Beszállítók Hatékonyabb start-stop rendszer a Bosch-tól

Hatékonyabb start-stop rendszer a Bosch-tól

Panker Gergő | 2014.01.17 07:04

Hatékonyabb start-stop rendszer a Bosch-tól

A Bosch új rendszere leállítja a motort, amikor a jármű tartja a sebességét, ezzel 10 százalékkal csökkentve a fogyasztást. A szabadonfutó start-stop rendszer segítségével a Bosch lehetővé teszi, hogy utunk számottevő részében károsanyag-kibocsátás nélkül, zajtalanul utazhassunk.

Hirdetés

A Bosch innovatív technológiája leállítja a motort, amikor az autó tartja a sebességét, így közben nem fogyaszt üzemanyagot. A motor azonnal leáll, amint a jármű képes siklással megtartani a sebességét – amelyhez már egy kisebb lejtő is elég – majd újra beindul, amikor a sofőr ismét hozzáér valamelyik pedálhoz.

A Bosch tesztjei kimutatták, hogy a belsőégésű motorok az idő 30 százalékában feleslegesen járnak, amely azt jelenti, hogy az út harminc százaléka megtehető szabadfutás üzemmódban. Bár ezeket a szakaszokat nem veszik figyelembe az unióban alkalmazott "New European Driving Cycle" (NEDC) során, valós forgalmi helyzetben a Bosch új rendszere körülbelül 10 százalékos fogyasztáscsökkenéssel jár.

Bosch start-stop rendszer: 10 százalékkal kevesebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás

– A szabadfutás start-stop funkció megfizethető áron elérhető és bármilyen belsőégésű motorhoz beszerelhető, illetve lényegesen csökkenti a fogyasztást – hangsúlyozza Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH menedzsmentjének tagja.

A rendszer a fejlett szoftver miatt igazi innováció, amely remekül használja fel a szenzorokból már egy jó ideje elérhető adatokat. A start-stop rendszert továbbá nagyobb terheléshez és gyorsabb újraindításokhoz tervezték. A rendszerhez kevés kiegészítő alkatrészre van szükség és gyakorlatilag bármilyen járműbe beszerelhető. A vásárló – illetve nem utolsó sorban a környezet – a világon bárhol profitálhat az új technológiából, vezessen európai dízelt, amerikai benzinest vagy ázsiai gázüzemű autót.

A csökkenő fogyasztás természetesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátást is jelent. Nézzük csak a következő példát: Németországban 2012-ben 3 millió autót adtak el. A statisztikák alapján egy autótulajdonos átlagosan 11 500 kilométert vezet évente. Ha minden autót felszerelnének a Bosch új rendszerével és csupán 10 grammal kevesebb kilométerenkénti károsanyag-kibocsátással számolnánk, az eredmény évente mintegy 30 000 tonnával kevesebb széndioxid lenne.

Hamarosan mindenhol elérhető lehet

Napjainkban a duplakuplungos váltóknak köszönhetően számos járműben már így is megtalálható a szabadfutás üzemmód egy egyszerűbb formája. A sofőr amint leveszi a gázról a lábát, a motor visszakapcsol alapjáratra. Ennek hátránya, hogy bár az autó csak gurul, továbbra is fogyaszt üzemanyagot, hogy járassa a motort. A Bosch start-stop rendszere ezzel ellentétben teljesen leállítja a motort.

Bosch eClutch

A start-stop rendszerek első generációja csak akkor állítja le a motort, amikor a jármű álló helyzetben van, míg a továbbfejlesztett változat már a megállás előtt leállítja a motort, például amikor egy piros lámpához gurulunk. Ezzel szemben a Bosch új rendszere már akkor aktiválódik, amikor a sofőr leveszi a gázról a lábát, még akkor is, ha a jármű továbbra is mozgásban van, ezzel még több üzemanyagot takarítva meg. Továbbá mivel a motor nem jár, a jármű tovább tud siklani, mint motorfékkel. – A Bosch bízik benne, hogy az új start-stop rendszer hamarosan a légkondicionáló berendezéshez hasonlóan mindennapos felszereltség lesz az autókban – emeli ki Bulander.

A Bosch a fogyasztás csökkentéséért

A Bosch számos termékével az üzemanyagfogyasztás-csökkentést célozza meg. Erre jó példa az eClutch rendszer, amely kéziváltós autók számára is elérhetővé teszi az említett start-stop rendszert. Amint a szabadfutás üzemmód elérhetővé válik, az eClutch beavatkozik és a motor leáll.

A szabadfutás üzemmód boost-visszanyerő funkcióként elérhető a Bosch belépőszintű hibridrendszeréhez is, amely így még gazdaságosabb. Erősebb generátorral és egy kompakt lítium-ion akkumulátorral szerelve a 48 voltos hibrid akár 15 százalékkal képes csökkenteni az üzemanyagfogyasztást. Valós forgalmi helyzetben a Bosch start-stop rendszerével szerelt hibrid további 10 százalékos, azaz összesen 25 százalékos fogyasztáscsökkenést eredményez.

Az újonnan kifejlesztett, gazdaságos start-stop funkció bármilyen belsőégésű motorral vagy hibrid hajtással szerelt járművel kompatibilis, így számos területen alkalmazható. Többek között emiatt is kapta meg a rendszer a leginnovatívabb technológiának járó díjat a német Automobil Produktion által rendezett "nyertesek vacsorája" díjátadón.

Kiemelt Partnereink