Gyártósor E-benzint tesztel, és kísérleti e-dízel gyárat is építene az Audi

E-benzint tesztel, és kísérleti e-dízel gyárat is építene az Audi

autopro.hu/Sz.F. | 2018.03.13 12:34

E-benzint tesztel, és kísérleti e-dízel gyárat is építene az Audi

A szintetikus benzin fejlesztése során az ingolstadti gyártó a motortesztek számára első alkalommal állított elő jelentősebb mennyiségben megújuló forrásokból származó üzemanyagot. Az e-benzin folyékony izooktán, amit jelenleg biomasszából állítanak elő.

Hirdetés

Az e-dízel ugyancsak része az Audi e-üzemanyag-portfóliójának. A márka együttműködő partnereként a Sunfire 2014 végétől 2016 októberig működtette kísérleti üzemét Drezdában. Akárcsak Werltében, az energiát itt is „zöld” áram, az alapanyagot pedig víz és szén-dioxid szolgáltatta. A végtermék az úgynevezett Blue Crude volt, amit azután e-dízellé finomítottak. A vállalat most a svájci Aargau kantonban, Laufenburgban tervezi gyártási kapacitás kiépítését.

A tervek szerint az Audi és partnerei, az Ineratec GmbH, illetve az Energiedienst Holding AG közös, új kísérleti üzeme éves szinten mintegy 400 ezer liter e-dízel üzemanyagot állítana elő, amelyhez mindeddig első alkalommal kizárólag vízenergiát használnak majd.

Leunában (Németország, Szász-Anhalt tartomány), a Global Bioenergies S.A. vállalattal közösen az Audi az eddigi legnagyobb mennyiségben – 60 liter – állított elő e-benzint.

Az új üzemanyag is számos előnnyel szolgál. Nem függ a nyersolajtól, kompatibilis a meglévő infrastruktúrával és a zárt szénciklus távlatát kínálja – hangsúlyozta Reiner Mangold, a gyártó hosszú távon fenntartható termékei fejlesztésének vezetője.

Az e-benzin tulajdonképpen folyékony izooktán, amit jelenleg biomasszából, két lépésben állítanak elő. Először a Global Bioenergies gázhalmazállapotú izobutént (C4H8) fejleszt bemutatóüzemében, majd Leunában a Fraunhofer Center for Chemical Biotechnological Processes (CBP) további hidrogén felhasználásával izooktánná (C8H18) alakítja. Ez az üzemanyag kén-, illetve benzolmentes, így égése különösen alacsony károsanyag-kibocsátással jár.

Az Audi mérnökei most tesztmotorban vizsgálják e megújuló forrásokból előállított üzemanyag égési, illetve károsanyag-fejlődési jellemzőit. Különösen kedvező kopogásmegelőző tulajdonságokkal rendelkező, nagytisztaságú szintetikus üzemanyagként az e-benzin a belsőégésű motorok sűrítési arányának – s ezzel hatásfokának – további növelésére kínál lehetőséget. Középtávon a projektpartnerek úgy szeretnék átdolgozni a gyártási folyamatot, hogy már ne igényeljen biomasszát, hanem megújuló forrásokból származó szén-dioxid és hidrogén legyen csupán alapanyaga.

Az Audi alternatív üzemanyagai már most is nagy lehetőségeket kínálnak a hosszútávon fenntartható mobilitás terén, hatékonyan segítve elő a belsőégésű motorok szén-dioxid- kibocsátásának mérséklését – a márka g-tron modelljei esetében például akár 80 százalékkal.

Kiemelt Partnereink