Gyártók A beszállítóin akar spórolni a Volkswagen-csoport

A beszállítóin akar spórolni a Volkswagen-csoport

autopro.hu | 2015.10.15 10:07

A beszállítóin akar spórolni a Volkswagen-csoport

A dízelbotrányba keveredett gyártó az elektromobilitás felé menekülne, a partnerek is megfizetik a túlélés árát, közben az Amerikába kinevezett vezető otthagyja az egész konszernt. A hatóság visszahívta az összes érintett német autót.

Egy nappal Martin Winterkorn lemondását követően, szeptember 24-én jelentette be a VW, hogy Winfried Vahland személyében a Skoda Auto addigi vezérigazgatóját nevezik ki az Egyesült Államokat, Kanadát és Mexikót is magába foglaló, újonnan létesítendő észak-amerikai részleg élére. Nyilvánvalóan benne látták a tűzoltással felérő sikeres problémamegoldás kulcsát, ezért is súlyos üzenete van a ténynek, hogy a menedzser pár héttel később a távozás mellett döntött. Nem egyszerűen visszalép a feladattól, hanem otthagyja az autógyártót. A cseh márkát 2010 óta igazgató Winfried Vahland nézetei ugyanis nem találkoztak a vezérkar terveivel, a hivatalos indoklás szerint.

Winfried Vahland úgy döntött, inkább feláll

Ez csupán az egyik, persze nem mellékes ok, amiért fájhat a VW irányítóinak feje. Számítások szerint 40 milliárd eurónyi veszteséget kénytelenek elkönyvelni a botrány miatt, ezt pedig valahonnan kénytelenek kigazdálkodni. A nem létfontosságú fejlesztések leállítására, elhalasztására vonatkozó közlés után a Handelsblatt értesülései szerint már az is tudható, hogy mintegy 3 milliárd eurónyi összeget tervez a beszállítóin megspórolni a gyártó. Nyilván nem gondolta senki, hogy ne érintenék a partnereket a válság hatásai, a nagyságrend mégis aggodalomra adhat okot az érintett vállalatoknál.

Zöld út

A Volkswagen a maga módján azért súgott is a beszállítói kör tagjainak. Nemhogy nem titkolják, egyenesen világgá kürtölik, hogy hirtelen minden eddiginél nagyobb realitást látnak az elektromobilitásban. A szándék konkrét megnyilvánulásaként teljesen elektromos hajtású Phaeton modellt kívánnak piacra küldeni, új stratégiájuk zászlóshajójaként. Annak ellenére, hogy 1 milliárd eurót elvonnak a fejlesztésektől, a fennmaradó forrásokat az 500 kilométeres hatótáv mielőbbi elérésének rendelik alá. Aki ehhez szükséges technológiát, megoldásokat tud szállítani, most haszonnal kopogtathat a németek ajtaján. Terveik szerint az évtized végéig megjelenne a kereskedésekben a Mission E tanulmányautó alapjaira épülő elektomos Porsche, ahogy az Audi e-tron Quattro koncepciója is sorozatgyártásba kerülhet.

Kik a felelősök?

Amíg Európa legjelentősebb autógyártójának teljes beszállítói lánca hozzáigazodik az új startégiához, a menedzsment kénytelen visszafelé is tekinteni. A Der Spiegel értesülése szerint ugyanis 30 körüli felsővezető érintett a dízlebotrányban közvetlenül – vagyis jóval többen tudhattak a károsanyag-kibocsátási értékeket manipuláló szoftverről, mint amit korábban a vállalatvezetés "kis csoportot" emlegető megnyilvánulásai sugalltak.

– Ez a szám teljességgel megalapozatlan – jelentette ki a Volkswagen szóvivője, a Der Spiegel értesüléseire reagálva. A botrány kipattanását követő napokban több vezető, köztük a Volkswagen felügyelőbizottságának tagjai "személyek kis csoportjára" hárítottak minden felelősséget, köztük – német sajtóértesülések szerint – az Audi és a Porsche kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatóira. A Volkswagen-csoport hivatalosan és nyilvánosan mindeddig egyetlen felelőst sem nevezett meg a csalásért felelős személyként.

Visszahívás

A német szövetségi közlekedési felügyelet 2,4 millió autó visszahívására kötelezte Németországban a Volkswagent a dízelmotorok emissziós értékeit manipuláló szoftver miatt.

"Elrendeltük az autók visszahívását" - közölte a flensburgi közlekedési felügyelet, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) szóvivője, utalva a Volkswagen önkéntes javításra tett javaslatára. A német Bild lap értesülése szerint a KBA elutasította a Volkswagen javaslatát arra, hogy az érintett járművek tulajdonosai önkéntes alapon vigyék vissza a szervizekbe autóikat javításra.

Ausztriában 363 ezer, a Volkswagen konszern által gyártott dízelautót hívnak vissza a motorok emissziós értékeit manipuláló botrány miatt - közölte az osztrák közlekedési minisztérium csütörtökön. A tárca bejelentése szerint a visszahívás idejét a németországi intézkedések fényében határozzák meg, az érintett autótulajdonosokat a Volkswagen importőr, a Porsche Austria értesíti majd. A döntés 180 500 Volkswagen személygépkocsit és 24 400 Volkswagen haszonjárművet, továbbá 72 500 Audi, 54 300 Skoda és 31 700 Seat típusú autót érint.

A német és az osztrák bejelentéseket követően a konszern szerdán bejelentette, hogy a jövő év januárjától 8,5 millió járművet hív vissza az Európai Unióban.

Kiemelt Partnereink