Gyártók Felújítás helyett új szerelvényekért kiált a 3-as metró

Felújítás helyett új szerelvényekért kiált a 3-as metró

Gégény István | 2015.07.09 14:03

Felújítás helyett új szerelvényekért kiált a 3-as metró

Az Alstom hazai vállalatának vezérigazgatójával arról beszélgettünk, miért lenne előnyösebb új járművek beszerzése a 3-as metróvonalra.

– Amikor a család öreg autója kiszolgálta az idejét, s a szerelő szerint további 1-2 év futásidőhöz bizony nagyjavítás szükséges, azzal szembesülünk, hogy a javítás áránál kicsivel többért akár egy új autót is vehetünk, ami legalább egy évtizedre megoldást jelent. Ilyenkor az az ésszerű magatartás, hogy kiszámoljuk, hosszú távon mi éri meg jobban, vagyis a régi felújítása, vagy az új autó kerül-e többe – kezdi egy szemléletes példával a beszélgetést Deák László, az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Habár a nagyságrendek mások, így van ez a metrószerelvények esetében is, ahol ráadásul 30-40 évre kell előre tervezni. A képlet pedig egyszerű, elég a számokra nézni. A felújítással a BKV 20 évvel kívánja és tudja meghosszabbítani a 3-as metróvonal járműveinek élettartamát, megközelítőleg 60 milliárd forint költségvetésből. Ezzel szemben az Alstom új szerelvények beszerzését javasolja, amelyek biztonságosabb, kényelmesebb és költséghatékonyabb módon biztosítanák az M3 metróvonal utasforgalmát legalább 30 évig, kicsivel nagyobb összegből, 73 – 79 milliárd Ft befektetésből. Ami ránézésre drágább, az éves költségszinten (vagyis a járművek beszerzési árát a járművek élettartamának egy évére vetítve) kedvezőbb; jelen esetben nagyjából 15 százalékkal járna jobban az üzemeltető az új szerelvények beszerzésével.

Visszatérve a családi autós példához, ez azt jelenti, hogy kicsit nagyobb kezdőösszegért egy új autót vehetünk, de az új autót sokkal tovább használhatjuk, annak élettartama során kevesebbet kell majd a családi költségvetésből javításra, karbantartásra, üzemanyagra, vagyis üzemeltetésre költenünk. Mindemellett a jármű újabb generációjának kényelmét, felszereltségét és biztonságát is élvezheti a család.

Deák László, az Alstom hazai vállalatának vezérigazgatója

– A jelenlegi pályázatban nincs szó a kapcsolódó infrastruktúra felújításáról, csak a metrókocsikra vonatkozott a tenderkiírás, amelyre vállalatunk, az Alstom mellett a cseh Škoda és a spanyol CAF is bejelentkezett. Aztán elsőként léptünk ki, azaz nem adtunk be ajánlatot, de utánunk a két másik pályázó is visszalépett. Vállalatunknak jelentős tapasztalata van metrószerelvények felújításában, de itt most úgy látjuk, hogy nem ez a gazdaságos megoldás. Mindezen túlmenően a kiírás egyes feltételei irreálisnak tűnnek, a határidőket például szerintünk nem lehet korrekten teljesíteni – fogalmazott az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója. Szerinte a projekt büdzséje is alultervezett, amit megerősít, hogy a két állva maradt ajánlattevő egyaránt a tenderkiírásban megjelöltnél magasabb összeggel számolt.

A metrógyártásban szerzett 70 éves tapasztalatával így látja az Alstom a magyar metrókérdést, amely nyilván egyetlen nézőpont a sokból. Ám a számok alapján eléggé nyilvánvaló, hogy érdesebb lenne új szerelvényeket venni, mint a kiöregedett, több évtizede futó kocsiállományt renoválni.

Kiemelt Partnereink