mellékesen jött a céghez, de sok mindent el is indított Baranyában, Somogyban és Tolnában a kenőanyag – fogalmaz az üzemvezető.

Hetesi Gábor üzemvezető.

Érdemi mérföldkő a BSX életében 2004, amikor tevékenységét – az MTD Hungária Kft. beszállítójaként – kertészeti gépek alkatrészeinek, illetve szerszámainak gyártásával egészítette ki. A közelmúltban beépíthető GPS-rendszereke forgalmazását is megkezdte az idén 20 éves születésnapját ünneplő vállalkozás, s teszi ezt nagyon eredményesen.

cargps.hu
Kívülálló talán úgy gondolná, kicsit későn, a BSX szerint azonban jó időben kezdtek el beépíthető GPS rendszerekkel foglalkozni, s a „bolt” jobban megy, mint gondolták. Gyári csatlakozókkal, garanciával kínálnak igényes berendezéseket, választható magyar nyelvvel és hivatalos iGo szoftverrel. Csak semmi barkácsolás! – ez a jelmondatuk, s valóban szakember legyen a talpán, aki megmondja, nem eredeti gyári navigáció van például a BSX cégautóiban, melynek mindegyikét felszerelték már a házon belüli rendszerrel. A kör követelményeinek megfelelően értékesítik a GPS rendszereket a webshop: www.cargps.hu.

A BSX személygépjármű kuplungtárcsák gyártásával és forgalmazásával kezdte, az induló tízből ma bőven száz feletti típust készítenek, a cég ügyvezetőjének, Bernhardt László szabadalma alapján. A lényeg a modularitás: az autótípusonként különböző szerszámigényű kuplungtárcsákat egy szerszámcsaláddal munkálják meg, és a szerelés során a különböző kialakítású agyak beépítésével válik „típussá” a tárcsa. A megoldás rugalmasságot és simább kapcsolást biztosít, elegendően magas – jellemzően motort végig kísérő – élettartam mellett.

A BSX-nél lényegében csupán 8-10 -féle alkatrész van, a tárcsa agy része az, ami leginkább változik. Agyból viszont lényegében mindenfélét képesek gyártani, jó minőségű köracélból, üregeléssel, forgácsolással. A modularitásnak köszönhetően mára a tárcsák széles választékát kínálják: Trabantoktól a Mercedes kamionig minden méretben gyárt a BSX kuplungtárcsákat, -szerkezeteket és kinyomócsapágyakat személy- és tehergépjárművekhez valamint traktorokhoz. (Legjobban a négyütemű, tehát az 1.3-as Wartburg tárcsája fogy, igaz, ezek a motorok jó néhány Volkswagenben is benne vannak.)

Innen indulnak...

A kuplungtárcsa lemezalkatrészeinél a korábbi teljes keresztmetszeti edzést már több mint egy évtizede felváltotta egy különleges francia utólagos felületkezelési technológia. Ezzel 70-75 HRC felületi keménységet sikerült elérni a korábban alkalmazott 35-40 HRC -vel szemben. Az új fejlesztésű tehermentesítő műanyag elem az üvegszál erősítésének köszönhetően magasabb hőfokot visel el deformáció nélkül, kopásállósága kimagasló. Ezzel a új technológiával gyártott kuplungtárcsák élettartama megkétszereződött.

A BSX szakmai elismertségét jelzi, hogy ellátja Európa negyedik legnagyobb kuplunggyárának, a RUEN INDUSTRIA személy és -tehergépjármű kuplungjainak magyarországi és kelet-európai képviseletét. A gyártási mérettartomány: 160-tól 430 mm átmérőig terjed.

A BSX folyamatosan fejlődik, s ez nem csak termékskáláján látszik meg, hanem számos egyéb külső jegyei is vannak. A közelmúltban fejeződött be egy energiamegtakarítási program, pályázati pénzből korszerűsítették a fűtésrendszert, kicserélték a nyílászárókat, sőt, az egész műhelycsarnok új, hatékony hőszigetelő burkolatot kapott.

A műhelycsarnok új nyílászárókat és hatékony hőszigetelő burkolatot kapott.

– Itt nem állunk meg, 500 négyzetméteres üzemcsarnok-bővítés indul még az idén, új gépeket vásárolunk, s több mint tíz emberrel az alkalmazotti létszámoz is bővíteni szeretnénk – mondja Hetesi Gábor és László Attila. A két, pécsi Pollack főiskolán végzett fiatalember szerint Komlón ma is sok jó szakember van munka nélkül, így az érdekek is találkoznak. Most 22-en vannak, az épület- és gépberuházás befejezése után tehát akár 50 százalékkal is bővülhet a létszám.

RÁK Antenna és Suzuki
A BSX egyik vendége volt portálunknak az Audi szakmai napján, mint ahogy elfogadta meghívásunkat telekszomszédjuk, az ugyan csak komlói RÁK Antenna Kft. is. Utóbbi egyebek között a Suzukinak is készít fröccsöntött termékeket, s komoly szerepet játszott abban, hogy a BSX bejutott az esztergomi gyárba.

Van mire alapozniuk, hiszen referencialistájukon ott az MTD Hungária Kft., a Hauni Hungária Gépipari Kft, a MOM Faktor, az Ikarus Zrt. De olyan ismert nevek is sorakoznak, mint a Start Autó, az Unix, vagy a Kelemen Művek Kft.

Az Ikarusnál első körös beszállító a BSX, melynek vezérkara éppen üzemlátogatásunk előtti napon járt az esztergomi Suzukinál bemutatkozni. – Mi már akkor működtünk, amikor a Suzuki gyár indult, akkor mindössze egyetlen hegesztőrobottal találkozott ügyvezetőnk, Bernhardt László, ezúttal már 83 dolgozott belőlük Esztergomban – mondja Hetesi Gábor.

Jól indult az év, bőven van megrendelése a BSX-nek.

A Suzukival a BSX megalapozhatna egy kiszámítható bázist, erősödne a vállalkozás több lábon állása. Amely már most is létezik, hiszen a kuplungtárcsák és lemezalkatrészek gyártása mellett hárommegyés kenőanyag-forgalmazók és a Car GPS-szel is elkezdett foglalkozni a cég.

A BSX 15-20 ezer kuplungtárcsát gyár évente, több száz tonna lemezt használ fel, s az már most látszik, hogy a 2010-es évük lesz a legszerényebb. Az idei eddig nagyon jól indult, s a folytatáshoz is adott minden. Műhelylátogatásunk során például két, nemrégiben üzembe helyezett, részben pályázati pénzből vásárolt géppel találkoztunk, egy egy lemezvágóval és egy éjhajlítóval. Mindkét modern berendezés 10 millió forint feletti vételárú volt.

A minőségről – azon túl, hogy gyakran század milliméter pontossággal kell gyártani az alkatrészeket – annyit, hogy idén július 1-től vezetik be a az MSZ EN ISO 9001 2009-es minőségbiztosítási rendszert, a tanácsadó már dolgozik is ezen a BSX-nél.

Saját szabadalom alapján készülnek a kuplungtárcsák.

Kiemelt Partnereink