Archív A német mínusz húzza vissza az európai új autó piacot

A német mínusz húzza vissza az európai új autó piacot

autopro.hu/K.A. | 2010.07.26 11:27

A német mínusz húzza vissza az európai új autó piacot

A júniusban 6,5%-ot esett az európai új autó piacon továbbra is a Volkswagen a listavezető, ezzel együtt a német piac súlyos nehézségekkel küzd a roncs-programok kifutása után – derül ki a JATO Dynamics legfrissebb havi elemzéséből.

Hirdetés

Az európai új autó eladások júniusban is tovább estek (-6,5 %) a tavalyi év azonos hónapjához képest, így az első hat hónap számai már csak 1,1 %-kal haladják meg a tavalyi év január és június között regisztrált új autó eladásokat.

Legfőképpen a német és az olasz új autó piacok elhúzódó gyengélkedése (-32 % és -19 %) látszik meg az eredményeken, valamint a közép-kelet-európai országok gazdasági nehézségei is negatívan hatnak a számokra.

Néhány nagy márka, mint a Fiat, a Ford, a Volkswagen – melyek tradicionálisan népszerűek a német és az olasz vásárlók körében – már erősen szenvedik a nagy piacok általános gyengélkedését. Franciaországban és Angliában azonban már kedvezőbb a kép, pozitívak az eredmények (+2,3 % és +10,8 %) és a helyileg hagyományosan közkedvelt márkák értékesítési eredményei is szépen alakulnak.

David Di Girolamo azonban óvatosságra int a számokat nézve: „Valóban csökkent napjainkban az új autók iránti kereslet Németországban, de mikor 2009 júniusi számokhoz hasonlítjuk a mostani állapotot, akkor ne feledkezzünk meg arról, hogy tavaly ilyenkor dübörgött a német roncs-program, míg Angliában csak júniusban került bevezetésre, miközben a brit piac ilyenkor még javában a válsággal küzdött.”

Márkák teljesítménye
A Renault volt az idei év első hat hónapjának legnagyobb nyertese. Tavaly ilyenkor a top tízes lista ötödik helyét foglalta el az első 6 hónapra számolt eladásai alapján, idén viszont a Cliónak és a Megan-nak köszönhetően már a második, és mindössze 196 ezer darabbal maradt el a VW mögött.

Márka

Jun 10

Jun 09

% Vált.

Jan-Jun 10

Jan-Jun 09

% Vált.

VOLKSWAGEN

152,801

166,559

-8.3%

834,377

844,415

-1.2%

RENAULT

118,891

113,625

+4.6%

637,683

521,542

+22.3%

OPEL/VAUXHALL

113,360

108,735

+4.3%

532,610

557,440

-4.5%

FORD

102,761

128,188

-19.8%

635,664

667,709

-4.8%

PEUGEOT

99,944

100,298

-0.4%

558,382

502,568

+11.1%

CITROEN

85,459

90,838

-5.9%

466,976

439,847

+6.2%

FIAT

79,582

100,647

-20.9%

487,430

542,782

-10.2%

BMW

64,993

59,771

+8.7%

311,518

288,803

+7.9%

MERCEDES

60,711

64,860

-6.4%

299,078

302,029

-1.0%

AUDI

58,626

63,203

-7.2%

330,601

326,887

+1.1%

Máshol az új modell bevezetések hozták meg az előrelépést. Az Opel/Vauxhall Astra sok európai piacon ér el szép eredményeket, amivel a márkát felsegítette a top 10-es lista harmadik helyére. A Volkswagen Polo egyre növekvő népszerűsége a roncs-akciók hiányát szenvedő hazai német piaci veszteségek ellenére is szép eladásokat hozott a márkának.

A Fordnak és a Volkswagennek is kevesebb új autót sikerült értékesítenie az idei évben, mint tavaly az első 6 hónapban, ami nagyrészt a német piac drasztikus visszaesésének volt köszönhető. Májusban ez 35, majd júniusban 32 % volt a tavalyi év azonos hónapjaihoz képest.

A Fiat hasonlóképpen szenved az olasz piacon is erősen érezhető visszaeséstől. Bár Júniusban még mindig a Fiaté az első három legjobban fogyó modell az hazai piacon, de mindhárom modell már alacsonyabb számokkal van jelen, mint tavaly Júniusban.

Modellek

Az Opel/Vauxhall szekerét most a két sikermodell hajtja – a Corsa és az Astra –, az utóbbi egy közelmúltbéli modellbevezetés. Mindkét rendkívül sikeres volt az Egyesült Királyságban júniusban (+22 és +86 %) és ennek is köszönhetően az európai top 10-es eladási lista előkelő második és negyedik helyét foglalják el.

Márka/ Modell

Jun 10

Jun 09

% Vált.

