Gyártók BMW páncélozott járművek: ez a mérnök teszteli őket

BMW páncélozott járművek: ez a mérnök teszteli őket

autopro.hu/Sz.K. | 2019.12.26 04:20

BMW páncélozott járművek: ez a mérnök teszteli őket

A BMW mintegy 130 ezer dolgozóval rendelkezik. Egyikük különleges munkát végez, azzal keresi a pénzét, hogy autókra lő és felrobbantja őket. Dr. Daniel Huber különleges védelemmel felszerelt gépjárművekkel foglalkozó mérnök segítségével bepillantást nyerhetünk robbanékony munkájába.

Hirdetés

München közelében, egy szigorúan védett területen egy barna BMW X5 Protection VR6 áll. A járművön számtalan lövedéknyom található. Egyszer csak hangos figyelmeztető jelzés hangzik el, majd egy sípszó. Három puskalövés hasít a levegőben, üvegforgács repked szanaszét, töltényhüvelyek csilingelnek a betonon. A jármű első ablakánál porfelhő keletkezik. Amikor elül, felhangzik a következő jelzés, biztonságban vagyunk – akár egy akciófilm is kezdődhetne ilyen eseményekkel, most azonban más a helyzet.

Daniel Huber leveszi fülvédőjét, kilép a lövőállásból, az autóhoz sétál. A férfi a BMW-nél dolgozik, különleges védelemmel felszerelt gépjármű-mérnök. Ő felel az autó utasterének teljes védelméért, tehát az utasok épségéért és védelméért.

– A páncélozott autók vásárlóit a közúti forgalom veszélyein túl különleges fenyegetések is kísérik – mondta. – Ez elsősorban a lőfegyveres és robbanószeres támadásokat foglalja magában. Ezen veszélyek ellen megvédeni ügyfeleinket – ez a munkám különleges kihívása és motivációja.

Új BMW-t tesztel

2011 óta dolgozik a BMW-nél. Ő tervezte a márka legújabb különleges védelemmel felszerelt autóját. A BMW X5 Protection modell VR6 (vehicle resistance = járműellenállás) szinttel rendelkezik, a maximális 10-ből. Ez azt jelenti, hogy ellen kell állnia egy AK-47-es gépkarabély (vagyis Kalasnyikov) lövedékeinek, továbbá bombamerényleteknek is. A tesztek során főként a jármű gyenge pontjait célozzák, mint amilyen például az ajtónyílás vagy az ablakkeret.

– Ha egy lövedék, vagy egy szilánk behatol a járműbe, átlövésről beszélünk – magyarázza. A mostani teszt során az autó megállta helyét, de Huber még nem bonthat pezsgőt, az autónak a bombateszteket is túl kell élnie.

Golyóálló alkatrészek

– Sok beszállítónk rendelkezik hivatalos tanúsítvánnyal, de a BMW-nél arra törekszünk, hogy minden alkatrészt újra megvizsgáljunk – hangsúlyozta. Mosolyogva meséli, hogy az egyik gyártó golyóálló alkatrésze mögött elhelyezett 18 ezer eurós tesztlap ripityára tört egy közepes kaliberű fegyvertől.

Észrevétlenség

A páncélozott autók fejlesztésénél nagyon fontos az észrevétlenség. Egyrészt, hogy a különleges védelemmel felszerelt gépjárművekkel utazók ugyanolyan kényelmet élvezzenek, mint egy hagyományos járműben, továbbá diszkrét külső megjelenést akarnak, mivel minél kevésbé feltűnő a páncélozott jármű, annál kevésbé válik célponttá. A BMW-nek úgy tűnik, ez a taktikája igencsak bejött. A szegmensben szerzett 40 éves tapasztalata alatt csak nagyon kevés konkrét támadásról tudnak.

Modern fenyegetésekhez modern válasz

Daniel Huber ügyfelei elsősorban biztonsági ügynökségek a világ minden tájáról. A páncélozott BMW X5-öt gyakran taktikai kísérő járműként használják személyi védelemben, vagy amikor a terep nem teszi lehetővé páncélozott limuzin használatát. Daniel Huber rendszeresen tárgyal ügyfeleivel, például az új fenyegetésekről. Az utóbbi években megnőtt a robbantásos dróntámadások száma. A BMW X5 Protection VR6 ezért opcionálisan speciálisan védett tetővel is rendelhető.

És hogy mi az a végső teszt, amit ki kell állnia az új páncélozott BMW-nek? Először különböző kézigránátokat robbantanak fel a jármű fölött és alatt, majd következik egy 15 kg-os TNT-t . A járműben nyomásérzékelőkkel ellátott bábuk mérik az emberi testre gyakorolt hatást.

Támadáskor a jármű reteszeli és hallható jel kíséretében bezárja az ablakokat és az ajtókat. Egy kihangosító rendszer segítségével az utasok kapcsolatot tarthatnak a külvilággal anélkül, hogy ablakokat vagy ajtókat kellene kinyitni. A gumiabroncsok pedig akár 80 km/h sebesség megtételére is képesek, még akkor is, ha kilyukadt a kerék. Kiegészítőként kék fények szerelhetők a hűtőrácsba és a tetőbe – írta meg a bmw.com.

És hogy hogyan is néz ki Daniel Huber egy napja? Ebben a videóban megnézhetik:

Borítókép: BMW

Kiemelt Partnereink