Gyártók Büntetésből bezöldítenék a Volkswagent

Büntetésből bezöldítenék a Volkswagent

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2016.02.22 10:13

Büntetésből bezöldítenék a Volkswagent

Elektromos autók gyártására és a közúti töltőállomás-hálózat fejlesztésére kötelezhetik a német konszernt az Egyesült Államokban a dízelbotrány miatt.

A Welt am Sonntag című vasárnapi lap a VW-től származó értesülésekre hivatkozva azt írta, hogy továbbra is nehezen haladnak a társaság és az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) tárgyalásai a dízelbotrány rendezéséről. A legújabb hírekből az tűnik ki, hogy az EPA nem elégszik meg a csalásban érintett autók megjavításával vagy kicserélésével, hanem az ország gyenge eredményeinek javítását is a németek nyakába varrná: a hatóság az Egyesült Államok elektromobilitás terén való lemaradásának csökkentésének érdekében is felhasználná a VW kiszolgáltatottságát.

A VW biztos nem így képzelte az elektromos autógyártás felpörgetését

Az EPA egyebek között azt követeli, hogy a VW jóvátételként gyártson elektromos meghajtású kocsikat a Tennessee állambeli Chattanoogában működő üzemében és járuljon hozzá az ilyen kocsik feltöltésére szolgáló berendezések hálózatának fejlesztéséhez. Hiába van azonban tapasztalata a Volkswagennek az elektromos autók gyártása terén, a gyár átalakítása komoly összegekbe kerülhet, a környezetbarát autók előállításának kényszerének költségei egyelőre alig kiszámíthatóak: amennyiben a jelenleginél több alternatív hajtással szerelt autót kellene készíteniük, az akár a gyártási rendszer nagyszabású átalakítását követelheti meg. A kényszer továbbgyűrűződő hatásai akár a magyar beszállítókra is hatással lehetnek.

Az EPA is nehéz helyzetben van, mindenképpen eredményeket kell felmutatnia, és a botrány miatt a közgyűlésének és 2015-ös pénzügyi jelentése véglegesítésének elhalasztására kényszerült VW-hoz hasonlóan az idő is szorítja. A hatóság vezetőjét az elnök nevezi ki, és a republikánusok évek óta sürgetik, hogy csökkentsék az intézmény költségvetését, vagy számolják fel. Az egyik republikánus elnökjelölt-aspiráns, Ted Cruz már be is jelentette, hogy megszünteti a 17 ezer embert foglalkoztató EPA-t, ha ő lesz az elnök.

A hatóságnak ezért az őszi elnökválasztásig meg kell mutatnia, hogy el tud bánni a legnagyobb európai autógyárral. Az elektromobilitás ügyét pedig azért próbálják összekapcsolni a dízelbotránnyal, mert az nem áll jól. Az eredeti célkitűzés az volt, hogy 2015 végén egymillió elektromos kocsi járjon az amerikai utakon. Ernest Moniz energiaügyi miniszter tavaly év elején elismerte, hogy nem érik el ezt a célt. A bejelentés időpontjában 280 ezer elektromos meghajtású kocsit tartottak nyilván az Egyesült Államokban. A töltőhálózat pedig ugyan fejlődik, hetente több állomást állítanak üzembe, de számuk még így is kisebb, mint például Kanadában, Dániában vagy Belgiumban - írta a Welt am Sonntag.

Akár a konszern más márkáinak ambiciózus terveire is kihathat az EPA lépése

A botrány csaknem 11 millió autót érint, ezeknek viszonylag kis része fut az Egyesült Államok útjain: az itt eladott kocsikról folytatott tárgyalások jelenlegi állása szerint 100 ezer kocsit vissza kellene vásárolni, 50 ezer autónál elég lenne egy szoftverfrissítés, és 350 ezer autóba egy új típusú katalizátort kellene beépíteni. A berendezést már kifejlesztették, de még be kell vizsgálni, tesztelni kell a teljesítményét és mindennapi használatra való alkalmasságát. Ez hosszadalmas eljárás, a megállapodás így egyre húzódik, ami a VW-nél és az EPA-nál is növeli a fesztültséget a német lap szerint.

Kiemelt Partnereink