Jan-Jun 10

Jan-Jun 09

% Vált.

VOLKSWAGEN GOLF

46,235

61,918

-25.3%

274,922

288,598

-4.7%

OPEL/VAUXHALL CORSA

37,984

34,445

+10.3%

177,204

181,683

-2.5%

VOLKSWAGEN POLO

36,721

21,316

+72.3%

191,437

154,417

+24.0%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

33,927

28,567

+18.8%

164,724

137,500

+19.8%

RENAULT CLIO

33,357

32,808

+1.7%

193,908

145,015

+33.7%

FORD FIESTA

33,312

43,820

-24.0%

237,930

243,787

-2.4%

PEUGEOT 207

29,870

37,124

-19.5%

174,399

193,534

-9.9%

RENAULT MÉGANE

28,292

23,813

+18.8%

143,819

110,433

+30.2%

FIAT PUNTO

24,262

32,566

-25.5%

151,338

171,078

-11.5%

CITROEN C3

23,062

15,932

+44.8%

127,947

83,033

+54.1%

Egy másik, nemrégiben bevezetett autó a top 10-ből a Volkswagen Polo (+72 % növekedés 2009 júniushoz képest), melynek fiatalsága sokkal több vásárlót vonzott idén júniusban, mint elődje tavaly ilyenkor. A Renault megújult Cliója, valamint a Megane továbbra is növeli az értékesítési számait, míg a Ford Focus és a Fiat Panda kiszorultak az európai top 10-ből.

Országok eladásai
Németország súlyos küzdelme a roncs-akciók utáni jelentős piaceséssel nem jelentett akkora csökkenést, hogy elveszítse Európa vezető pozícióját az új autó eladásokban, azonban a németeknél csak a görög piacon (- 40 %) volt nagyobb a visszaesés a hónapban.

Ország

Jun 10

Jun 09

% Vált.

Jan-Jun 10

Jan-Jun 09

% Vált.

Austria

32,957

36,091

-8.7%

169,676

166,017

+2.2%

Belgium

53,872

43,736

+23.2%

320,203

273,205

+17.2%

Cyprus

1,383

1,366

+1.2%

7,313

8,478

-13.7%

Czech Republic

18,538

16,284

+13.8%

89,026

79,232

+12.4%

Denmark

12,614

11,291

+11.7%

70,687

54,782

+29.0%

Estonia

896

982

-8.8%

4,853

5,725

-15.2%

Finland

12,237

7,922

+54.5%

62,436

52,086

+19.9%

France

240,531

235,137

+2.3%

1,212,436

1,131,315

+7.2%

Germany

289,255

427,111

-32.3%

1,468,787

2,059,405

-28.7%

Great Britain

195,226

176,264

+10.8%

1,108,662

924,955

+19.9%

Greece

14,591

24,320

-40.0%

97,732

113,661

-14.0%

Hungary

4,290

5,956

-28.0%

21,681

40,067

-45.9%

Iceland

1,135

725

+56.6%

1,925

1,275

+51.0%

Ireland

8,459

4,809

+75.9%

67,934

46,711

+45.4%

Italy

171,242

211,634

-19.1%

1,168,078

1,135,819

+2.8%

Latvia

631

592

+6.6%

2,634

3,110

-15.3%

Lithuania

663

889

-25.4%

3,277

4,312

-24.0%

Luxembourg

5,155

4,028

+28.0%

29,677

24,393

+21.7%

Norway

11,119

7,581

+46.7%

61,969

41,747

+48.4%

Poland

28,229

27,065

+4.3%

159,000

169,845

-6.4%

Portugal*

19,661

16,011

+22.8%

106,992

73,095

+46.4%

Slovakia

6,284

11,103

-43.4%

29,522

45,728

-35.4%

Slovenia

5,663

5,180

+9.3%

32,403

29,446

+10.0%

Spain

121,688

96,659

+25.9%

605,156

432,955

+39.8%

Sweden

28,270

22,393

+26.2%

138,079

102,794

+34.3%

Switzerland*

27,412

26,777

+2.4%

143,046

133,393

+7.2%

The Netherlands

50,917

35,243

+44.5%

270,568

220,262

+22.8%

Grand Total

1,362,918

1,457,149

-6.5%

7,453,752

7,373,813

+1.1%

* Becsült adat 2010 júniusra

David di Girolamo így kommentálja a piaci eseményeket: „Az európai új autó eladások terén továbbra is megmaradt a korábbi egyensúly. Bár, ha folytatódnak az elmúlt hónapban elindult trendek és lendületet vesz a nagy piacok egyike, akkor előfordulhat, hogy Németország elveszíti európai nagyhatalmi pozícióját az újautó eladásokban.”

Kiemelt Partnereink